Spis treści
- • Opisowa nazwa to duży błąd [PODCAST]
- • Dlaczego opisowej nazwy nie da się zastrzec?
- • Odrzucając nazwy powszechne urząd broni wolnego rynku
- • Opisowa nazwa. Jak ją rozpoznać?
- • Dobra nazwa firmy musi mieć w sobie coś fantazyjnego
- • Zwyczajowa nazwa. Przykłady sporów
- • Opisowa nazwa jest zła, więc może nazwa sugerująca?
- • Przykłady udanej rejestracji znaków sugerujących
- • Opisowa nazwa zastrzeżona jako logo
- • Opisowy znak potrzebuje bardzo oryginalnej grafiki
- • Ogólne, popularne i obiegowe nazwy w praktyce urzędów
- • Opisowa nazwa daje też korzyści
- • Jak zastrzec opisową nazwę firmy? [WYJĄTEK]
Opisowa nazwa firmy a nieuczciwa konkurencja – podcast
>> Pobierz odcinek o wadach nazw zbyt ogólnych | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Dlaczego opisowej nazwy firmy nie da się zastrzec w Urzędzie Patentowym?
Prowadząc biznes chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do jak największej liczby klientów. Wybór nazwy, która od razu wskazuje co oferujesz, wydaje się więc kuszący. Klient widząc opisową nazwę firmy od razu wie co oferujesz. Tylko czy taka marka zapadnie mu wtedy w pamięć? Moim zdaniem – nie. Co innego nazwa będąca ciekawą grą słów.
Pokażę Ci to na przykładzie.
Pomyśl o nazwie DOMOWA RESTAURACJA (Z.514160). Takie właśnie zgłoszenie otrzymało odmowę rejestracji. Urząd Patentowy uznał, że to opisowa nazwa firmy, ponieważ „łopatologicznie” wskazuje na rodzaj oferowanych usług.
Nazwy zbyt proste, ogólne i powszechne nie są w świetle prawa znakami towarowymi. Wynika to z tego, że nie pozwalają wyróżnić oferty danej firmy, a jedynie ją opisują. Nie da się takiej nazwy zastrzec w Urzędzie Patentowym jako słowny znak towarowy.
I dobrze, bo to sparaliżowałoby całe branże.
Znak słowny musi mieć zdolność odróżniania towarów. Odrzucając nazwy powszechne urząd broni wolnego rynku
Według statystyk Urzędu Patentowego RP z lat 2015-2020 odmowę dostało około 28% zgłoszeń. Większość właśnie z powodu opisowości. Jeżeli jesteś w tym gronie, to na pewno poczułeś złość i frustrację. Tylko na dłuższą metę taka polityka jest dobra. Zauważ, że gdyby ochronę dostawało wszystko o co przedsiębiorcy wnoszą, to ludzie zastrzegaliby pospolite słowa.
Przy ocenie zdolności rejestracyjnej należy brać również pod uwagę interesy innych podmiotów prowadzących taką samą działalność gospodarczą. Przyznanie zdolności rejestracyjnej nie może służyć monopolizacji przez jednego przedsiębiorcę oznaczeń należących do domeny publicznej.
Wyrok NSA z dnia 30.03.2006 r., sygn. akt II GSK 15/05
I to nie jest tanie straszenie.
Swego czasu Poczta Polska próbowała zastrzec określenie Kartka Pocztowa (Z.347939) do oznaczania oczywiście kartek pocztowych. Odmową skończyły się również próby rejestracji znaków FABRYKA CZEKOLADY (EUTM-018362325) oraz Fabryka Bodziaków (Z.533635). Potrafię sobie wyobrazić całą falę zgłoszeń przez trolle patentowe.
Opisowa nazwa firmy. Jak ją rozpoznać? Przykłady nazw opisowych
Patrząc na poniższe znaki myślę, że łatwo wychwycisz, które nie nadają się do rejestracji. Popularne, generalne czy obiegowe nazwy firm przekazują prostą informację o towarach lub usługach. Są jednak nieoczywiste przypadki, które wymagają głębszej analizy.
Jakimi zasadami kierowali się eksperci wydając takie decyzje? To regulują przepisy Ustawy Prawo własności przemysłowej. Upraszczając można powiedzieć, że nie da się zastrzec nazw, które nie zawierają nic więcej poza elementami informacyjnymi.
Nie udziela się prawa ochronnego na oznaczenie, które: […] składa się wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania, w szczególności rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności.
Art. 1291. 1. pkt 3 Ustawy Prawo własności przemysłowej
Czy można zastrzec nazwę w firmie domeny www?
Co do znaku „faktury.pl” to sądy uznają, że elementy domen jak „www” czy „.pl”, są opisowe. To nic więcej jak informacja, że oferta danej firmy jest dostępna on-line. W tych okolicznościach nie ma znaczenia fakt, że tylko ty posługujesz sią takim określeniem. Kluczowe jest jedynie to, jak odbierze to przeciętny klient. Moim zdaniem nawet nie zwróci uwagi na to, że to adres domeny. Skupi się jedynie na słowie, z którego jest stworzona.
Przykłady odmów rejestracji tego typu domen:
- polishbusiness.eu (Z.486733);
- UMARZAMYDLUGI.PL (Z.542743);
- pracakierowca.pl (Z.539337).
Więcej piszę na ten temat tutaj: Czy warto zastrzec domenę internetową?
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Dobra nazwa firmy musi mieć w sobie coś fantazyjnego, aby ją zarejestrować
Aby Twoja marka mogła zostać zarejestrowana, musi posiadać element, który odbiorca zapamięta. Czyli coś, co wyróżni Cię z grona konkurencji. W tym kontekście dużo lepsza od nazwy DOMOWA RESTAURACJA jest np. Restauracja PASIBRZUCH 🙂
[…] aby oznaczenie miało charakter opisowy, musi ono wykazywać na tyle bezpośredni i konkretny związek z rozpatrywanymi towarami lub usługami, aby pozwolić zainteresowanemu kręgowi odbiorców natychmiast i bez głębszego zastanowienia dostrzec w nim opis tych towarów i usług lub jednej z ich właściwości.
Wyrok Trybunału z 10.03.2011 r. w sprawie C-51/10 P
Zwyczajowa nazwa firmy – przykłady sporów
Z czym Ci się kojarzy „paczkomat”? To fantazyjne określenie niczym FANTA dla napojów, czy raczej obiegowa nazwa maszyny wydającej paczki?
Na to pytanie za jakiś czas odpowie sąd. Poczta Polska próbuje unieważnić tę rejestrację.
Niemniej w przeszłości za opisowe nazwy uznano Krupnik, Grzaniec oraz Wiśniówka.
Opisowa nazwa firmy jest zła, więc może zgłosić nazwę sugerującą?
Istnieją nazwy, które opisują towary i usługi, ale są też takie, które tylko sugerują, co jest pod nimi oferowane. Granica pomiędzy opisowością, a aluzyjnością jest często ciężka do dostrzeżenia. Przydaje się wtedy konsultacja z rzecznikiem patentowym. Jego doświadczenie i znajomość bieżącej praktyki urzędów, pozwoli ocenić, czy nazwa firmy jest opisowa.
Musisz ocenić, czy nazwa marki jedynie naprowadza klienta na właściwy trop i wymaga od niego wysiłku intelektualnego, czy jest to jednak nazwa typowa, obiegowa i pozbawiona fantazyjności.
Co ciekawe nawet neologizmy mogą dostać odmowę:
- HOTDOGARNIA (Z.518772);
- PRIME DENTAL (Z.532593);
- TRYCHOCLINIC (Z.483516);
- Rybarzywa (Z.531260).
Oznaczenia, które nie wskazują na rodzaj towaru lub na jego konkretne właściwości lub zawierają jedynie pośrednią sugestię w tej mierze, nie są oznaczeniami opisowymi.
Wyrok NSA z dnia 5.07.2016 r., sygn. akt II GSK 198/15
Przykłady udanej rejestracji znaków towarowych sugerujących
Polski Urząd Patentowy uznał, że poniższe znaki mają w sobie coś zaskakującego. Innymi słowy przyjął, że nie są to opisowe nazwy, ale określenia stanowiące pośrednią aluzję do oferty.
- DOBRE OKO (R.327824);
- Coolbaski (R.308547);
- motocyklove (R.314014);
- Laboratorium Pani Domu (R.352081);
- pankurak (R.316735).
Znalazłem też przykłady takich znaków zastrzeżonych jako logo:
To czy nazwa Twojej firmy jest popularna, typowa bądź zwyczajowa, ma kolosalne znaczenie dla jej ochrony prawnej. Jeżeli ekspert z Urzędu Patentowego odmówi Ci rejestracji, to odnotuje to w rejestrze. Konkurencja, która trafi na ten wpis uzna (zresztą zgodnie z prawdą), że wolno jej taką nazwą się posługiwać.
Nie ma tu znaczenia, czy masz ją wpisaną w CEIDG albo KRS.
Zobacz również:
- Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego?
- Co lepiej zastrzec – nazwę czy logo produktu?
- Jak sprawdzić czy moja nazwa produktu jest wolna?
Opisowa nazwa zastrzeżona jako logo firmy. Czy ochrona dotyczy tylko grafiki?
Popularna nazwa firmy ma szansę na ochronę tylko, jeżeli coś do niej dodasz. Najprościej będzie, jeżeli ubierzesz ją w fantazyjną szatę graficzną. Skoro sama nazwa jest zbyt powszechna, to takim „garniturkiem” sprawisz, że Klient zapamięta wygląd logo. To jest właśnie ten charakterystyczny element niezbędny do rejestracji.
W bazach Urzędów Patentowych można znaleźć wiele zgłoszeń, gdzie opisowa nazwa nie otrzymała ochrony, a logo zostało pomyślnie zarejestrowane.
Poziom ochrony jaki to daje zobrazowałem w formie mema. 😀
Na zamkniętej grupie rzeczników patentowych mem wywołał ciekawe komentarze:
Paradoksalnie więc zastrzeżenie opisowej nazwy w formie logo ma swoje zalety. Wynikają one głównie z tego, że Twoi konkurenci nie będą do końca wiedzieć co właściwie chronisz. Czy tylko grafikę swojej firmy, czy również nazwę swojej firmy.
Co ciekawe możliwa jest ochrona logo jako wzór przemysłowy. Procedura jest tańsza, szybsza i prostsza niż przy rejestracji znaku towarowego.
Tej strategii poświęciłem osobne nagranie:
Opisowa nazwa musi mieć bardzo oryginalną szatę graficzną
Nie każda grafika pozwoli zastrzec opisowy znak towarowy. Uboga, minimalistyczna albo banalna, nie utkwi w umyśle Klienta. A to sprawi, że takie oznaczenie nie będzie w stanie odróżnić Twoich towarów lub usług od oferty konkurencji.
Pewnie Cię zaskoczę, ale w niektórych przypadkach grafika może nawet przeszkodzić w rejestracji. Tak będzie, jeżeli dodatkowe elementy w logo również będą opisowe. Przykładem niech będzie rysunek buta dla sklepu obuwniczego czy krowy dla mleka.
To było powodem odmowy rejestracji dla poniższych zgłoszeń.
Znak Super Drob otrzymał odmowę na drób nieżywy. Kogut opisywał bowiem tego typu produkty. Drugi znak otrzymał odmowę m.in. w ramach usług pozyskiwania funduszy na cele charytatywne. Uznano, że elementy graficzne podkreślają dobroczynny charakter usług świadczonych na rzecz środowiska.
O tym kiedy logo nie chroni nazwy firmy nagrałem film.
Ogólne, popularne i obiegowe marki w praktyce UPRP i EUIPO
To czy dane oznaczenie zostanie uznane za obiegową nazwę firmy, zależy od subiektywnej opinii eksperta. Urzędy Patentowe różnie podchodzą do tej bezwzględnej przeszkody rejestracji. Przykładem niech będą rozstrzygnięcia w poniższych sprawach.
EUIPO odmówił rejestracji znaków „i love marketing” na usługi organizowania konferencji. Uznał, że jest jasna informacja o promowaniu wiedzy z dziedziny marketingu.
Co ciekawe, nasz rodzimy urząd takich przeszkód już się nie dopatrzył. 🙂
Zdarzają się też rozbieżności w decyzjach ekspertów z tego samego urzędu. EUIPO uznało, że pomimo takiej grafiki Beds4Dogs jak poniżej, jest to w całości opisowy znak towarowy. Drugi ekspert nie widział za to problemów z rejestracją nazwy BedDog (znak słowny).
Jak widzisz nie każde logo da się zastrzec. Jeżeli zdecydujesz się na rejestrację logo, to omów także jego zdolność rejestrową z rzecznikiem patentowym. Dowiesz się jakie masz szansę na ochronę Twojej marki w danym Urzędzie Patentowym.
Opisowość nazwy firmy daje też korzyści
Typowa nazwa firmy dla Twojej branży ma pewne zalety. Od strony prawnej określenia opisowe nie są znakami towarowymi, a więc z definicji nie mogą naruszać prawa.
Jeżeli robisz już którąś z kolei analizę prawną marki i ciągle lokalizujesz kolizje, to podejdź do tego inaczej. Wchodząc w nazwę np. GRANIT.PL albo GRANIT Bydgoszcz nie musisz robić żadnej weryfikacji. Powszechna i opisowa nazwa firmy jest pod tym względem w 100% bezpieczna.
Aktualnie wielu marketingowców widzi zalety wchodzenia w bardzo rozpowszechnione nazwy firm. Ponoć pomaga to w ich pozycjonowaniu w Google.
Ludzie będą wpisywać w wyszukiwarkę „granit bydgoszcz”, a nie np. słowo Fenix (o ile istnieje taki producent granitu). Osobiście uważam, że te wszystkie korzyści nie przeważają nad wadami nazw opisowych. A największą jest to, że nie możesz być ich właścicielem. Konkurent, który kupi domenę „granit-bydgoszcz.pl” nie złamie prawa.
Opisowa nazwa firmy – jak ją zastrzec? Rzecznik patentowy radzi
Teraz zaprzeczę temu, co pisałem wyżej. 😉 Jest bowiem sposób na rejestrację opisowego znaku towarowego w wersji słownej. Można tak ogólną nazwę zastrzec, pod warunkiem, że nabyła ona wtórną zdolność odróżniającą. Chodzi o wykazanie, że Twoja nazwa stała się na tyle rozpoznawalna, że odbiorcy kojarzą ją tylko z Twoją firmą.
Przykład:
Z jaką firmą kojarzysz nazwę „eokulary”? Zapewne nic konkretnego nie przychodzi Ci na myśl. A co jeśli powiem „eobuwie”? Jestem przekonany, że w umyśle pojawiło Ci charakterystyczne zielone logo tej marki. Ten znak udało się zastrzec w wersji słownej.
Kolejnym przykładem może być nazwa KRYNICZANKA (EUTM 018378610). Zgłaszający udowodnił, iż oznaczenie to nabyło charakter odróżniający w następstwie używania w odniesieniu do wód w Polsce.
Teoretycznie możesz wejść w pospolitą nazwę zakładając, że z czasem wykażesz dostateczny poziom rozpoznawalności. Tylko mówiąc absolutnie szczerze – mało komu to się udaje. UPRP i EUIPO godzą się na rejestrację tylko w wyjątkowych przypadkach. Oceniają przy tym, czy za mocno nie zmonopolizujesz tym rynku.
Statystyki są nieubłagane – prawie na pewno Ci się to nie uda.
Opisowy znak towarowy. Czy opisowa nazwa firmy to błąd? Podsumowanie
- Weryfikacja, czy daną markę można zastrzec, nie ogranicza się tylko do sprawdzenia w ramach znaków podobnych. Taką analizę zaczyna się od ustalenia, czy nie jest to opisowa nazwa firmy.
- Nazwy pospolite i popularne w danej niszy można zastrzec, jeśli doda się do nich element fantazyjny. Najczęściej jest to szata graficzna.
- Obchodząc w ten sposób prawo, znak towarowy zarejestrujesz, ale nadal nie masz monopolu na posługiwanie się opisową nazwą firmy.
- Im bardziej fantazyjna jest Twoja nazwa, tym silniejsza jest jej ochrona po udanej rejestracji. Lepiej użyć nazwy FENIX niż VIP MEBLE.
- Zamiast wchodzić w nazwy wprost opisowe, wybierz coś bardziej subtelnego. Chodzi o określenia sugerujące jak OPONEO.
- Obiegowa, generalna czy zwyczajowa nazwa może zostać zarejestrowana tylko, jeżeli nabyła tzw. wtórną zdolność odróżniającą.
Zobacz również:
- Jakie są opłaty za zastrzeżenie znaku słownego?
- Czy 30% różnic pozwala obejść plagiat?
- Obrona przez zarzutem naruszenia znaku towarowego.
- Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo do marki?
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem
- Co oznacza symbol TM przy logo?
- Allegro usunęło moją ofertę. Co zrobić, aby ją szybko przywrócić?
- Czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną?
FAQ
Korzystniej zastrzec nazwę czy logo? 👉Co jest lepsze?
Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Każda z tych form ma swoje plusy i minusy, które uwidaczniają się, kiedy dochodzi do sporu. Jeżeli chcesz mieć pewność, że chronisz swoją markę od każdej strony, zgłoś do rejestracji osobno nazwę i logo. Przeczytaj również o 4 strategiach na prawną ochronę marki.
Jeżeli jednak musisz się na coś zdecydować, to do ochrony zgłoś odmianę słowną. O ile uda się uzyskać ochronę (a będzie to trudniejsze) to zyskujesz:
✅ Gwarancję, że posiadasz monopol na samą nazwę i to w zakresie wywoływanych skojarzeń. Słowo ŻABKA chroni też KIJANKĘ i ROPUCHĘ.
✅ Genialną ochronę każdej domeny internetowej z zastrzeżonym słowem.
✅ Silne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją w internecie. Usuniesz ofertę naruszyciela na Allegro, Amazon czy Etsy wysyłając dosłownie jednego maila do platformy.
Czy zastrzegając logo automatycznie chronię nazwę?
🔴 To akurat mit. Aktualnie panuje moda na wchodzenie w nazwy opisowe. Czyli takie, które wprost komunikują co oferuje przedsiębiorca, np. erecepta.pl.
Taką markę można zastrzec tylko, jeżeli do rejestracji zgłosisz logo. To ta płaszczyzna graficzna będzie wtedy podlegać ochronie, a nie zawarte w nim słowo. ❌ O takich znakach mówi się, że są słabe od strony prawnej. Aby obejść kolizję… wystarczy stworzyć niepodobne logo.
Z drugiej strony, jeżeli nazwa w logo jest fantazyjna niczym APPLE dla elektroniki, to możesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Czyli jednym zgłoszeniem znaku słowno-graficznego zmonopolizować zarówno swoją nazwę, jak i logo. Aby przekonać się, czy się do tego kwalifikujesz przeprowadź 👉 ten test 10 osób.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.