Spis treści
- • Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo?
- • W jaki sposób chronić markę firmy, produktu lub usługi?
- • Co daje zastrzeżenie nazwy i logo firmy?
- • Naruszenie znaku towarowego na Facebooku – przykłady
- • Dlaczego Facebook usunął moje konto, post, stronę?
- • Co należy wziąć pod uwagę przed zgłoszeniem naruszenia?
- • Jak zgłosić profil na Facebooku przez dedykowane formularze?
- • Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo?
- • Zgłoszenie naruszenia zostało wysłane. Co dalej?
- • Jak wycofać zgłoszenie o naruszeniu znaku towarowego na Facebooku?
- • Narzędzie Ochrona Praw Marki na Facebooku
- • Kto może uczestniczyć w programie Ochrona Praw Marki na Facebooku?
- • W jaki sposób zlokalizować naruszenie marki na Facebooku?
- • Biblioteka referencyjna – jak wyszukać naruszenie loga?
- • Jak dołączyć do programu Ochrona Praw Marki na Facebooku?
- • Ochrona Praw Marki na Facebooku – jak wypełnić formularz?
- • Kiedy otrzymam decyzję o dostępie do narzędzia Ochrona Praw Marki?
- • Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo? Podsumowanie
Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo?
Naruszenie znaku towarowego na portalach społecznościowych zdarza się dość często. Ludzie bezrefleksyjnie publikują posty, hashtagi i zdjęcia. Czy można z tym walczyć? Jak zgłosić konto na Facebooku, które nielegalnie korzysta z Twojej marki? Platforma ułatwia zgłaszanie tego typu przypadków m.in. przez program Ochrona Praw Marki.
Masz aż trzy możliwości na zgłoszenie naruszenia na Facebooku:
- Wykorzystujesz dedykowane formularze – o ile masz zastrzeżony znak towarowy;
- Zgłaszasz daną treść wystarczy kliknąć na znajdujący się obok przycisk z trzema kropkami i wybierasz „Zgłoś post”. Jest to opcja dla zwykłego użytkownika FB;
- Korzystasz z narzędzia Ochrona Praw Marki – należy złożyć wniosek o dostęp.
W dalszej części artykułu szczegółowo omawiam każdy z tych sposobów. Facebook, jeżeli ma mocne podstawy, że dana strona lub post narusza prawo, może samodzielnie usunąć taką treść. Zwykle jednak robi to na wyraźne żądanie właściciela znaku towarowego.
Chcesz iść na skróty? Przejdź od razu do instrukcji klikając:
Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo?
Jak chronić markę firmy, produktu lub usługi? Jak zabezpieczyć swoje konto?
Jeżeli tylko nie prowadzisz małego lokalnego sklepiku, to powinieneś chronić swoją markę. Od strony formalnej polega to na rejestracji znaku towarowego np. w polskim Urzędzie Patentowym. Przeczytaj czy lepiej zastrzec nazwę, logo czy sygnet.

Różnica między znakiem zarejestrowanym a niezarejestrowanym jest ogromna. Oczywiście możesz korzystać z tzw. darmowej ochrony, ale sprawdza się ona tylko na małą skalę. O ile pozyskujesz klientów z całej Polski pełne bezpieczeństwo daje tylko formalna ochrona marki. Zyskasz tak narzędzie, dzięki któremu zgłosisz konto naruszyciela na Facebooku.
Spójrz na poniższe mapki, które pokazują to w prosty sposób.

Jeśli nie zastrzegłeś nazwy firmy, prawo chroni ją tylko lokalnie.

Po zastrzeżeniu nazwy firmy zyskujesz monopol na całą Polskę.
Co daje zastrzeżenie nazwy i logo w Urzędzie Patentowym?

Zarejestrowany znak towarowy to najskuteczniejsze narzędzie do walki z naruszeniem praw na Facebooku. Dotyczy to także innych serwisów sprzedażowych jak Allegro i Amazon.
Opiera się to na procedurze notice and takedown. Wystarczy zgłosić platformie fakt naruszenia prawa do znaku towarowego, a ta usuwa ofertę nieuczciwego sprzedawcy w kilka godzin. Wszystko bez udziału sądu i kosztownego procesu.
To co jest rewelacyjne w tej formalnej rejestracji to fakt, że odwraca ona ciężar dowodowy w sporze. Ty swoje prawa do marki wywodzisz ze świadectwa rejestracji. Konkurent, aby je unieważnić musi zainicjować spór i sam zgromadzić dowody.
Szerzej to wszystko omawiam w ramach mojego podcastu:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
UWAGA!

Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Naruszenie znaku towarowego na Facebooku – przykłady

Co do zasady, po rejestracji znaku zyskujesz monopol na jego używanie. Obejmuje on towary i usługi, które wskazałeś w zgłoszeniu. Tylko w ten sposób zyskujesz pełną władzę nad swoją marką.
Uczciwie jednak muszę powiedzieć, że i tutaj są wyjątki. Chodzi o przypadek tzw. dozwolonego użytku znaku. Wolno napisać na Facebooku: „Sprzedaję używany samochód Renault Clio”.
W innych przypadkach posługiwanie się Twoją nazwą najpewniej będzie bezprawne. Na różne sposoby może Ci to zaszkodzić. Osobiście widzę takie trzy największe ryzyka.
Nie kontrolujesz publikowanych treści
Jeśli potencjalny klient szuka Twojej firmy, to może trafić na stronę kontrolowaną przez kogoś innego. Istnieje więc ryzyko, że zakupu dokona u niego. Tym bardziej, że na stronie Facebooka można prowadzić sklep. Często nie masz jak zweryfikować czy taka osoba sprzedaje oryginały czy podróbki.
Oficjalny profil wykorzystujący Twoją nazwę firmy sugeruje, że współpracujecie. Fatalna opinia o takim sklepie uderzy więc bezpośrednio w Twój wizerunek.
Błędne otagowanie strony przez użytkowników
Chodzi o symbol @, który się do tego wykorzystuje. W przypadku kont podszywających się pod Twoją markę, użytkownicy Facebooka mogą oznaczyć tak konkurenta. Przegapisz wtedy wzmianki dotyczące Twojej strony. Analogicznie może być z hasztagami #.
Google indeksuje treści z Facebooka
Osoby szukające informacji o Twojej firmie poprzez wyszukiwarkę, mogą trafić na fałszywy profil. W wynikach organicznych Google wyświetla aktualnie konta, treść postów lub komentarze z Facebooka. Przykład:

Tutaj mamy akurat pewność, że jesteśmy na oficjalnej stronie Biedronki. Świadczy o tym m.in. niebieski znaczek obok nazwy. Jeżeli masz zarejestrowany znak towarowy to szybko usuniesz konto na Facebooku, które narusza Twoje prawo do marki.

Dlaczego moje konto, post, strona na Facebooku zostały zablokowane?

Regulamin Facebooka zabrania publikowania treści naruszających prawa własności intelektualnej. Obejmują one m.in. prawa autorskie oraz zarejestrowane wzory przemysłowe i znaki towarowe.
Po otrzymaniu zgłoszenia platforma musi usunąć sporne treści. Wymusza to na niej prawo. Dzieje się tak niemal zawsze, jeżeli osoba składająca skargę wylegitymuje się świadectwem ochronnym.
To pokazuje, że ta formalna rejestracja jest jak broń atomowa. Platforma często nie tylko usunie całą stronę firmową, ale również zablokuje powiązane z nią konto prywatne. Aby taką blokadę zdjąć pokrzywdzona osoba musi skontaktować się ze zgłaszającym naruszenie.
Co należy wziąć pod uwagę przed wysłaniem zgłoszenia?

Zgłoszenie konta albo strony na Facebooku pociąga za sobą realne konsekwencje prawne. Konkurentowi blokujesz sprzedaż co wyrządza mu szkodę. Mówiąc wprost – traci na tym pieniądze.
Jeżeli taka osoba udowodni, że działała legalnie, to może zażądać od Ciebie odszkodowania. To z kolei oznacza, że musisz ze swojego prawa ochronnego korzystać w sposób przemyślany.
Nie twierdzę, że masz lekceważyć naruszenie znaku towarowego na Facebooku. Powinieneś jednak przed tak poważnym krokiem skonsultować się z rzecznikiem patentowym. Jeżeli potwierdzi, że konkurent łamie prawo, śmiało możesz zgłosić stronę na FB.
Jak zgłosić profil na Facebooku przez dedykowane formularze? Jak usunąć podszywającego się oszusta?
Poniżej znajdziesz bezpośrednie linki do formularzy wykorzystywanych do zgłoszenia naruszenia własności intelektualnej. Dzielą się one na te dotyczące:
Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza znak towarowy?
Krok 1 – Wskaż kto zgłasza naruszenie
Wejdź na ten formularz i wybierasz opcję dotyczącą naruszenia praw do znaku towarowego. Możesz to zrobić samodzielnie albo przez swojego pełnomocnika.

Krok 2 – Uzupełnij dane kontaktowe
W kolejnym kroku wpisz swoje dane osobowe i kontaktowe m.in. adres e-mail. Pamiętaj, że Facebook przekaże je później stronie przeciwnej.

Krok 3 – Dodaj informacje o znaku towarowym
Trzeci etap dotyczy podania danych lokalizujących Twój znaku towarowego. Chodzi m.in o numer rejestracji, który potwierdza przyznane prawo. Zaznaczasz tutaj również terytorium ochrony, czyli Polskę lub całą UE w ramach EUIPO.
Pamiętaj, aby załączyć świadectwo ochronne. Facebook ułatwia to zadanie i możesz dołączyć zrzut ekranu z bazy danych Urzędu Patentowego. Jeżeli posiadasz więcej chronionych znaków towarowych, to wymień je na końcu tej sekcji.

Krok 4 – Prześlij informacje o naruszeniu
W kolejnym kroku wskazujesz zawartość, która narusza Twój znak towarowy. Może to być np. zdjęcie, post, hasztag, reklama czy nazwa użytkownika. Wskazujesz także adres URL strony.

Krok 5 – Podpisz oświadczenie
Ostatni etap to podpisanie oświadczenia. Zweryfikuj, czy Twoje dane, które widnieją w bazie Urzędu Patentowego są aktualne. Po latach mogła się zmienić np. forma Twojej spółki. Te nieścisłości platforma wychwyci, a wtedy nie uwzględni skargi.
Pod rygorem odpowiedzialności karnej za podawanie nieprawdziwych informacji, potwierdzasz, że jesteś właścicielem znaku lub możesz go reprezentować.

Zgłoszenie naruszenia zostało wysłane – co dalej?
Po wysłaniu zgłoszenia otrzymasz wiadomość z potwierdzeniem jego przyjęcia i numerem. Zapisz go sobie ponieważ będzie Ci potrzebny w razie dodatkowych pytań. Pracownik Facebooka może Cię poprosić o uzupełnienie wniosku o dodatkowe informacje. Postępuj zgodnie z instrukcjami od niego. Dopiero po ich otrzymaniu rozpatrzy Twoje zgłoszenie.
Jak wycofać zgłoszenie o naruszeniu znaku towarowego na Facebooku?
Facebook wskazuje, że możesz to zrobić w dwóch przypadkach:
- jeżeli strony zawarły porozumienie albo
- zgłoszenie wysłałeś przez pomyłkę.
Skontaktuj się z Facebookiem i poinformuj portal, że chcesz zgłosić wycofanie naruszenia (podaj numeru zgłoszenia). Wiadomość wyślij na adres:
ip@fb.com
Po jej otrzymaniu Facebook przywróci usunięte treści.
Narzędzie Ochrona Praw Marki na Facebooku
Program Ochrona Praw Marki (Brands Rights Protection) ma na celu ochronę własności intelektualnej publikowanej na Facebooku. Czyli wspomniane już zarejestrowane znaki towarowe, wzory przemysłowe oraz prawo autorskie.

Narzędzie ułatwia wyszukiwanie treści, które naruszają prawo w ramach:
- reklam na Facebooku lub Instagramie;
- postów na Facebooku lub Instagramie;
- stron i profili na Facebooku lub kont na Instagramie;
- sklepów, Marketplace-ów oraz grup kupna i sprzedaży.
Program umożliwia automatyzację procesu wyszukiwania naruszeń!
Kto może uczestniczyć w programie Ochrona Praw Marki na Facebooku?
Aby móc skorzystać z narzędzia Ochrona Praw Marki trzeba spełnić kilka warunków:
- Musisz mieć konto w Menedżerze firmy.
- Marka musi być zastrzeżona jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym.
- Samemu nie naruszałeś wcześniej praw własności intelektualnej.
Wniosek może złożyć pracownik firmy działającej pod daną marką. Facebook akceptuje znaki zarejestrowane w formie nazwy albo logo.
W jaki sposób można zlokalizować naruszenie marki?
Poszukiwania zawartości, które naruszają Twoją własność intelektualną możesz wykonywać na kilka sposobów. Szukając według:
- słowa kluczowego (np. nazwa marki, nazwa produktu),
- określonej frazy (np. slogan reklamowy – wyszukuje frazę w reklamach),
- adresu URL,
- identyfikatora (reklama, post lub produkt na sprzedaż),
- obrazu.
Biblioteka referencyjna – jak wyszukać naruszenie logo?

W tzw. Bibliotece referencyjnej będziesz mógł dodać swoje logo lub zdjęcia produktów. Wszystko po to, aby automatycznie skanować zawartości portalu w poszukiwaniu logo i obrazów chronionych jako znaki towarowe lub poprzez prawo autorskie.
Możesz dodać maksymalnie 10 obrazów. Facebook będzie codziennie wyszukiwał reklamy na Facebooku i Instagramie, które pasują do Twojego logo. Wszystko w oparciu o sztuczną inteligencję.
Do Ciebie będzie należała weryfikacja, czy to co znajdą „roboty Facebooka” zostało skradzione i narusza Twój znak towarowy. Jeżeli uznasz, że tak to możesz wysłać zgłoszenie o usunięcie zawartości. Alternatywnie dodać ją do tzw. listy zatwierdzonych.

Jak dołączyć do programu Ochrona Praw Marki na Facebooku?
Złożenie wniosku o uczestnictwo w programie odbywa się w kilku prostych krokach:
- Musisz się zalogować do Menedżera firmy
- W Menedżerze firmy należy wybrać narzędzie Ochrona Praw Marki.
- Wybierasz: Złóż zgłoszenie do Ochrony praw marki.
- Wypełniasz formularz, podając wymagane informacje.
Ochrona Praw Marki na Facebooku – jak wypełnić formularz?
Formularz zgłoszeniowy znajdziesz także tutaj.
Krok 1 – Informacje o aplikacji
Uzupełniasz pola danymi osoby, która składa wniosek.

Krok 2 – Informacje o właścicielu praw
Podajesz dane dotyczące właściciela praw.

Krok 3 – Informacje o znaku towarowym
Uzupełniasz pola o dane dotyczące znaku towarowego.

Krok 4 – Podpisanie i wysłanie wniosku
Podpisujesz i wysyłasz wniosek.

Kiedy otrzymam decyzję o dostępie do narzędzia Ochrona Praw Marki?
Facebook o swojej decyzji powiadomi Cię w ciągu około 3 dni roboczych. Otrzymasz e-mail z dalszymi krokami dotyczącymi procesu konfiguracji konta. Będziesz musiał:
- Przeczytać i zaakceptować regulamin.
- Wskazać weryfikatora własności intelektualnej – jest to użytkownik, który ma dostęp do narzędzia Ochrona Praw Marki.
- Podać informacje o zastrzeżonych znakach towarowych.
- Dodać obrazy do Biblioteki referencyjnej (dodatkowo).
- Wskazać zatwierdzone konta (dodatkowo).
Jeśli napotkasz problemy związane z korzystaniem z narzędzia, możesz podjąć kroki w kierunku uzyskania pomocy technicznej ze strony Centrum Pomocy.
Zgłoszenie problemu na Facebooku. Jak zgłosić konto na Facebooku? Podsumowanie
W artykule opisałem krok po kroku jak zgłosić konto na Facebooku. O ile posiadasz już zarejestrowany znak towarowy to możesz to zrobić szybko wykonując czynności opisane powyżej. W przeciwnym razie musisz zrobić krok wstecz i zacząć od złożenia wniosku do Urzędu Patentowego. Pamiętaj, że nie każdą nazwę da się zastrzec. Tłumaczę to w artykule o analizie prawnej marki.
Dodatkowo mając chronioną markę w Urzędzie Patentowym możesz otrzymać dostęp do narzędzia Ochrona Praw Marki na Facebooku. Dzięki niemu łatwo będziesz mógł wykryć naruszenie znaku towarowego i chronić swoje konto na Facebooku. Co więcej, na bieżąco treści publikowane na FB, będzie dla Ciebie przeszukiwać sztuczna inteligencja.
Zobacz również:
- Dofinansowanie na zgłoszenie znaków towarowych i wzorów
- Rejestracja marki na Amazon
- Naruszyłeś znak towarowy? Dowiedz się co może Ci za to grozić
- Kradzież nazwy firmy poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego?
- Jak korzystać z klasyfikacji nicejskiej? Tych 9 błędów unikaj!
- Licencja na wykorzystanie postaci z bajek. Gdzie szukać kontaktu?
- Czym jest Amazon Brand Registry?
Autorami artykułu „Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo do marki?” jest Milena Czupryniak i Mikołaj Lech.
FAQ
Czy aby usunąć konto konkurentowi muszę mieć zastrzeżoną markę?
Teoretycznie Facebook powinien zareagować na każdy zgłoszony mu przypadek naruszenia prawa. ⛔️ W praktyce jednak najskuteczniejszym sposobem jest powołanie się na nasz zarejestrowany znak towarowy ®️. Chodzi o to, że wydane przez Urząd Patentowy świadectwo ochronne jest jak akt notarialny. Czyli potwierdza nasze prawa do marki.
Bez tego pracownik portalu nie ma pewności, czy te prawa należą do Ciebie czy do konkurenta. A jako, że nie ma uprawnień do rozstrzygania sporów ❌ najczęściej odmawia usunięcia danego postu, zdjęcia czy konta.
Z drugiej strony właściciel marki, która jest zastrzeżona może usunąć konkurenta na Facebooku w kilka godzin. ✅ Wszystko bez pomocy prawników i udziału sądu.
Czy konkurent może zastrzec moją nazwę firmy na siebie?
Niestety tak! W Urzędzie Patentowym panuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeżeli działasz na rynku bez zarejestrowanej nazwy albo logo, to ktoś może Cię w takim zgłoszeniu wyprzedzić. ☹️
Tak działają właśnie trolle patentowe.
Lokalizują firmy, które szybko się rozwijają, ale nie zdążyły jeszcze zastrzec swoich znaków towarowych. I trolle rejestrują je na siebie.
Mając świadectwo ochronne w ręku szantażują takie podmioty. Żądają stałych opłat za używanie danej marki pod groźbą:
1️⃣ Zablokowania sprzedaży na Amazon, Allegro, Etsy czy OLX. Wystarczy, że zgłoszą skargę, że naruszasz ich zastrzeżoną markę. Platforma nie będzie oceniać kto ma rację, tylko usunie Ci ofertę, a często i całe konto.
2️⃣ Na tej samej zasadzie możesz mieć w jeden dzień zablokowane konta na YouTube, Instagramie, TikToku, Facebooku bądź reklamy Google Ads.
3️⃣ Troll może próbować Ci przejąć domenę firmową za pomocą sądu polubownego przy PIIT.
Możesz tych wszystkich ryzyk uniknąć, inwestując w rejestrację swojej marki, zanim pojawią się problemy. ✅ Napisz do mnie przez ten formularz, a wycenię Ci wszystkie formalności.
Jak zastrzec nazwę firmy?
Od strony formalnej musisz złożyć wniosek do odpowiedniego Urzędu Patentowego. Ekspert sprawdzi tylko podstawowe wymogi, czyli np. czy nie ubiegasz się o rejestrację nazwy opisowej. Na tym etapie musisz uiścić określone opłaty urzędowe. 💰
Kolejnym etapem jest 3 miesięczny okres sprzeciwowy. W tym czasie konkurenci posiadający podobne znaki towarowe mogą próbować Ci rejestrację ❌ zablokować.
Jeżeli nic takiego nie nastąpi, Urząd powinien wydać decyzję o przyznaniu prawa ochronnego na Twój znak towarowy.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.