Spis treści
- • 1) Koszt zastrzeżenia znaku towarowego w Polsce
- • Przykładowe opłaty za „opatentowanie” znaku towarowego w PL
- • 2) Jaki jest koszt „opatentowania” marki w UNII?
- • Przykładowy koszt za rejestrację znaku towarowego UE
- • 3) Cena rejestracji NA ŚWIAT
- • Prawny monopol na logo – przykładowa cena na świat
- • Jak o 50% podnieść szanse na uzyskanie ochrony?
- • Jak chronić markę firmy?
- • Jak prawo zabezpiecza markę firmy bez rejestracji?
- • Czy zastrzeżenie nazwy i logo firmy jest drogie?
- • Badanie zdolności ochronnej znaku słownego
- • Dlaczego warto „opatentować” markę w Polsce lub Unii Europejskiej?
- • Cena „opatentowania” marki a optymalizacja podatkowa
- • Rejestracja marki – cena na 100 krajów świata
Marka firmy to magnes na klientów
Przedsiębiorcy inwestują w reklamę i obsługę klienta, aby wyróżnić się na rynku. Jeżeli im się to uda, Klienci odwdzięczają się takiej marce zaufaniem. A to daje już pozacenową przewagę konkurencyjną. John Stuart, dyrektor korporacji Quaker, powiedział kiedyś:
Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę.
I tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej.
Aby mieć pełne prawa do marki musisz „opatentować” znak towarowy. Potwierdzeniem tego będzie świadectwo wydane przez UPRP lub EUIPO. Bez tego, darmowa ochrona jaką jeszcze daje Ci prawo, jest minimalna. Sam zobacz.
Koszt rejestracji znaku towarowego w Polsce
Jeżeli chcesz „opatentować” markę na terytorium Polski, zgłoszenie musisz zrobić w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie. Wszystko reguluje ustawa Prawo własności przemysłowej. O ile nie wystąpią żadne przeszkody i nikt nie złoży sprzeciwu, całe postępowanie powinno Ci zająć około 6 miesięcy.
Opłaty urzędowe za zastrzeżenie znaku towarowego na Polskę
Klasy towarowe
To coś jak klasyfikacja PKD.
W klasach uszeregowane są towary lub usługi, które będą oferowane pod danym oznaczeniem.
Wszystko wg tzw. klasyfikacji nicejskiej (Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług).
a) zgłoszenie:
- opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej – 450 PLN (przy zgłoszeniu drogą elektroniczną 400 PLN)
- opłata zgłoszeniowa za następną klasę towarową – 120 PLN.
b) ochrona:
- opłata za 10-letni okres ochronny za jedną klasę towarową – 400 PLN.
- koszt opublikowania informacji o udzielonym prawie – 90 PLN.
Czyli część pieniędzy (a) wnosisz przy zgłoszeniu, a pozostała część (b), tylko, jeżeli otrzymasz pozytywną decyzję od eksperta.
Przykładowe opłaty za rejestrację znaku towarowego na terenie Polski
W 2018 r. zgłoszono dość ciekawe oznaczenie „Nioska Radoska”. Wskazano klasę towarową o numerze 29, a w niej: jaja i produkty z jaj.
Inwestycja w rejestrację tego logo wyniosła więc 890 zł (400 zł to opłata urzędowa za zgłoszenie znaku towarowego + 400 zł za ochronę + 90 zł za publikację).
UWAGA! Zapytaj rzecznika patentowego jak dostać dotacje na zgłoszenie nazwy i logo firmy
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego aż o 75 % dzięki unijnemu dofinansowaniu SME Fund. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Koszt zastrzeżenia znaku towarowego w Unii Europejskiej
Jeżeli Twoja firma działa również poza terytorium Polski, powinieneś rozważyć złożenie podania na Unię Europejską. Zasięg takiego prawa wyłącznego obejmie 27 krajów Unii Europejskiej, w tym naturalnie nasz kraj. Zgłoszenie powinieneś zrobić w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante w Hiszpanii.
Jeżeli nie wystąpią komplikacje, postępowanie powinno potrwać 5 miesięcy.
Jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego na UE?
Opłata za zgłoszenie i ochronę:
- opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie – 1000 EUR;
- opłata zgłoszeniowa w jednej klasie, gdy wniosek idzie on-line – 850 EUR;
- cena za drugą klasę towarową – 50 EUR;
- kwota za każdą następną wskazaną klasę towarową – 150 EUR.
Przykładowe opłaty za rejestrację znaku towarowego w UE
Przeszukując bazy unijnych znaków, znalazłem kolejny interesujący przykład. Wysokość opłat była tutaj minimalna, bo znak służy tylko do oznaczania wina.
Jako że wszystko zmieściło się w jednej klasie, to koszt rejestracji tego znaku słowno-graficznego wyniósł 850 EUR.
Przeczytaj również: Lepiej zgłosić logo czy nazwę?
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego „na świat”?
Rejestracja znaku towarowego unijnego jest atrakcyjna, bo dokonując jednego zgłoszenia, monopolem możesz objąć wszystkie kraje UE. Niestety nie da się tak zrobić „na cały świat” (stąd cudzysłów). Możesz jednak wskazać w tej procedurze aż 125 krajów. Wysokość opłat zależeć będzie wtedy naturalnie od ich ilości.
Co ważne, w ramach tego postępowania rozszerzasz ochronę już zastrzeżonego znaku (np. w Polsce lub UE). Tutaj podanie musisz złożyć do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie w Szwajcarii.
Jaki jest koszt rejestracji znaku towarowego?
Opłata za ochronę znaku towarowego
- opłata za zgłoszenie i ochronę do trzech klas:
- jeżeli znak nie jest przedstawiony w kolorach – 653 CHF *franków szwajcarskich
- jeżeli znak jest kolorowy – 903 CHF;
- cena za każdą klasę powyżej trzeciej – 100 CHF;
- opłata za każde wskazane państwo członka porozumienia – 100 CHF;
- wybrane państwa ustaliły własne opłaty indywidualne.
Zastrzeżenie znaku towarowego – przykładowa cena
Zastrzeżenie tego logo nastąpiło najpierw na terenie Polski. Później rozszerzono je przez WIPO na Chiny. Łącznie koszt zastrzeżenia znaku towarowego wyniósł 1003 CHF (903 to wysokość opłat podstawowych + 100 CHF jako pozostała część opłaty za wyznaczony kraj).
Jak o 50% zwiększyć szanse na zastrzeżenie znaku?
Wiele osób myśli, że rejestracja marki to zwykła formalność. Ponoć ogranicza się to tylko do wypełnienia wniosku i wniesienia opłat. Mało kto wie, że Urząd Patentowy z wielu powodów może wydać decyzję odmowną.
Patrząc na dane z lat 2016-2020 spotkało to aż 28% zgłaszających.
Jest jednak sposób na to, abyś o 50% podniósł szanse na uzyskanie ochrony. Wystarczy zlecić wszelkie formalności rzecznikowi patentowemu. Taki właśnie wniosek płynie z badania Stanford Technology Law Review z 2013 roku.
Naukowcy zweryfikowali wszystkie zgłoszenia w USA z lat 1985-2010. Z gołych liczb wyszło, że osoby korzystające z usług pełnomocnika zwiększały prawdopodobieństwo otrzymania ochrony aż o połowę.
Jak ochronić markę firmy? Zastrzeż nazwę firmy na Unię Europejską lub Polskę
Rejestrując ją w odpowiednim Urzędzie Patentowym.
O tym, dlaczego warto się na to zdecydować, opisuję w dalszej części artykułu. Tutaj wspomnę jedynie o tym, że zastrzeżenie logo bądź nazwy daje Ci monopol prawny na markę w Twojej niszy.
Gwarantuje to swoim autorytetem Urząd Patentowy!
Potwierdzeniem tego będzie świadectwo ochronne. To wyjątkowo ładny, ale i cenny dokument. Znajdują się w nim informacje:
- co chronisz – nazwę czy logo;
- na jakim terytorium;
- w zakresie jakich towarów i usług;
- że to Tobie przysługują prawa do marki.
Ochrona na znak towarowy trwa 10 lat. Od razu Cię uspokoję, że można ją później przedłużyć na kolejne 10-letnie okresy. Teoretycznie da się tak robić w nieskończoność. Jest to niewątpliwa przewaga w kontekście ograniczonej do 20 lat ochrony patentowej. Opłata za zastrzeżenie marki, w kontekście bezpieczeństwa jakie to daje, jest do udźwignięcia nawet dla mniejszych firm.
Nie masz działalności gospodarczej? Spokojnie, w Polsce i Unii Europejskiej i tak możesz ubiegać się o uzyskanie monopolu prawnego na znak towarowy.
Ciekawostka:
Najstarszym zarejestrowanym na świecie znakiem jest logo czeskiego piwa. W Polsce łatwo je dostać w każdym sklepie monopolowym. Zgłoszenia dokonano w 1859 r. i ochronę przedłużano już 16 razy!
Ochrona nazwy firmy bez rejestracji – czy jest wystarczająca?
Koszt „opatentowania” firmowej marki wiele osób odstrasza. Stąd pojawia się pytanie, czy jakieś przepisy jednak ich nie chronią? Okazuje się, że tak, ale jak pokazałem na mapkach, jej poziom obejmie najpewniej tylko miasto, w którym działasz. Różnice w znaku niezarejestrowanym i zarejestrowanym omówiłem poniżej.
Słuchając tego podcastu zrozumiesz jak ogromną przewagę zyskasz mając w ręku świadectwo ochronne. Ze swojej strony powiem tylko, że opłata za zgłoszenie marki, zwraca się z nawiązką w trakcie sporu. Po prostu prowadzenie go robi się tańsze, bo masz w ręku dowód przysługujących Ci praw. Przyznanie ochrony zmienia zasady gry. 🙂
>> Pobierz odcinek „Co daje zastrzeżenie znaku towarowego”
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Czy opłata za zastrzeżenie znaku towarowego jest wysoka?
Oczywiście dla każdego wartość pieniądza będzie inna.
To jednak mit, że koszt „opatentowania” nazwy bądź logo jest zaporowy dla małych firm. Jako rzecznik patentowy mogę powiedzieć, że to właśnie właściciele małych i średnich firm są najczęściej moimi klientami. Tak przecież wygląda struktura polskiego rynku.
Na opłatę za „opatentowanie” marki powinieneś spojrzeć z perspektywy całego 10-letniego okresu ochronnego. Nie ma możliwości wnoszenia opłat do urzędu patentowego w miesięcznych ratach. Trzeba wszystko uiścić od razu. Stąd finalna kwota dla niektórych osób może się wydawać wysoka. Zrobiłem jednak symulację dla zgłoszenia w 3 klasach.
Polski Urząd Patentowy
- 1940 PLN – łączne opłaty dla urzędu
- 16 PLN – miesięczny koszt ochrony
Ochrona w Unii Europejskiej
- 1050 EUR – łączne opłaty dla urzędu
- 39 PLN – miesięcznie za ochronę w 27 krajach
- 1,45 PLN – miesięczny opłata za ochronę w jednym kraju
Koszty dotyczące zastrzeżenia marki na poziomie 16 czy 39 zł są śmiesznie niskie. Po prostu nie wszyscy rozumieją jak cenna jest to inwestycja.
Badanie zdolności ochronnej znaku towarowego zleć Kancelarii Patentowej LECH
Pamiętaj, że „opatentowanie” znaku towarowego nie jest zwykłą formalnością. Aby Twoja marka mogła korzystać z podwyższonej ochrony prawnej, musi spełniać określone wymogi.
Co jednak najważniejsze, nie może być podobna do już zarejestrowanego znaku. W takim przypadku naruszysz prawo, a to grozi zablokowaniem Ci sprzedaży. Aby tego uniknąć zleć pogłębione badanie swojej marki naszej kancelarii. Nie jest ważne czy według Ciebie znaki się różnią. Kluczowe jest to jak zinterpretuje to sędzia.
Nawet po uzyskaniu świadectwa ochronnego nie możesz czuć się bezpiecznie. Ludziom wydaje się, że otrzymane świadectwo jest potwierdzeniem, że ich nazwa nie łamie prawa. To mit, który szczegółowo omawiam w poniższym nagraniu.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy (np. nazwę firmy na Polskę)?
Niedawno zrobiłem podsumowanie mojego 10-letniego doświadczenia zawodowego. Przez ten czas pomogłem wielu przedsiębiorcom w sporach o prawa do marki. Efektem mojej pracy jest podcast, w którym opowiadam, co daje zastrzeżenie nazwy lub logo firmy.
Ewentualnie jakich zagrożeń dzięki temu unikasz.
>> Pobierz odcinek: Co daje prawo ochronne na znak towarowy?
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Poniżej przedstawiam pięć największych korzyści.
1. Uniemożliwiasz kradzież swojej marki
Skoro marka potrafi być magnesem na klientów, to ma określoną wartość. A to sprawia, że pewne osoby mogą być zainteresowane jej przejęciem. Jest to formalnie możliwe, jeżeli ktoś wniesie podanie o przyznanie monopolu na Twoją nazwę lub logo bezpośrednio na siebie.
W Urzędzie Patentowym marki zastrzega się na zasadzie:
Kto pierwszy, ten lepszy.
Ekspert rozpatrujący takie zgłoszenie nie sprawdza, czy na rynku istnieją już firmy o podobnej nazwie. Czeka jedynie na to, czy właściciel wcześniejszego znaku złoży sprzeciw. W ten sposób możliwa jest monopolizacja logo o identycznym wyglądzie!
Z mojego doświadczenia wynika, że markę firmy najczęściej starają się przejąć:
- byli wspólnicy lub
- pracownicy.
Takie osoby „idąc na swoje” często zabierają przy okazji część zespołu. Szybko jednak stają przed takim problemem, że nikt ich nowej firmy nie zna.
To często staje się właśnie bodźcem do tego, aby podszywać się bądź próbować przejąć markę byłego pracodawcy. W tych okolicznościach koszt zastrzeżenia marki jest żaden w kontekście przewagi jaką Ci to da.
Działania takich osób łatwo spacyfikujesz, jeżeli to Ty jako pierwszy zgłosisz swój znak towarowy do ochrony. Powołując się na uzyskany w ten sposób certyfikat zastrzeżenia, łatwo zablokujesz zgłoszenie konkurenta. Ponosząc koszt „opatentowania” brandu unikasz wieloletnich sporów sądowych oraz historii jak z poniższego nagrania.
Trademark trolls
Na terenie Stanów Zjednoczonych trolle od znaków towarowych stanowiły poważny problem w latach 90-tych. Model ich działania był zawsze taki sam. Trolle lokalizowały firmy, które swoich marek nie chroniły i rejestrowały je na siebie. Uzyskane dzięki temu prawo ochronne wykorzystywały później do szantażowania przedsiębiorców.
Problem trolli urósł do takich rozmiarów, że wpłynęło to na zmianę prawa. Dziś w USA, aby znak „opatentować”, należy najpierw wykazać, że się go realnie używa. To związało ręce tego typu naciągaczom. Niestety takiego wymogu nie ma w prawie polskim.
Efektem tego jest to, że od czasu do czasu trafiają do nas sprawy, gdzie np. polski sprzedawca zastrzega markę chińskiego producenta. Dzięki temu blokuje konkurencyjnym firmom sprzedaż. Opłata za zastrzeżenie marki w kontekście zysków jakie uzyska szantażysta są nieporównywalne. Z tego powodu, w pierwszej kolejności zabezpiecz swoją markę. Znikniesz tak z pola zainteresowania trolli patentowych.
2. Nabywasz autentyczne prawa do marki firmy
Wiele osób uważa, że ich prawa do marki wynikają z wpisu działalności gospodarczej do CEIDG lub spółki do KRS. Prawda jest jednak taka, że w tym zakresie panuje w Polsce ogromny bałagan. Urzędnicy nie weryfikują czy Twoja nazwa firmy nie łamie prawa.
Ja w bazie CEIDG znalazłem ponad 400 TOMBUD-ów i aż 800 ARTBUD-ów.
O jakich prawach do marki możemy mówić, jeżeli identycznym bądź podobnym określeniem posługują się setki Twoich konkurentów? Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, jeżeli poniesiesz koszty związane z zastrzeżeniem np. znaku słownego i uzyskasz świadectwo ochronne.
3. Zastrzeżenie znaku w UPRP ułatwia walkę z naruszycielami
Pisałem, że marka firmy w pewnym stopniu chroniona jest przepisami, które nie wymagają składania podania do Urzędu Patentowego. Tyle, że w sporze i tak będziesz musiał wykazać:
- od kiedy danym określeniem się posługiwałeś;
- jakie towary lub usługi oferowałeś;
- na jakim terytorium działałeś.
Często jest tak, że marka przedsiębiorcy jest chroniona jedynie w zakresie niektórych towarów i usług. I co najważniejsze, nie na terenie całej Polski, a jedynie miasta, w którym działa. To z kolei oznacza, że konkurent oddalony od niego o kilkaset kilometrów działa legalnie. Nie ma bowiem realnego ryzyka, że ich klienci się pomylą.
I znów te wszystkie niedogodności wyeliminujesz dzięki rejestracji. Zastrzeżenie marki pozwala Ci oszczędzić na sporze. Nikt nie może kwestionować Twoich praw, jeżeli masz w ręku świadectwo ochronne. W efekcie jednym mailem możesz usunąć ofertę przeciwnika z Allegro czy Amazona.
Ciekawostka: Możliwa jest ochrona logo jako wzór przemysłowy. Zyskasz tym monopol prawny nie ograniczony do Twojej niszy biznesowej.
4. Możesz legalnie posługiwać się symbolem ®
Zauważyłem, że ludzie charakterystyczną R-kę w kółku utożsamiają z oryginalnością Niedawno w sieci zrobiło się głośno o mężczyźnie, który oskarżył pewien sklep o sprzedaż podróbek. Chodziło o to, że buty znanej marki nie miały przy logo symbolu ®.
W rzeczywistości R-ka to skrót od angielskiego słowa registered i oznacza, że oznaczone nią logo bądź nazwa jest znakiem zarejestrowanym. Co więcej, użycie tego symbolu bezprawnie grozi grzywną do 5 tys. zł. Nie ma obowiązku jego używania.
Możliwość uzyskania symbolu ® dodaje marce prestiżu co podnosi sprzedaż.
5. Nowe sposoby zarabiania na znaku towarowym
Zastrzeżenie znaku towarowego pozwala zarabiać na marce.
Franczyza
Na zasadzie franczyzy często działają takie sklepy jak Żabka. Franczyzodawca dzieli się nie tylko modelem biznesowym oraz know how, ale w głównej mierze marką. Z pewnością franczyzobiorca otwierając punkt pod własną nazwą, nie osiągnąłby takiego poziomu sprzedaży jak pod szyldem rozpoznawalnej marki.
Udzielenie licencji
Świetnym przykładem komercjalizacji marki są zespoły muzyczne. Wielu artystów rejestruje je jako znaki towarowe. To pozwala im udzielać licencji na wykorzystanie logo na odzieży lub gadżetach reklamowych. Muzycy nie zajmują się produkcją, ale zarabiają często procent od sprzedaży tego typu towarów.
Cena zastrzeżenia znaku towarowego a optymalizacja podatkowa
Zastrzegając znak towarowy zyskujesz możliwość optymalizacji podatkowej. Najczęściej polega to na tym, że właściciel takiego prawa wyłącznego podpisuje umowę ze spółką na jego używanie. Dzięki temu często można uniknąć podwójnego opodatkowania. Zauważ, że zastrzeżenie kosztuje kilka tys. zł. Wnosząc jednak takie prawo aportem do spółki możesz nieporównywalnie więcej zaoszczędzić na podatkach.
Zabezpieczenie kredytu w banku
Wartość marki da się wycenić. Jeżeli przedsiębiorca ma duży dochód, ta wartość może być liczona w milionach. Często własność niematerialna jak znaki towarowe czy patenty jest więcej warta niż dobra materialne przedsiębiorcy. To ważna informacja, bo takie prawo może stanowić zabezpieczenie kredytu w banku. Jeżeli nie spłacisz swoich zobowiązań, to bank przejmie Twój znak i sprzeda np. Twojej konkurencji.
Ratunek w przypadku bankructwa
Inwestycja w rejestrację brandu stanowi promil tego, ile może on być wart na rynku. Czasami jednak, nawet nie ze swojej winy, firma może wpaść w problemy finansowe.
Przykładem z ostatnich lat jest marka Atlantic, której kręgosłup przetrąciła wojna na wschodzie Ukrainy. Spółka zmuszona była sprzedać swój majątek. Finalnie za nazwę Atlantic nabywca zapłacił niemal 1 mln zł, choć opłata za zastrzeżenie znaku towarowego wyniosła koło 1 tys. zł! I o taką kwotę spółka pomniejszyła swoje długi. Bez formalnej ochrony byłoby to od strony prawnej niewykonalne.
Zobacz również:
- Piraci domenowi i szantaż domenowy. Cybersquatting w rękach trolli od domen
- Strefa Marek Allegro. Wszystko co musisz o niej wiedzieć
- Jak zrozumieć klasyfikację towarów i usług?
- Bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego.
- Jak „opatentować” firmowy brand? Procedura rejestracji oznaczenia w UPRP
- Czy wniosek o rejestrację znaku towarowego może złożyć osoba prywatna?
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?
- Na czym polega używanie znaku towarowego?
- Prawo autorskie VS prawo ochronne do znaku towarowego
FAQ
Czy skuteczna rejestracja nazwy firmy potwierdza, że nie łamię prawa?
W Polsce i UE znaki towarowe zastrzega się w procedurze sprzeciowej. Zasada jest prosta – ochronę otrzymasz, o ile nikt nie złoży formalnego sprzeciwu. Ma na to 3 miesiące od publikacji informacji o zgłoszeniu znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego. Najczęściej decydują się na to właściciele zarejestrowanych podobnych marek.
Urząd Patentowy nie sprawdza czy Twoja nazwa jest podobna do znaku już zarejestrowanego. A to oznacza, że teoretycznie jesteś w stanie zastrzec markę, która książkowo narusza prawo. Wykorzystują to trolle patentowe, które kradną marki🔴.
Pamiętaj, skuteczna monopolizacja znaku towarowego, nie legalizuje marki. Świadectwo rejestracji znaku towarowego, które otrzymasz nie jest potwierdzeniem, że urzędnik wszystko sprawdził i możesz działać bezpiecznie. Taką pewność daje jedynie 🔎 pogłębiona analiza marki przed zgłoszeniem.
Co grozi za naruszenie znaku towarowego w Polsce?
Właściciel znaku towarowego ma w ręku narzędzie prawne, które można porównać do bomby atomowej 🎯. Pozwala bowiem błyskawicznie odciąć nieuczciwego konkurenta od klientów… bez udziału sądu.
Wysyłając skargę na naruszenie takiego prawa usuniesz:
🔴 ofertę konkurenta z Allegro, Amazona, Olx-a czy Etsy;
🔴 konto firmowe na portalach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok;
🔴 reklamy Google Ads wykorzystujące zastrzeżone słowo.
Naturalnie można również taką firmę pozwać, jednak trzeba się liczyć z tym, że proces może potrwać kilka lat. Jeżeli wcześniej odetniesz ją od klientów, to może być bardziej skłonna do zawarcia szybkiej ugody. Czyli inwestując w formalną rejestrację marki, finalnie oszczędzasz pieniądze ✅.
Super pomysł z tymi przykładami. Interesowała mnie jaka będzie opłata za zgłoszenie znaku towarowego w Polsce i nic nie rozumiałem z tych zestawień urzędowych. Dopiero u pana wszystko jest przedstawione jasno i zrozumiale 🙂
Dziękuję Pani Joanno za komentarz. Oj często dostaję pytania o to jaka jest opłata za zgłoszenie znaku towarowego. Nie da się tak od razu rzucić kwotą. Często muszę z klientem wcześniej porozmawiać gdzie chce działać i co oferuje. Ciężko nie mając styczności z tą tematyką samodzielnie wybrać klasy. Miło mi, że udźwignąłem temat i w miarę jasno go przedstawiłem.
Pozdrawiam