Spis treści
- • 1) Koszt rejestracji znaku towarowego w POLSCE
- • Przykładowe opłaty za rejestrację znaku towarowego w Polsce
- • 2) Jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego w UNII?
- • Przykładowe opłaty za rejestrację znaku towarowego w UE
- • 3) Cena rejestracji znaku towarowego NA ŚWIAT
- • Zastrzeżenie znaku towarowego – przykładowa cena na świat
- • Jak o 50% podnieść szanse na uzyskanie ochrony?
- • Jak chronić markę firmy?
- • Ochrona nazwy firmy bez rejestracji. Czy jest wystarczająca?
- • Czy opłata za zastrzeżenie znaku towarowego jest wysoka?
- • Badanie zdolności ochronnej znaku towarowego
- • Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?
- • Cena zastrzeżenia znaku towarowego a optymalizacja podatkowa
- • Rejestracja znaku towarowego cena na 100 krajów świata.
Marka firmy to magnes na klientów
Przedsiębiorcy inwestują w reklamę i obsługę klienta, aby wyróżnić się na rynku. Jeżeli im się to uda, Klienci odwdzięczają się takiej marce zaufaniem. A to daje już pozacenową przewagę konkurencyjną. John Stuart, dyrektor korporacji Quaker, powiedział kiedyś:
Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę.
I tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej.
Aby mieć pełne prawa do marki, konieczne jest zastrzeżenie znaku towarowego. Potwierdzeniem tego będzie świadectwo wydane przez Urząd Patentowy. Bez tego, darmowa ochrona jaką jeszcze daje Ci prawo, jest minimalna. Sam zobacz.

Koszt rejestracji znaku towarowego w Polsce
Jeżeli chcesz zarejestrować znak towarowy na terytorium Polski, zgłoszenie musisz zrobić w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie. Wszystko reguluje ustawa Prawo własności przemysłowej. O ile nie wystąpią żadne przeszkody i nikt nie złoży sprzeciwu, całe postępowanie powinno Ci zająć około 6 miesięcy.

Jaki jest koszt rejestracji znaku towarowego na Polskę:
Klasy towarowe
To coś jak klasyfikacja PKD.
W klasach uszeregowane są towary lub usługi, które będą oferowane pod danym znakiem towarowym.
Wszystko wg. tzw. klasyfikacji nicejskiej (Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług).
a) zgłoszenie:
- opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej – 450 PLN (przy zgłoszeniu drogą elektroniczną 400 PLN)
- opłata zgłoszeniowa za następną klasę towarową – 120 PLN.
b) ochrona:
- opłata za 10-letni okres ochronny za jedną klasę towarową – 400 PLN.
- opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym – 90 PLN.
Czyli część opłaty (a) wnosisz przy zgłoszeniu, a pozostała część opłaty (b), tylko, jeżeli urząd Ci ochronę przyzna.
Przykładowe opłaty za rejestrację znaku towarowego

W 2018 r. zgłoszono do rejestracji dość ciekawy znak towarowy „Nioska Radoska”. Wskazano jedną klasę towarową (29) a w niej: jaja i produkty z jaj.
Koszt rejestracji znaku towarowego wyniósł więc 890 zł (400 zł to opłata urzędowa za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie + 400 zł za ochronę + 90 zł za publikację).
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe aż o 75% dzięki unijnemu dofinansowaniu SME Fund. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Koszt zastrzeżenia znaku towarowego w Unii Europejskiej
Jeżeli twoja firma działa również poza terytorium Polski, powinieneś rozważyć rejestrację unijnego znaku towarowego. Zasięg takiej ochrony obejmuje 27 krajów Unii Europejskiej, w tym naturalnie nasz kraj. Zgłoszenie powinieneś zrobić w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante w Hiszpanii.
Jeżeli nie wystąpią komplikacje, postępowanie powinno potrwać 5 miesięcy.

Jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego na UE:
Opłata za zgłoszenie znaku towarowego i ochronę:
- opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie – 1000 EUR;
- opłata zgłoszeniowa w jednej klasie, gdy wniosek idzie on-line – 850 EUR;
- cena za drugą klasę towarową – 50 EUR;
- opłata za każdą następną wskazaną klasę towarową – 150 EUR;
Przykładowe opłaty za rejestrację znaku towarowego w UE

Przeszukując bazy unijnych znaków towarowych, znalazłem kolejny interesujący przykład. Wysokość opłat urzędowych była tutaj minimalna, bo znak służy tylko do oznaczania wina.
Jako że wszystko zmieściło się w jednej klasie, to koszt rejestracji tego znaku towarowego wyniósł 850 EUR.
Przeczytaj również: Lepsza jest rejestracja logo czy nazwy firmy?
Koszt rejestracji znaku towarowego „na świat”
Rejestracja znaku towarowego unijnego jest atrakcyjna, bo dokonując jednego zgłoszenia, ochroną możesz objąć wszystkie kraje UE. Niestety nie da się tak zrobić przy rejestracji znaku na cały świat (stąd cudzysłów). Możesz jednak wskazać w tej procedurze aż 125 krajów. Wysokość opłat urzędowych zależeć będzie wtedy naturalnie od ich ilości.
Co ważne, w ramach tego postępowania rozszerzasz ochronę już zastrzeżonego znaku towarowego (np. w Polsce lub UE). Tutaj podanie musisz złożyć do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie w Szwajcarii.

Jaki jest koszt rejestracji znaku towarowego:
Opłata za zgłoszenie znaku towarowego i ochronę
- opłata za zgłoszenie znaku towarowego i ochronę do trzech klas:
- jeżeli znak nie jest przedstawiony w kolorach – 653 CHF *franków szwajcarskich
- jeżeli znak jest kolorowy – 903 CHF;
- cena za każdą klasę powyżej trzeciej – 100 CHF;
- opłata za każde wskazane państwo członka porozumienia – 100 CHF;
- wybrane państwa ustaliły własne opłaty indywidualne.
Zastrzeżenie znaku towarowego – przykładowa cena

Zastrzeżenie tego znaku towarowego nastąpiło najpierw na terenie Polski. Później ochronę rozszerzono przez WIPO na Chiny. Łącznie koszt zastrzeżenia znaku towarowego wyniósł 1003 CHF (903 to wysokość opłat podstawowych + 100 CHF jako pozostała część opłaty za wyznaczony kraj).
Jak o 50% zwiększyć szanse na zastrzeżenie znaku?
Wiele osób myśli, że rejestracja marki to zwykła formalność. Ponoć ogranicza się to tylko do wypełnienia wniosku i wniesienia opłat urzędowych. Mało kto wie, że Urząd Patentowy z wielu powodów może odmówić rejestracji.
Patrząc na dane z lat 2016-2020 spotkało to a 28% zgłaszających.
Jest jednak sposób na to, abyś o 50% podniósł szanse na uzyskanie ochrony. Wystarczy zlecić wszelkie formalności rzecznikowi patentowemu. Taki właśnie wniosek płynie z badania Stanford Technology Law Review z 2013 roku.
Naukowcy zweryfikowali wszystkie zgłoszenia znaków towarowych w USA z lat 1985-2010. Z gołych liczb wyszło, że osoby korzystające z usług pełnomocnika zwiększały prawdopodobieństwo otrzymania ochrony aż o połowę.
Jak ochronić markę firmy?

Rejestrując ją w odpowiednim Urzędzie Patentowym.
O tym, dlaczego warto się na to zdecydować, opisuję w dalszej części artykułu. Tutaj wspomnę jedynie o tym, że zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci monopol prawny na markę w Twojej niszy.
Gwarantuje to swoim autorytetem Urząd Patentowy!
Potwierdzeniem tego będzie świadectwo ochronne. To wyjątkowo ładny, ale i cenny dokument. Znajdują się w nim informacje:
- co zastrzegłeś – nazwę czy logo;
- na jakim terytorium;
- w zakresie jakich towarów i usług;
- że to Tobie przysługują prawa do marki.
Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat. Od razu Cię uspokoję, że taką ochronę można później przedłużyć na kolejne 10 letnie okresy. Teoretycznie da się tak robić w nieskończoność. Jest to niewątpliwa przewaga w kontekście ograniczonej do 20 lat ochrony patentowej. Opłata za zastrzeżenie znaku towarowego w kontekście bezpieczeństwa jakie to daje jest do udźwignięcia nawet dla mniejszych firm.
Nie masz działalności gospodarczej? Spokojnie, w Polsce i Unii Europejskiej i tak możesz ubiegać się o ochronę znaku towarowego.
Ciekawostka:
Najstarszym zarejestrowanym na świecie znakiem towarowym jest logo czeskiego piwa. W Polsce łatwo je dostać w każdym sklepie monopolowym. Zgłoszenia dokonano w 1859 r. i ochronę przedłużano już 16 razy!

Ochrona nazwy firmy bez rejestracji – czy jest wystarczająca?
Koszt zastrzeżenia znaku towarowego wiele osób odstrasza. Stąd pojawia się pytanie, czy jakieś przepisy jednak ich nie chronią? Okazuje się, że tak, ale jak pokazałem na mapkach, poziom tej ochrony obejmie najpewniej tylko miasto, w którym działasz. Różnice w ochronie znaku niezarejestrowanego i zarejestrowanego omówiłem poniżej.
Słuchając tego podcastu zrozumiesz jak ogromną przewagę zyskujesz dzięki rejestracji. Ze swojej strony powiem tylko, że opłata za zgłoszenie znaku towarowego z nawiązką zwraca się w trakcie sporu. Po prostu prowadzenie go robi się tańsze, bo masz w ręku dowód przysługujących Ci praw. Udzielenie prawa ochronnego zmienia zasady gry 🙂
>> Pobierz odcinek „Co daje zastrzeżenie znaku towarowego”
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Czy opłata za zastrzeżenie znaku towarowego jest wysoka?
Oczywiście dla każdego wartość pieniądza będzie inna.
To jednak mit, że koszt rejestracji znaku towarowego jest zaporowy dla małych firm. Jako rzecznik patentowy mogę powiedzieć, że to właśnie mali i średni przedsiębiorcy są najczęściej moimi klientami. Tak przecież wygląda struktura polskiego rynku.
Na opłatę za zastrzeżenie znaku towarowego powinieneś spojrzeć z perspektywy całego 10-letniego okresu ochronnego. Nie ma możliwości wnoszenia opłat urzędowych w miesięcznych ratach. Trzeba wszystko uiścić od razu. Stąd finalna kwota dla niektórych osób może się wydawać wysoka. Zrobiłem jednak symulację dla zgłoszenia w 3 klasach.
Polski Urząd Patentowy
- 1940 PLN – łączne opłaty urzędowe
- 16 PLN – miesięczny koszt ochrony
Ochrona w Unii Europejskiej
- 1050 EUR – łączne opłaty urzędowe
- 39 PLN – miesięcznie za ochronę w 27 krajach
- 1,45 PLN – miesięczny opłata za ochronę w jednym kraju
Koszty zastrzeżenia znaku towarowego na poziomie 16 czy 39 zł są śmiesznie niskie. Po prostu nie wszyscy rozumieją jak cenna jest to inwestycja.

Badanie zdolności ochronnej znaku towarowego
Pamiętaj, że zastrzeżenie znaku towarowego nie jest zwykłą formalnością. Aby Twoja marka mogła korzystać z podwyższonej ochrony prawnej, musi spełniać określone wymogi.
Co jednak najważniejsze, nie może być podobna do już zarejestrowanego znaku towarowego. W takim przypadku naruszysz prawo, a to grozi zablokowaniem Ci sprzedaży. Aby tego uniknąć zleć pogłębione badanie swojej marki rzecznikowi patentowemu. Nie jest ważne czy wg Ciebie znaki się różnią. Kluczowe jest to jak zinterpretuje to sędzia.
Nawet po uzyskaniu pozytywnej decyzji o rejestracja znaku towarowego nie możesz czuć się bezpiecznie. Ludziom wydaje się, że świadectwo rejestracji jest potwierdzeniem, że ich nazwa nie łamie prawa. To mit, który szczegółowo omawiam w poniższym nagraniu.
Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?
Niedawno zrobiłem podsumowanie mojego 10-letniego doświadczenia zawodowego. Przez ten czas pomogłem wielu przedsiębiorcom w sporach o znaki towarowe. Efektem mojej pracy jest podcast, w którym opowiadam, co daje zastrzeżenie nazwy lub logo firmy.
Ewentualnie jakich zagrożeń dzięki temu unikasz.
>> Pobierz odcinek: Co daje prawo ochronne na znak towarowy?
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Poniżej przedstawiam pięć największych korzyści.
1. Uniemożliwiasz kradzież swojej marki.
Skoro marka potrafi być magnesem na klientów, to ma określoną wartość. A to sprawia, że pewne osoby mogą być zainteresowane jej przejęciem. Jest to formalnie możliwe, jeżeli ktoś zastrzeże Twoją nazwę lub logo bezpośrednio na siebie.
W Urzędzie Patentowym znaki towarowe zastrzega się na zasadzie:
Kto pierwszy ten lepszy.
Ekspert rozpatrujący takie zgłoszenie nie sprawdza, czy na rynku istnieją już firmy o podobnej nazwie. Czeka jedynie na to, czy właściciel wcześniejszego znaku złoży sprzeciw. W ten sposób możliwa jest rejestracja logo o identycznym wyglądzie!
Z mojego doświadczenia wynika, że markę firmy najczęściej starają się przejąć:
- byli wspólnicy lub
- pracownicy.
Takie osoby „idąc na swoje” często zabierają przy okazji część zespołu. Szybko jednak stają przed takim problemem, że nikt ich nowej firmy nie zna.
To często staje się właśnie bodźcem do tego, aby podszywać się, bądź próbować przejąć markę byłego pracodawcy. W tych okolicznościach koszt zastrzeżenia znaku towarowego jest żaden w kontekście przewagi jaką Ci to da.
Działania takich osób łatwo spacyfikujesz, jeżeli to Ty jako pierwszy zgłosisz swój znak towarowy do ochrony. Powołując się na uzyskany w ten sposób certyfikat zastrzeżenia, łatwo zablokujesz zgłoszenie konkurenta. Ponosząc koszt rejestracji znaku towarowego unikasz wieloletnich sporów sądowych oraz historii jak z poniższego nagrania.
Trolle od znaków towarowych
Na terenie Stanów Zjednoczonych trolle od znaków towarowych stanowiły poważny problem w latach 90-tych. Model ich działania był zawsze taki sam. Trolle lokalizowały firmy, które swoich marek nie chroniły i rejestrowały je na siebie. Uzyskane dzięki temu prawo ochronne wykorzystywały później do szantażowania przedsiębiorców.
Problem trolli urósł do takich rozmiarów, że wpłynęło to na zmianę prawa. Dziś w USA, aby znak zarejestrować, należy najpierw wykazać, że się go realnie używa. To związało ręce tego typu naciągaczom. Niestety takiego wymogu nie ma w prawie polskim.
Efektem tego jest to, że od czasu do czasu trafiają do nas sprawy, gdzie np. polski sprzedawca zastrzega markę chińskiego producenta. Dzięki temu blokuje konkurencyjnym firmom sprzedaż. Opłata za zastrzeżenie znaku towarowego w kontekście zysków jakie uzyska szantażysta są nieporównywalne. Z tego powodu, w pierwszej kolejności zabezpiecz swoją markę. Znikniesz tak z pola zainteresowania trolli patentowych.
2. Nabywasz autentyczne prawa do marki firmy.
Wiele osób uważa, że ich prawa do marki wynikają z wpisu działalności gospodarczej do CEIDG lub spółki do KRS. Prawda jest jednak taka, że w tym zakresie panuje w Polsce ogromny bałagan. Urzędnicy nie weryfikują czy Twoja nazwa firmy nie łamie prawa.
Ja w bazie CEIDG znalazłem ponad 400 TOMBUD-ów i aż 800 ARTBUD-ów.
O jakich prawach do marki możemy mówić, jeżeli identycznym bądź podobnym określeniem posługują się setki Twoich konkurentów? Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, jeżeli poniesiesz koszt zastrzeżenia znaku towarowego i uzyskasz świadectwo ochronne.
3. Zastrzeżenie znaku ułatwia walkę z naruszycielami.
Pisałem, że marka firmy w pewnym stopniu chroniona jest przepisami niewymagającymi rejestracji w Urzędzie Patentowym. Tyle, że w sporze i tak będziesz musiał wykazać:
- od kiedy danym określeniem się posługiwałeś;
- jakie towary lub usługo oferowałeś;
- na jakim terytorium działałeś.
Często jest tak, że marka przedsiębiorcy jest chroniona jedynie w zakresie niektórych towarów i usług. I co najważniejsze, nie na terenie całej Polski, a jedynie miasta, w którym działa. To z kolei oznacza, że konkurent oddalony od niego o kilkaset kilometrów działa legalnie. Nie ma bowiem realnego ryzyka, że ich klienci się pomylą.
I znów te wszystkie niedogodności załatwia formalna rejestracja. Jedna opłata za zastrzeżenie znaku towarowego pozwala Ci oszczędzić na sporze. Nikt nie może kwestionować Twoich praw, jeżeli masz w ręku świadectwo ochronne. W efekcie jednym mailem możesz usunąć ofertę przeciwnika z Allegro czy Amazona.
4. Możesz legalnie posługiwać się symbolem ®.

Zauważyłem, że ludzie charakterystyczną R-kę w kółku utożsamiają z oryginalnością Niedawno w sieci zrobiło się głośno o mężczyźnie, który oskarżył pewien sklep o sprzedaż podróbek. Chodziło o to, że buty znanej marki nie miały przy logo symbolu ®.
W rzeczywistości R-ka to skrót od angielskiego słowa registered i oznacza, że oznaczone nią logo bądź nazwa jest znakiem zarejestrowanym. Co więcej, użycie tego symbolu bez rejestracji grozi grzywną do 5 tys. zł. Nie ma obowiązku jego używania.
Możliwość uzyskania symbolu ® dodaje marce prestiżu co podnosi sprzedaż.
5. Nowe sposoby zarabiania na znaku towarowym.
Zastrzeżenie znaku towarowego pozwala zarabiać na marce.
Franczyza
Na zasadzie franczyzy często działają takie sklepy jak Żabka. Franczyzodawca dzieli się nie tylko modelem biznesowym oraz know how, ale w głównej mierze marką. Z pewnością franczyzobiorca otwierając punkt pod własną nazwą, nie osiągnąłby takiego poziomu sprzedaży jak pod szyldem rozpoznawalnej marki.
Licencja na znaki towarowe
Świetnym przykładem komercjalizacji marki są zespoły muzyczne. Wielu artystów rejestruje je jako znaki towarowe. To pozwala im udzielać licencji na wykorzystanie zarejestrowanego logo na odzieży lub gadżetach reklamowych. Muzycy nie zajmują się produkcją, ale zarabiają często procent od sprzedaży tego typu towarów.
Cena zastrzeżenia znaku towarowego a optymalizacja podatkowa
Zastrzegając znak towarowy zyskujesz możliwość optymalizacji podatkowej. Najczęściej polega to na tym, że właściciel znaku towarowego podpisuje umowę ze spółką na jego używanie. Dzięki temu często można uniknąć podwójnego opodatkowania. Zauważ, że kilka tys. zł kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego. Wnosząc jednak takie prawo aportem do spółki możesz nieporównywalnie więcej zaoszczędzić na podatkach.
Zabezpieczenie kredytu w banku
Wartość znaku towarowego da się wycenić. Jeżeli przedsiębiorca ma duży dochód, ta wartość może być liczona w milionach. Często własność niematerialna jak znaki towarowe czy patenty jest więcej warta niż dobra materialne przedsiębiorcy. To ważna informacja, bo taki znak towarowy może stanowić zabezpieczenie kredytu w banku. Jeżeli nie spłacisz swoich zobowiązań, to bank przejmie Twój znak i sprzeda np. Twojej konkurencji.
Ratunek w przypadku bankructwa
Koszt rejestracji znaku towarowego stanowi promil tego ile może on być wart na rynku. Czasami jednak, nawet nie ze swojej winy, firma może wpaść w problemy finansowe.
Przykładem z ostatnich lat jest marka Atlantic, której kręgosłup przetrąciła wojna na wschodzie Ukrainy. Spółka zmuszona była sprzedać swój majątek. Finalnie za nazwę Atlantic nabywca zapłacił niemal 1 mln zł choć opłata za zastrzeżenie znaku towarowego wyniosła koło 1 tys. zł! I o taką kwotę spółka pomniejszyła swoje długi. Bez formalnej ochrony znaku towarowego byłoby to od strony prawnej niewykonalne.
Zobacz również:
- Dofinansowanie na zgłoszenie znaku towarowego. Jak je zdobyć?
- Czy możliwa jest ochrona marki bez zgłoszenia znaku towarowego?
- Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
- Badanie znaku towarowego darmowe vs płatne.
- Jak zrozumieć klasyfikację towarów i usług?
- Rejestracja znaku towarowego cena na 100 krajów świata.
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj!
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?
- Co daje zastrzeżenie znaku towarowego? 7 KORZYŚCI!
- Prawo autorskie VS znak towarowy. Co daje lepszą ochronę?
FAQ
Czy skuteczna rejestracja nazwy firmy potwierdza, że nie łamię prawa?
W Polsce🇵🇱 i UE znaki towarowe zastrzega się w procedurze sprzeciowej. Zasada jest prosta – ochronę otrzymasz, o ile nikt nie złoży formalnego sprzeciwu. Najczęściej decydują się na to właściciele zarejestrowanych podobnych znaków towarowych.
Urząd Patentowy nie sprawdza czy jest już firma o takiej nazwie jak Twoja. A to oznacza, że teoretycznie jesteś w stanie zastrzec nazwę która książkowo narusza prawo. Wykorzystują to trolle patentowe, które kradną marki🔴.
Pamiętaj, skuteczna rejestracja znaku towarowego, nie legalizuje marki. Świadectwo ochronne, które otrzymasz nie jest potwierdzeniem, że urzędnik wszystko sprawdził i możesz działać bezpiecznie. Taką pewność daje jedynie 🔎 pogłębiona analiza marki przed zgłoszeniem.
Co grozi za naruszenie znaku towarowego w Polsce i UE?
Właściciel zastrzeżonego znaku towarowego ma w ręku narzędzie prawne, które można porównać do bomby atomowej🎯. Pozwala bowiem błyskawicznie odciąć nieuczciwego konkurenta od klientów… bez udziału sądu.
Wysyłając skargę na naruszenie takiego prawa usuniesz:
🔴ofertę konkurenta z Allegro, Amazona, Olx-a czy Etsy;
🔴konto firmowe na portalach społecznościowych takich jak Facebooka, Instagram, YouTube czy TikTok;
🔴reklamy Google Ads wykorzystujące zastrzeżone słowo.
Naturalnie można również taką firmę pozwać, jednak trzeba się liczyć z tym, że proces może potrwać kilka lat. Jeżeli wcześniej odetniesz ją od klientów to może być bardziej skłonna do zawarcia szybkiej ugody. Czyli inwestując w formalną rejestrację marki, finalnie oszczędzasz pieniądze✅.
Super pomysł z tymi przykładami. Interesowała mnie jaka będzie opłata za zgłoszenie znaku towarowego w Polsce i nic nie rozumiałem z tych zestawień urzędowych. Dopiero u pana wszystko jest przedstawione jasno i zrozumiale 🙂
Dziękuję Pani Joanno za komentarz. Oj często dostaję pytania o to jaka jest opłata za zgłoszenie znaku towarowego. Nie da się tak od razu rzucić kwotą. Często muszę z klientem wcześniej porozmawiać gdzie chce działać i co oferuje. Ciężko nie mając styczności z tą tematyką samodzielnie wybrać klasy. Miło mi, że udźwignąłem temat i w miarę jasno go przedstawiłem.
Pozdrawiam