Spis treści
- • Czy zastrzeżenie nazwy i logo firmy się przydaje?
- • Zastrzeżenie nazwy i logo firmy w POLSCE
- • Zastrzeżenie nazwy firmy i logo w UNII EUROPEJSKIEJ
- • Zastrzeżenie nazwy i logo firmy na WYBRANE KRAJE ŚWIATA
- • Zastrzeżenie nazwy i logo firmy nie jest obowiązkowe
- • Czy ochrona nazwy firmy bez rejestracji jest wystarczająca?
- • Co lepiej zastrzec – nazwę czy logo firmy?
- • #Słowny znak towarowy
- • #Słowno-graficzny znak towarowy
- • Bezpłatna weryfikacja nazwy i logo firmy
- • Co daje zastrzeżenie nazwy i logo firmy?
- • #Zabezpieczasz się przed próbą kradzieży swojej marki
- • #Dużo łatwiej będzie Ci walczyć z nieuczciwą konkurencją
- • #Zyskasz nowe sposoby zarabiania na marce
Czy zastrzeżenie nazwy i logo firmy się przydaje? Tak!

(LAW FIRST®)
Nic nie zapewnia silniejszej ochrony prawnej niż zastrzeżenie nazwy i logo firmy w Urzędzie Patentowym. W takim przypadku otrzymasz świadectwo ochronne, które potwierdza, że jesteś właścicielem praw do swojej marki. Będą tam informacje:
- co obejmuje ochrona (nazwę czy logo firmy);
- komu te prawa przysługują (oczywiście Tobie);
- w zakresie jakich towarów lub usług oraz
- na jakim terytorium (Polska, Unia Europejska lub wybrana wiązka krajów świata).
Opłaty za rejestrację na ww. terytoria opisałem poniżej. Warto zainwestować w taką ochronę bo otrzymujesz monopol na zastrzeżoną nazwę firmy. Konkurent naruszy prawo nawet jeżeli użyje podobnego słowa. Świadectwo, które widzisz w rękach naszej Klientki odstrasza takie osoby.
Przykład:
Prowadzisz w Bydgoszczy przedszkole PROMYCZEK. Zarejestrowałeś swój znak towarowy w Urzędzie Patentowym. W Zakopanem konkurent otwiera przedszkole PROMYK. Powołując się na zastrzeżenie nazwy firmy i świadectwo ochronne możesz zmusić go do rebrandingu.
I nie ma tutaj znaczenia, że działacie w odległych punktach Polski
Pamiętaj przy tym o szalenie ważnej kwestii. Wybierając nazwę dla swojej firmy musisz mieć pewność, że nie naruszysz tym cudzych praw. Urząd Patentowy tego za Ciebie nie sprawdzi. Kilkuletnie spory o prawa do marki potrafią kosztować nawet 30 tys. zł!
Aby tych problemów uniknąć skorzystaj z pomocy rzecznika patentowego.
– 1 –
Zastrzeżenie nazwy i logo firmy w Polsce

Jeżeli w zupełności wystarczy Ci ochrona na terenie Polski to zgłoszenie powinieneś złożyć do Urzędu Patentowego RP w Warszawie. Pamiętaj przy tym, że w takim podaniu należy określić formę znaku towarowego. Nazwę firmy chroni się poprzez znak słowny a logo poprzez znak słowno-graficzny.
Jeżeli nie wystąpią żadne problemy to na decyzję o przyznaniu Ci ochrony poczekasz około 6-8 miesięcy.
Ważne:
Sercem znaku towarowego są towary i usługi, które wskazujesz w zgłoszeniu. To od tego co tam zapiszesz zależy zasięg ochrony prawnej Twojej marki. Ustala się je wg klasyfikacji nicejskiej. To coś na kształt klasyfikacji PKD.
Kosztowo wygląda to następująco:
a) Opłaty za zgłoszenie znaku towarowego:
- Opłata za zgłoszenie w 1 klasie towarowej – 450 PLN (zgłaszając znak elektronicznie zapłacisz mniej bo 400 PLN).
- Opłata za każdą następną klasę – 120 PLN.
b) Opłata za rejestrację znaku towarowego:
- Opłata za 10-cio letnią rejestrację znaku za każdą klasę- 400 PLN.
- Opłata za publikację – 90 PLN.
Przykład:

W Urzędzie Patentowym RP zastrzeżono taki oto znak towarowy. Służy on do oznaczania m.in. przyborów kuchennych. Finalne opłaty dla 4 klas wyniosły równe 2500 PLN (810 PLN za zgłoszenie + 1600 PLN za rejestrację + 90 PLN za publikację).
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe aż o 75% dzięki unijnemu dofinansowaniu SME Fund. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
– 2 –
Zastrzeżenie nazwy firmy i logo w Unii Europejskiej

W przypadku kiedy działasz również poza Polską zastrzeżenie nazwy i logo firmy możesz zrobić w urzędzie unijnym EUIPO w Alicante w Hiszpanii. Zaletą tej procedury jest to, że w przypadku rejestracji znaku towarowego automatycznie obejmuje on ochroną 27 krajów w tym Polskę.
Poza tym w EUIPO da się zarejestrować znak towarowy już w 4 miesiące.
Żeby nie było tak różowo pamiętaj, że pełne opłaty urzędowe należy wnieść już na początku. W sytuacji kiedy Urząd nie przyzna Ci ochrony pieniądze nie są zwracane. Dla przypomnienia w Polsce te opłaty uiszczane są w dwóch ratach. Raz przy zgłoszeniu, a dwa tylko gdy Urząd przyzna ochronę.
Opłata za zgłoszenie i rejestrację unijnego znaku towarowego:
- Opłata za zgłoszenie w 1 klasie towarowej – 1000 EUR.
- Opłata za zgłoszenie (gdy dokonane drogą elektroniczną) w 1 klasie – 850 EUR.
- Opłata za drugą klasę towarową – 50 EUR.
- Opłata za każdą kolejną klasę towarową – 150 EUR.

Przykład:
W EUIPO znalazłem taki oto sympatyczny znak towarowy przeznaczony do oznaczania m.in. obuwia. Finalne opłaty dla 3 klas wyniosły 1050 EUR (850 EUR za pierwszą klasę + 50 EUR za drugą i 150 EUR za trzecią).
– 3 –
Zastrzeżenie nazwy i logo firmy na wybrane kraje świata

Rejestracja znaku unijnego pozwala zabezpieczyć prawa do marki jeżeli działasz na „bliższą zagranicę”. Jeżeli jednak eksportujesz swoje towary na odległe rynki świata to Ci nie wystarczy. W takim przypadku powinieneś pomyśleć o procedurze międzynarodowej. Zgłoszenia należy dokonać w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie w Szwajcarii.
Co jednak ważne w tej procedurze rozszerzasz ochronę znaku towarowego już zarejestrowanego. Innymi słowy najpierw wymagane jest zastrzeżenie nazwy i logo firmy w Polsce bądź Unii Europejskiej aby później wyjść z nią na wybrane kraje świata.
Opłata za zgłoszenie i rejestrację znaku towarowego:
- Opłata podstawowa za zgłoszenie i rejestrację do 3 klas:
- jeżeli zgłaszasz znak słowny – 653 CHF
- jeżeli zgłaszasz znak słowno-graficzny – 903 CHF
- Opłata za każdą klasę powyżej 3-ciej – 100 CHF.
- Opłata za każde wskazany kraj – 100 CHF.
(są państwa, które ustaliły własne opłaty)
Przykład:

Ochrona tego unijnego znaku towarowego została rozszerzona na 7 krajów świata.
Finalnie opłaty urzędowe wyniosły 1977 CHF (903 CHF opłaty podstawowej i 1074 CHF za wyznaczone kraje).
Klienci często mówią, że interesuje ich zastrzeżenie nazwy i logo firmy na cały świat.
Niestety choć procedura przed WIPO ma charakter międzynarodowy to nie pozwala chronić znaku towarowego wszędzie. Tutaj mamy do dyspozycji około 100 krajów świata. Są tam takie kraje jak Stany Zjednoczone, Rosja czy Chiny, ale nie ma wielu państw z Ameryki Południowej.
Zastrzeżenie nazwy i logo firmy nie jest obowiązkowe
Żadne przepisy nie wymagają od Ciebie zastrzegania marki. Możesz prowadzić biznes wiele lat i nawet nie czuć takiej potrzeby. Tym bardziej, że istnieją przepisy, które w takim minimalnym stopniu chronią przedsiębiorców. Zazwyczaj mają zasięg lokalny.
Przykład
Prowadzisz w Bydgoszczy przedszkole PROMYCZEK. Po kilku latach w Twojej okolicy konkurent otwiera obiekt o nazwie PROMYK. Powołując się na ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji możesz zmusić go do zmiany nazwy. Nic jednak nie wskórasz, jeżeli takie przedszkole powstanie np. w Zakopanem. Tylko zastrzeżenie nazwy firmy daje Ci monopol do marki na całą Polskę.
Pamiętaj również, że nawet jeżeli wymyśliłeś oryginalną nazwę swojej firmy to niemal na pewno nie będziesz mógł powoływać się na prawo autorskie. Sądy powszechnie uznają, że choć teoretycznie pojedyncze słowo może być utworem, to w praktyce jest ono za mało oryginalne aby chroniło je prawo autorskie. Taką konkluzją skończyły się spory o nazwy:
- Jogi – dla jogurtów;
- Papa Dance oraz Alibabki – dla zespołu muzycznego;
- Polak Potrafi – dla usług finansowania społecznościowego.
Szerzej tłumaczę to w poniższym filmie.
Czy ochrona nazwy firmy bez rejestracji jest wystarczająca?
Nawet jeżeli nie zastrzegłeś jeszcze swojej marki, prawo w minimalnym stopniu ją chroni. Zakres tej ochrony obejmie najpewniej tylko miasto, w którym działasz lub jego dzielnicę. Różnice w ochronie znaku niezarejestrowanego i zarejestrowanego omówiłem w ramach mojego podcastu.
Po odsłuchaniu tego odcinka wyrobisz sobie zdanie czy taka podwyższona ochrona jest Ci w ogóle potrzebna.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Co lepiej zastrzec – nazwę czy logo firmy?
To pytanie słyszę od razu po tym jak przedstawię klientowi koszty rejestracji znaku.
Niestety nie ma na nie łatwej odpowiedzi.
Chodzi o to, że w zależności od konkretnej sytuacji więcej korzyści może przynieść Ci zastrzeżenie nazwy firmy albo logo. Nie sposób przewidzieć, czy nieuczciwy konkurent zechce podszyć się pod Twoją nazwę czy grafikę. W takiej sytuacji najbezpieczniejsze jest oczywiście zastrzeżenie obu wersji znaku.
To jednak wiąże się z koniecznością wniesienia podwójnych opłat urzędowych. Niektórych firm na to nie stać. Co więc wybrać?
Poniżej przedstawiam plusy i minusy każdej z tych form ochrony. Decyzję co wybrać pozostawiam więc Tobie. Jako profesjonalny przedsiębiorca sam oceń co lepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Słowny znak towarowy
Pamiętaj:
Możesz zastrzec nie tylko nazwę i logo firmy, ale też wygląd produktów.
Dowiedz się ile kosztuje rejestracja wzoru przemysłowego w Polsce, Unii Europejskiej oraz na wybrane kraje świata.
W tej formie chronisz nazwę firmy. Nie ma żadnego znaczenia jakim fontem zostanie zapisana. Dla zobrazowania wskazuję, że chronione jest to co możesz usłyszeć w reklamie radiowej. W pewnych sytuacjach nie jest ważny nawet zapis takiej nazwy.
Liczy się to jak ludzie będą ja wymawiać.
Plusy:
- Jeżeli Urząd Patentowy zarejestruje nazwę firmy to masz gwarancję, że nie jest ona określeniem opisowym. A to dość częsty błąd przedsiębiorców. Wchodzą w nazwy, których od strony prawnej nie mogą zmonopolizować.
- Nawet jeżeli Twój konkurent użyje zupełnie innej grafiki ale podobnego słowa – naruszy prawo. Wystarczy zbieżność znaków na płaszczyźnie fonetycznej aby mówić o kolizji.
- Słowny znak towarowy fantastycznie chroni domenę internetową. Jeżeli konkurent zarejestruje na siebie domenę zawierającą Twój znak towarowy możesz mu ją siłą odebrać. Co więcej znak słowny pozwala zablokować możliwość używania konkurencji Twojego znaku towarowego w reklamach Google AdWords.
Minusy:
- Słowny znak towarowy dużo trudniej zarejestrować. Z jednej strony Urząd Patentowy może dopatrzeć się jego opisowości a z drugiej może on być podobny do znaku już zarejestrowanego.
- Ochrona nazwy firmy nie pomoże Ci w przypadku kiedy konkurent podszyje się pod Twoje logo, ale wkomponuje w nie inne słowo.
Słowno-graficzny znak towarowy
W tej formie przedsiębiorcy chronią logo firmy czyli słowo ubrane w charakterystyczną grafikę. Oceniając podobieństwo porównywanych znaków trzeba do tego podchodzić całościowo. Analizując podobieństwo na płaszczyźnie graficznej, fonetycznej i znaczeniowej należy ustalić czy potencjalny konsument może się pomylić.
Plusy:
- Zastrzeżenie logo firmy jest łatwiejsze niż samej nazwy. Nawet jeżeli znak towarowy składa się z określenia opisowego, charakteru odróżniającego nadaje mu grafika.
- Jeżeli w logo znajduje się fantazyjne słowo chroniona jest zarówno płaszczyzna fonetyczna jak i graficzna.
Minusy:
- Za każdym razem jak dokonamy rebrandingu znaku powinniśmy nową jego wersję zgłosić do rejestracji. Stary znak nie będzie bowiem chronić nowej kompozycji.
- W sytuacjach granicznych nie możemy mieć pewności czy nasze logo zabezpiecza sama nazwę. Finalnie odpowiedź na to pytanie może nam dać wyrok kończący postępowanie sporne. Ta niepewność sprawia, że wielu moich Klientów decyduje się na zastrzeżenie nazwy firmy. Często zresztą zgłaszamy im zarówno nazwę jak i logo.
- Jeżeli logo firmy uzyskało ochronę tylko dzięki oryginalnej grafice, ciężko jest egzekwować prawa w stosunku do konkurencji używającej np. podobnej domeny.
Bezpłatna weryfikacja nazwy i logo firmy
Na początku tego artykułu pisałem abyś ostrożnie wybierał nazwę dla swojej firmy. Błąd na tym etapie oznacza, że za kilka miesięcy będziesz miał na głowie prawników. Naruszysz prawo jeżeli wejdziesz w nazwę podobną do już zarejestrowanego znaku towarowego. Możesz tego uniknąć robiąc wcześniej weryfikację nazwy i logo.
W internecie kilka firm reklamuje się, że robi to całkowicie bezpłatnie. To mnie początkowo dziwiło, bo pogłębiona analiza marki zajmuje mi kilka godzin. Długo nie musiałem czekać a zaczęli trafiać do mnie Klienci, którym takie „darmowe badanie” zrobiono.
Za każdym razem okazywało się, że ich weryfikacja była robiona tylko na identyczność. To logiczne bo nikt za darmo nie będzie w bazach siedział kilka godzin. Problem w tym, że Klientom, którzy do mnie trafili nikt o tym nie powiedział. Za każdym razem dostawali tylko zapewnienie, że „mają szansę na rejestrację„.
Jedną z takich historii omówiłem w poniższym nagraniu.
Co daje zastrzeżenie nazwy i logo firmy?
Na zakończenie chciałem jeszcze w kilku punktach wskazać jakie korzyści daje rejestracja znaku towarowego. O pierwszym i najważniejszym atucie już na pisałem – stajesz się realnym właścicielem swojej marki. Nie będę się więc tutaj powtarzał. Wskaże za to kolejne argumenty, o których być może nie wiedziałeś.
Zabezpieczasz się przed próbą kradzieży swojej marki
Dobrze przeczytałeś.
Zarówno nazwę jak i logo firmy można ukraść. I do takich sytuacji dochodzi częściej niż Ci się wydaje. Zauważ, że marka, która cieszy się zaufaniem jest magnesem na klientów. A to sprawia, że ludzie skłonni są na dany towar zapłacić więcej. Mając do wyboru telewizor SONY a tańszy „no name” co wybierzesz?
Twoją markę chętnie przejąłby były wspólnik, pracownik lub partner biznesowy.
A zrobić to mogą dość prosto. Jeżeli takie osoby wiedzą, że nie chronisz swojego znaku towarowego… mogą takie zgłoszenie zrobić na siebie. Jeżeli dojdzie do sytuacji, że uzyskają prawo ochronne do marki, którą się posługujesz będziesz mieć ogromne problemy. A takie próby bardzo łatwo możesz spacyfikować.
Musisz tylko zdecydować się na zastrzeżenie nazwy firmy jako pierwszy.
Dużo łatwiej będzie Ci walczyć z nieuczciwą konkurencją
Proces w oparciu o zarejestrowany znak towarowy daje dużo większe szanse na wygraną. Chodzi tutaj o prostotę wykazania, że prawa do marki należą właśnie do Ciebie. Wszystko ogranicza się do przedstawienia świadectwa rejestracji.
Nie mając takiej ochrony musisz udowodnić:
- na jakim terytorium oferujesz swoje towary lub usługi;
- przez jaki okres oraz
- pod jakim oznaczeniem.
W praktyce rodzi to ogromne problemy dowodowe.
Finalnie może się okazać, że sąd uzna Twoje prawa do marki, ale tylko na wybrane towary i nie na terenie całej Polski a jedynie w zakresie miasta w którym działasz. A to nieuchronnie będzie oznaczać, że konkurent z drugiego końca Polski działał legalnie. Nie było bowiem ryzyka, że wasi klienci się pomylą.
A pamiętaj, że na taki wyrok możesz czekać latami.
Zyskasz nowe sposoby zarabiania na marce
Zastrzeżenie nazwy i logo firmy pozwala komercjalizować markę.
Po pierwsze możesz udzielić licencji na używanie znaku towarowego. Często jest to elementem umowy franczyzy. Zresztą można powiedzieć, że to jest jedyny sposób aby licencjonować prawa do marki. Jak już wskazywałem prawo autorskie nie chroni samego słowa.
Licencjonowanie znaku może być też sposobem na optymalizacje podatkową. Jeżeli znak towarowy zarejestrujesz na siebie jako osobę fizyczną to później możesz udzielić licencji na jego używanie spółce. Co ciekawe jeżeli spółka zbankrutuje, likwidator nie będzie miał możliwości zajęcia znaku towarowego.
Ten bowiem formalnie nie stanowi składnika jej majątku.
Zobacz również:
- Dofinansowanie na zgłoszenie znaku towarowego. Jak je uzyskać?
- Czy mogę zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Jak sprawdzić czy logo jest plagiatem?
- Co oznacza C w kółku?
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj.
- Badanie znaku towarowego darmowe vs płatne.
- Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
- Co daje zastrzeżenie znaku towarowego? 7 KORZYŚCI!
- Prawo autorskie VS znak towarowy. Co daje lepszą ochronę?
- Gdzie rejestruje się nazwę i logo firmy?
FAQ
Czy prawo chroni jakoś niezastrzeżoną nazwę firmy?
✅ Tak, ale poziom tej ochrony jest minimalny. Można wręcz powiedzieć, że jest to ostatnia deska ratunku dla osób, które swojej marki nie zastrzegły, a na horyzoncie mają konflikt.
Powołując się na 👉 prawa do tzw. znaków niezarejestrowanych musisz udowodnić, że one w ogóle Ci przysługują. Czyli powinieneś przedłożyć setki dowodów na to:
- co oferowałeś pod swoją nazwą;
- od kiedy;
- na jakim terytorium.
Finalnie sędzia ocenia, czy te prawa faktycznie Ci przysługują, czy nie. Więcej, może uznać, że prawo chroni Cię tylko… na Twojej ulicy. ☹️ Czyli konkurent z drugiego końca Polski nie narusza Twoich praw.
Co właściwie daje zastrzeżenie nazwy i logo firmy?
Choć prawo nie zmusza Cię do rejestracji, to inwestycja w taką ochronę ✅ daje aż 32 korzyści. Do najważniejszych zalicza się:
1️⃣ Uregulowanie praw własności do marki. Po przejściu całej procedury otrzymasz świadectwo ochronne, które jest niczym akt notarialny. Potwierdza, że masz monopol na nazwę i logo firmy.
2️⃣ Możliwość blokowania nieuczciwej konkurencji w kilka godzin i bez wyroku sądu. Wystarczy wskazać sporną ofertę na Amazonie, Allegro, Etsy czy Facebooku, a platforma ją usunie. Wspomniane świadectwo „hipnotyzuje”.
3️⃣ To jedyny sposób, abyś legalnie mógł używać symbolu ®️. Przedsiębiorcy wiedzą, że uwiarygodnia to markę w oczach klientów i podnosi sprzedaż.
Ile trwa cała procedura rejestracji marki?
Od daty zgłoszenia do decyzji o przyznaniu prawa ochronnego mija zazwyczaj około 6️⃣ miesięcy. Dotyczy to jednak modelowego zgłoszenia, które jest pozbawione błędów. Te mogą wydłużyć procedurę o 12 miesięcy lub w ogóle uniemożliwić rejestrację. Możesz tego uniknąć 👉 zlecając wszelkie formalności rzecznikowi patentowemu.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.