Spis treści
- • Co to jest znak towarowy?
- • Jakie wymogi musi spełniać znak towarowy?
- • 1) Musi być używany komercyjnie
- • 2) Musi mieć zdolność odróżniającą
- • Jak uzyskać prawo ochronne na znak towarowy?
- • Czy znak towarowy trzeba zastrzegać?
- • Co daje formalne „opatentowanie” marki?
- • Co to jest znak słowny?
- • Co to jest znak słowno-graficzny?
- • Co to jest znak graficzny?
- • Lepiej jest rejestracja na Polskę czy UE?
- • Ochronę na Unię Europejską ciężej uzyskać
Co to jest znak towarowy?
Abyś zrozumiał czym jest znak towarowy warto spojrzeć szerzej na rolę marek na rynku. Ich podstawową funkcją jest wyróżnienie danego towaru lub usługi na tle oferty konkurencji.
Dzięki temu idąc latem do sklepu, możesz wybrać tę wodę mineralną, o której masz najlepsze zdanie. Odnajdziesz ją na półce właśnie po nazwie na etykiecie.
Firmy inwestują wiele pieniędzy w pozytywny wizerunek swoich marek. Dzięki temu kupując produkt NIVEA, masz pewność jakości. To wszystko jest następstwem dbania o produkt oraz rewelacyjny marketing.
Dobrze rozpoznawalna marka ma ogromną wartość, ponieważ działa niczym magnes na klientów. Możesz nie znać danego produktu, ale widząc słowo NIVEA automatycznie przyjmujesz, że trzyma on wysoki poziom. Łatwo to sprawdzisz, robiąc szybki test.
Co byś wybrał, 60-calowy telewizor SONY czy o 30% tańszy model marki, o której w życiu nie słyszałeś? Czy nie jest przypadkiem tak, że za tą rozpoznawalną markę byłbyś skłonny zapłacić więcej? Płacisz de facto za poczucie bezpieczeństwa. 🙂
Co to jest znak towarowy od strony prawnej?
Ja swoim Klientom tłumaczę, że znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które pozwala wyróżnić ich towar lub usługę na tle oferty konkurencji.
W praktyce jest to najczęściej:
- nazwa (np. ORLEN);
- logo (np. naszej Kancelarii Patentowej LECH);
- grafika (np. grafika bydgoskiej cukierni SOWA).
Oficjalne wyjaśnienie czym jest znak towarowy znajdziemy w ustawie Prawo własności przemysłowej:
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.
Art. 120. 1. PrWłPrzem
Czy wiesz, że:
Znaki towarowe zgłaszane z pomocą doświadczonego pełnomocnika (np. rzecznika patentowego) są o 50% częściej rejestrowane niż te zgłaszane samodzielnie.
Prawnicy zajmujący się tymi formalnościami nie są niezbędni do pomyślnego zakończenia całego postępowania, ale znacznie zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu.
Takie są wnioski z badania Stanford Technology Law Review z 2013 r., w którym przeanalizowano wszystkie zgłoszone w USA znaki towarowe w latach 1985-2010.
Dofinansowanie na rejestrację znaku towarowego w EUIPO i UPRP. Chroń swoją markę z niższymi opłatami urzędowymi
Możesz obniżyć opłaty urzędowe aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Jakie wymogi musi spełniać Twój znak towarowy?
Mogłeś tego nie wyłapać, ale z mojej definicji znaku towarowego wynika, że musi on spełnić takie dwa podstawowe warunki.
1. Musi być używany komercyjnie
Ludzie czasami chcieliby „opatentować” samą nazwę albo samo logo. W szczególności, jeżeli chodzi o jakieś głośne hasła społeczne. Chcą mieć pełną władzę nad tym, kto się nimi posługuje. Tymczasem od strony prawnej oczywiście można zastrzec znaki słowne, ale zawsze trzeba wskazać, jak się będzie na nich zarabiać. Czyli do oznaczania jakich towarów oraz usług dana nazwa/ slogan będą wykorzystywane.
To może być przykładowo odzież, plakaty, kubki.
Ciekawostka
W oparciu o ten argument unieważniono znak towarowy „Dziewuchy dziewuchom”. Zgłoszenia dokonała jego pomysłodawczyni. Jak można przeczytać w Dzienniku Gazeta Prawna: „Agata M. stwierdziła, że nie miała zamiaru komercjalizować nazwy, że nie planuje produkcji odzieży z tym logo, dąży jedynie do zapobieżenia używania go przez osoby niepowołane”.
Mamy tutaj więc złożenie wniosku w złej wierze.
2. Musi mieć zdolność odróżniającą
Wbrew pozorom cała masa nazw firm nie spełnia tego kryteria. Szczególnie widać to w branży w e-commerce. Chodzi o to, że aby klient mógł świadomie wybrać dany produkt albo usługę po jego marce, to ona musi mieć tzw. zdolność odróżniającą. Czyli musi mieć w sobie jakąś dozę fantazji i oryginalności.
Tego warunku nie spełniają określenia opisowe.
Wiele firm wchodzi o nazwy typu: iPerfumy, VIP MEBLE czy rowery24 i jest w szoku, kiedy mówię im, że nie da się tego zastrzec. Dlaczego? Otóż dlatego, że ekspert z urzędu uzna, że one „łopatologicznie” wskazują co jest pod nimi oferowane.
Takie nazwy nie nadają się do odróżnienia produktów tego samego rodzaju oferowanych przez jednego przedsiębiorcy od towarów innego przedsiębiorcy.
Od strony prawnej to nie są nawet znaki handlowe, a zwykłe informacje o ofercie. Zdecydowanie lepiej jest wejść w nazwy nieoczywiste typu: Żabka, Fat Bat czy Fenix. Na etapie zgłoszenia urząd będzie sprawdzał czy nie występują bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Ciekawostka
Moim zdaniem właśnie z tego powodu duże marki zdecydowały się na rebranding. Dzisiejsze OLX to dawna Tablica.pl, PizzaPortal zmienił się na Glovo, a iPerfumy na NOTINO. Nawet Agata Meble usunęły obecnie słowo „meble” ze swojej nazwy.
Przypadek? Nie sądzę. 🙂
Jak chronić znak towarowy? Skorzystaj z pomocy rzecznika patentowego
Aby korzystać z najsilniejszej ochrony, jaką daje prawo, swój znak musisz zarejestrować.
Od strony formalnej musisz złożyć wniosek do odpowiedniego Urzędu Patentowego. Formalnościami może zająć się dla Ciebie rzecznik patentowy. Później ekspert będzie analizował Twoje zgłoszenie. Odmówi Ci ochrony, jeżeli uzna, że nie spełniasz stawianych przez prawo wymogów. Jeżeli jednak takich przeszkód nie znajdzie, to będzie czekać czy właściciele podobnych znaków nie złożą sprzeciwu.
Masz do wyboru trzy procedury zgłoszeniowe:
- krajową – podanie wnosisz do krajowego urzędu (w Polsce jest to Urząd Patentowy RP w Warszawie);
- regionalną – zgłoszenie wnosisz do urzędu regionalnego (np. w ramach UE jest to EUIPO w Alicante w Hiszpanii);
- międzynarodową – ochroną możesz objąć wybraną wiązkę krajów świata (podanie kieruje się do WIPO w Genewie w Szwajcarii).
Po przejściu całej procedury i uiszczeniu opłat urzędowych otrzymasz ozdobne świadectwo. Jest ono o tyle ważne, że będziesz tam wymieniony jako właściciel praw do marki.
Od tego momentu możesz posługiwać się symbolem ®.
Ochrona znaku towarowego. Czy znak towarowy trzeba zarejestrować?
Okazuje się, że nie. Prawo nikogo do tego nie zmusza.
Co więcej, są przepisy, które w minimalnym stopniu chronią niezarejestrowane znaki towarowe. Chodzi tutaj o nazwę wpisaną do CEIDG lub KRS-u. Tyle że tutaj dochodzenie roszczeń jest bardziej skomplikowane. Wynika to z tego, że ochrona marki bez rejestracji jest następstwem jego obecności na rynku.
W sporze przed sądem będziesz musiał wykazać:
- od kiedy używałeś swojej nazwy;
- do oznaczania jakich towarów i usług;
- oraz na jakim terytorium.
Pamiętaj – dowody się waży a nie liczy!
Sędzia w sporze będzie musiał ocenić, na ile doniosła i intensywna była Twoja działalność. Prężnie działający sklep internetowy po kilku latach będzie mógł wykazać sprzedaż do każdego miasta w Polsce. Firma usługowa raczej nie.
Najczęściej w sporach okazuje się, że danemu podmiotowi faktycznie przysługują prawa do marki… ale tylko w zakresie miasta.
Oznacza to, że konkurent, np. barber, który nazwał swój zakład tak samo jak Ty – nie łamie prawa. Ciężko zakładać, że klient przez pomyłkę pojedzie 300 km do innego miasta. W tym kontekście formalna rejestracja marki – zmienia zasady gry. Dzięki temu uzyskujesz 10-letni monopol na używanie danego określenia. Można go potem przedłużyć na kolejne okresy właściwie w nieskończoność.
Zobacz, że wykazanie przysługujących Ci praw ogranicza się wtedy tylko do pokazania świadectwa ochronnego znaku towarowego. I tyle. Żadnego bawienia się w dziesiątki dowodów.
Z drugiej strony zakres tego monopolu obejmie od razu całą Polskę. Konkurent nie będzie się więc mógł bronić, że działa na innym terytorium.
Ciekawostka:
Możesz „opatentować” swój znak towarowy, zanim jeszcze Twoja marka wejdzie na rynek. Co więcej, nie musisz nawet mieć działalności gospodarczej. Innymi słowy, jeżeli masz świetny pomysł na nazwę przedsiębiorstwa, to już dziś możesz ją zastrzec. Dzięki temu nikt Ci jej nie ukradnie. Formalnie swój biznes zaczniesz rozkręcać za kilka lat.
Uzyskanie ochrony na znak towarowy. Co daje formalna rejestracja?
Zastrzeżenie nazwy i logo firmy wiąże się z pewnymi kosztami. Bardziej pasuje mi tutaj słowo – inwestycja. Inwestycja w bezpieczeństwo i pewność prawną. Spory w oparciu o znaki niezarejestrowane obarczone są dużą dozą niepewności. Nie wiadomo jak sąd zinterpretuje dowody. Często kluczową kwestią jest to, kto był na rynku pierwszy.
Art. 153. 1. Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Ustawa Prawo własności przemysłowej
Co się zmienia po rejestracji, pokazuje historia mojego Klienta.
Historia Klienta:
Pewien przedsiębiorca poprosił mnie o konsultację prawną w sprawie sporu, który właśnie prowadził. Parę lat temu otworzył sklep internetowy. Dosłownie kilka tygodni po nim zaczął działać jego konkurent pod podobną nazwą. Na początku Klient skupił się na biznesie, ale z czasem zaczęło go to irytować. On inwestował w reklamę, a klienci po samej nazwie trafiali na oba sklepy.
Na gruncie przepisów bez formalnej rejestracji sytuacja była graniczna. Ciężko przewidzieć jak dowody zinterpretowałby sędzia. Co będzie dla niego „silniejszym” dowodem – pierwsza faktura czy pierwsza reklama o zasięgu ogólnopolskim. Oba sklepy na początku miały skromną sprzedaż więc i zasięg terytorialny nie był duży.
Co ciekawe sędzia nie będzie musiał rozstrzygać tych wątpliwości. Okazuje się, że mój Klient przezornie, zanim założył sklep – zastrzegł jego nazwę w Urzędzie Patentowym. Co więcej, zrobił to kilka miesięcy przed tym, jak konkurent w ogóle założył firmę.
Moim zdaniem to zupełnie zmienia zasady gry, zmienia optykę procesową.
Sędzia nie będzie się zastanawiał, komu przysługują prawa do marki, tylko czy konkurent naruszył prawa mojego klienta. I to wszystko za 890 zł opłat urzędowych za 10 lat ochrony. To ledwie 89 zł rocznie! W kontekście zabezpieczenia, jakie to daje, te koszty są żadne.
Co to jest znak towarowy słowny?
Pisząc o znakach towarowych, muszę powiedzieć również o odmianach w jakich występują. Jak pokazują statystyki Urzędu Patentowego, ponad 99% zgłoszeń obejmuje: nazwę, logotyp oraz grafikę. Mimo wszystko często klienci pytają się mnie, co te rodzaje oznaczają? Ewentualnie co to jest znak towarowy, który chroni tylko brzmienie słowa?
W tej formie zabezpieczasz nazwę przedsiębiorstwa, produktu czy usługi. Akcent ochrony dotyczy płaszczyzny fonetycznej Twojej marki. Czyli upraszczając, zabezpieczasz w tej formie to, co będzie słyszalne w reklamie radiowej. Nie ma nawet znaczenia forma zapisu, tj. dużymi lub małymi literami. Przykładem może być:
- CINKCIARZ (R.298755);
- Zen Jaskiniowca (R.318732);
- Dr.BURGER (R.318661).
Ciekawostka:
Ta odmiana słowna bardzo często jest wykorzystywana do zabezpieczenia domen internetowych. Strategie w tym zakresie są różne. Niektórzy zgłaszają pełną domenę, jak www.bodzio.pl (R.264398) czy www.allegro.pl (R.282691), inni tylko końcówkę jak eobuwie.pl (R.314596).
Od strony prawnej nie ma to większego znaczenia. Sądy uznają elementy „www” czy „.pl” za opisowe. Czyli dokładnie tak samo, domenę chroniłby znak towarowy dotyczący samej nazwy. Szerzej tłumaczę to w poniższym nagraniu.
Zobacz również:
Co to jest znak towarowy słowno-graficzny?
To innymi słowy logotyp, czyli słowo ubrane w szatę graficzną. Ta grafika może być bardziej lub mniej fantazyjna. Czasami to tylko lekko stylizowany czarny napis na biały tle. Innymi razem wysoce oryginalna i bijąca kolorami kompozycja.
Przykłady:
Ciekawostka:
W pewnych sytuacjach znak słowno-graficzny ochroni również Twoją nazwę. Tak będzie, jeżeli sama nazwa będzie tak fantazyjna, że da się ją zastrzec w odmianie słownej. Do tej grupy należą wspomniane już nazwy ŻABKA czy FENIX. Jeżeli jednak słowo stanowiące Twoją markę jest jednoznacznie opisowe, to logo chroni tylko „garniturek”. To kolejny argument, aby wybierać wysoce oryginalne nazwy. Tłumaczę to szczegółowo w artykule: Znaki handlowe mogą mieć słabą, średnią lub silną ochronę prawną.
Co to jest znak towarowy graficzny?
Często moi Klienci mylą go z odmianą słowno-graficzną. Ja zawsze tłumaczę, że w tym przypadku chronimy to wszystko, co nie zawiera w sobie słów, ale posiada grafikę.
W praktyce będą to wszelkiego rodzaju rysunki, grafiki i sygnety. Przedsiębiorcy mogą mieć wątpliwości co finalnie zgłaszać, jeżeli logo zawiera nazwę przedsiębiorstwa, grafikę i charakterystyczny symbol. Cóż, 100% ochronę da tylko zastrzeżenie wszystkiego osobno. Tym bardziej, jeżeli ten element graficzny wykorzystujesz samodzielnie. Np jako ikonka aplikacji.
Przykład:
Ciekawostka:
Pojęcie znaku towarowego jest bardzo szerokie. Mieści się w nim właściwie wszystko, co pozwala wyróżnić Twój produkt i usługę na rynku. W tej formie udało się zastrzec kolor (pomarańczowy dla ORANGE), kompozycje kolorystyczne (kolor niebieski i srebrny dla RedBulla), forma przestrzenna (Pałac Kultury w Warszawie), kształt produktu (kostka Rubika), zapach (zapach świeżo ściętej trawy), pozycyjne (źdźbło trawy w butelce Żubrówka), ruch (ruch palcami z reklamy Twix), czy dźwięk (ryk Tarzana).
Znak przestrzenny jako broń lepsza od patentu?
Jako ciekawostkę dodam, że duże firmy wykorzystują te narzędzie do obchodzenia prawa. Czyli podejmują próby (czasami udane) zmonopolizowania rozwiązania, które weszło już do domeny publicznej. Np. w sytuacji, kiedy patent na nie wygasł z racji upływu czasu. Tak się stało z technologią Kostki Rubika.
Temu koncernowi udało się jednak zmonopolizować w formie znaku unijnego wygląd tej zabawki. Spór o unieważnienie tego prawa trwał ponad 10 lat. Do czasu prawomocnego wyroku uprawniony mógł skutecznie blokować sprzedaż konkurencji
Ochrona własności intelektualnej. Lepiej rejestrować znak towarowy na Polskę czy UE?
Od razu zmierzę się z pewnym mitem.
Otóż od strony siły ochrony znak krajowy ma tą samą moc co unijny. To, co je różni to zasięg terytorialny tego monopolu prawnego. W tym drugim przypadku będą to wszystkie 27 krajów UE.
Zgłoszenie unijne ma moim zdaniem sens tylko wtedy, kiedy działasz międzynarodowo lub masz takie ambicje. Idealnie, gdybyś w takim przypadku zastrzegł znak w odmianie słownej. Jak pokazuje życie logotyp za 5 lub 10 lat zmienisz, ale nazwa zostanie taka sama.
Uzyskanie ochrony na znak towarowy na terenie UE jest trudne. Taki znak nie może naruszać prawa do znaku chronionego w każdym kraju wspólnoty.
Tym samym, jeżeli będzie kolizja w Niemczech, to właściciel takiego prawa może zablokować Ci rejestrację. Istnieje też ryzyko, że urząd unijny powiadomi o Twoim zgłoszeniu uprawnionych do podobnych znaków unijnych. Jeżeli źle przeprowadzisz badanie, to wysyłając podania doniesiesz na siebie swojej konkurencji.
Czy na Unię Europejską jest trudniej zastrzec znak towarowy?
EUIPO obsesyjnie wręcz dopatruje się opisowości w każdym znaku. To sumarycznie sprawia, że w wielu przypadkach bezpieczniejsze jest zgłoszenie znaku towarowego w Polsce. Eksperci z UPRP są bardziej wyrozumiali dla określeń mocno sugerujących i aluzyjnych. Z drugiej strony możesz tym sposobem uniknąć kolizji z podobnymi znakami z innych krajów.
Jeżeli realnie myślisz o zabezpieczeniu marki firmy, to skontaktuj się ze mną. Ocenię jakie masz szanse na zdobycie świadectwa dla nazwy lub logo firmy. Przygotuje dla Ciebie najlepszą strategię działania.
Zobacz również:
- Osoba prywatna jako właściciel znaku? Czy to możliwe?
- Jakie są opłaty za „opatentowanie” prawa do nazwy?
- 9 sposobów na zabezpieczenie pomysłu na biznes
- Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo?
- Obrona przed zarzutem naruszenia znaku towarowego.
- Czy 30% różnic pozwala obejść plagiat?
- Co oznacza R w kółku w sąsiedztwie znaku towarowego?
- Klasyfikacja nicejska i klasy towarowe. Tych 8 błędów unikaj!
- Jak zgłosić naruszenie prawa na Allegro? Usuń ofertę konkurenta!
FAQ
Jakie są rodzaje znaków towarowych?
Potocznie ludzie utożsamiają to pojęcie z nazwą i logo firmy. Jest w tym wiele racji, bo tych dwóch form dotyczy 99% wniosków o rejestrację. W praktyce jego znaczenie jest o wiele szersza.
Znakiem towarowym może być wszystko co pozwala wyróżnić towary i/lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów i/lub usługi innego przedsiębiorcy oraz możliwe do przedstawienia w sposób graficzny.
Obejmuje właściwie wszystko, co nadaje się do odróżniania produktów oraz usług na rynku. W szczególności wyraz, logotyp i grafikę (np. nadgryzione jabłko 🍎 Apple).
Są również tzw. niekonwencjonalne znaki towarowe
👉 kolor (np. niebieski 🟦NIVEA);
👉 kształt (np. butelka🍾Coca Cola);
👉 dźwięk (np. ryk tarzana🐒);
👉 budynek (np. Stadion Narodowy🏟️);
👉 zapach (np. zapach czekolady🍫 dla mebli);
👉 prezentacja multimedialna (np. intro HBO przed filmami).
UWAGA. Nie każdy znak da się zastrzec🔴. Aby uniknąć takich problemów, zrób analizę prawną marki. Jeżeli chcesz uniknąć błędów, zleć to rzecznikowi patentowemu.
Po co jest znak towarowy? Czy trzeba go rejestrować?
Każda firma posługuje się jakimś znakiem towarowym. To po prostu nazwa bądź logo 👈, w oparciu o które wyróżniają się na rynku. Chodzi o utkwienie w umyśle odbiorców, aby Ci przy następnych zakupach wybrali ich ofertę. Ewentualnie polecili ich znajomym.
Co ciekawe nie każda nazwa firmy jest znakiem towarowym. Tej funkcji nie spełniają określenia opisowe❌. Na przykład słowo „rzecznik patentowy” wprost opisuje człowieka o uprawnieniach do reprezentowania klientów przed Urzędem Patentowym. Nie pozwala to wyróżnić się na rynku z grona innych rzeczników patentowych. Co innego nazwisko LECH.
Prawo nie zmusza nikogo do rejestrowania znaków towarowych. Na taki krok decydują się firmy, które rozumieją co dzięki temu zyskują:
✅ formalne prawa do marki potwierdzone certyfikatem;
✅ eliminują ryzyko kradzieży nazw;
✅ fantastyczne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.