Właściciel znaku towarowego. Kto ma prawa do marki?
W świetle prawa znak towarowy to każde oznaczenie, które wyróżnia towary lub usługi na rynku. W praktyce najczęściej jest to nazwa albo logo, którym posługuje się przedsiębiorca w celach komercyjnych. Aby stać się faktycznym posiadaczem praw do nazwy należy ją zarejestrować w Urzędzie Patentowym. Na potwierdzenie tego otrzymasz świadectwo ochronne, które można porównać do aktu notarialnego.
Co ciekawe prawo własności intelektualnej zawiera przepisy chroniące również tzw. znaki niezarejestrowane. Problem w tym, że to nigdzie nie jest odnotowywane. Jeżeli więc dochodzi do sporu, to na Tobie spoczywa obowiązek przedstawienia dowodów na zasięg działalności. Najczęściej jednak taka darmowa ochrona ma charakter mocno lokalny. Dobrze obrazują to poniższe mapki.
Jeśli nie zastrzegłeś nazwy firmy, prawo chroni ją tylko lokalnie.
Po zastrzeżeniu nazwy firmy zyskujesz monopol na całą Polskę.
Właścicielem znaku towarowego zastrzeżonego w Urzędzie Patentowym jest podmiot widniejący w rejestrze. Cała procedura zgłoszeniowa oparta jest o zasadę „kto pierwszy, ten lepszy”. Rodzi to takie zagrożenie, że znak towarowy może zostać zgłoszony np. przez trolla patentowego. Czyli osobę trzecią, która zrobi to tylko po to, aby Cię szantażować.
Posiadanie własności marki jest kluczowe, jeżeli chcesz uniknąć takich problemów. Poza tym opłata za zgłoszenie jest często 10-krotnie niższa, niż ewentualny spór o markę w sądzie. Odwracasz w ten sposób ciężar dowodowy. Ty jesteś w stanie wylegitymować się tym certyfikatem własności. Jeżeli ktoś się z tym nie zgadza, może zgłaszać sprzeciw lub wnosić o jego unieważnienie. Po jego stronie spoczywa obowiązek udowodnienia swoich twierdzeń.
Kto może zarejestrować znak towarowy? Kto może zgłosić nazwę i logo?
Wniosek o rejestrację znaku towarowego może złożyć:
- os. fizyczna nie prowadząca JDG (także obcokrajowiec);
- os. fizyczna prowadząca JDG (przedsiębiorca);
- spółka cywilna;
- osoby prawne m.in.:
- spółki kapitałowe;
- jednostki samorządu terytorialnego;
- uczelnie i fundacje;
- związki zawodowe;
- partie polityczne;
- organy administracji rządowej;
- państwowe jednostki organizacyjne nie posiadającą osobowości prawnej, działające w imieniu Skarbu Państwa.
Lepiej zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną czy firmę?
Odpowiedź na to pytanie zależy od Twojej sytuacji oraz potrzeb. Dla jednych ważna jest jak najniższa opłata za zgłoszenie. A te można wrzucić w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Są jednak osoby, które cenią sobie bezpieczeństwo i wolałyby nie wnosić praw do znaku towarowego do spółki. Na tym etapie warto skonsultować się 👉 z rzecznikiem patentowym.
Zazwyczaj prawa do danego znaku towarowego należą do firmy, która go używa. Z drugiej strony złożenie wniosku o rejestrację znaku jest możliwe jeszcze zanim założysz firmę. Dzięki temu masz pewność, że nikt Ci tej nazwy nie ukradnie.
Te wszystkie plusy i minusy można podsumować tak.
5 powodów za rejestracją znaku towarowego na osobę fizyczną
- Nie musisz zakładać firmy, aby zarejestrować znak towarowy.
- Możesz zostać właścicielem marki, która dopiero ma powstać.
- Znak towarowy możesz wnieść aportem do spółki jako swój wkład.
- Możesz zarabiać, udzielając licencji na wykorzystanie Twojej marki.
- Prawa do znaku towarowego nie zostaną zajęte przez komornika, jeśli nie należą do firmy.
5 argumentów za zgłoszeniem znaku towarowego na firmę
- Znaki towarowe są wymiernymi aktywami i zwiększają wartość firmy, co może wpłynąć pozytywnie na jej sprzedaż.
- Firma ma legitymację do egzekwowania swoich praw do znaku towarowego, co ułatwia dochodzenie roszczeń w przypadku naruszenia tych praw.
- Zarejestrowany znak towarowy może być wystawiony na licytację w przypadku bankructwa firmy, co pomaga w pokryciu jej długów.
- Znaki towarowe mogą być wykorzystywane w negocjacjach handlowych oraz jako zabezpieczenie w transakcjach finansowych.
- Tylko firma może skorzystać z dofinansowania na rejestrację znaku towarowego UE i krajowego.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Liderzy praw ochronnych na znaki towarowe: Roczny raport UPRP za 2022 r.
W swoim rocznym raporcie za 2022 r., Urząd Patentowy RP opracował ranking krajowych i zagranicznych podmiotów uprawnionych (bez uwzględnienia osób fizycznych), które otrzymały najwięcej praw ochronnych na znaki towarowe.
Na liście dominujących firm znalazły się takie nazwy jak Sokołów, Telewizja Polsat oraz Jeronimo Martins Polska. W ciągu roku 2022, UPRP otrzymał łącznie 14 471 zgłoszeń znaków towarowych, a udzielił 12 869 praw wyłącznych.
Ile lat jest chroniony znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP i EUIPO?
Uprawniony z rejestracji posiada wyłączne prawo do korzystania z marki przez okres 10 lat. Może on przedłużać ochronę na kolejne 10-letnie okresy. W praktyce więc te prawa związane z zastrzeżeniem znaku mogą trwać wiecznie. Aby jednak tak było musisz:
- regularnie przedłużać ochronę znaku w Urzędzie Patentowym oraz
- posługiwać się nim w sposób rzeczywisty.
Spójrz na poniższy przykład. Jest to najstarszy znak towarowy, który nadal jest w mocy.
Jak silną ochroną dysponuje właściciel marki?
Jako właściciel znaku towarowego masz szereg praw wynikających z jego posiadania.
1. Prawo do wyłącznego posługiwania się danym oznaczeniem
Rejestrując znak towarowy otrzymujesz monopol na posługiwanie się firmową nazwą albo logo. Należy jednak pamiętać, że ten monopol ogranicza się do:
- wskazanych w zgłoszeniu towarów i usług;
- określonego terytorium.
2. Prawo do reagowania w przypadku złamania prawa
Jeżeli dojdzie do naruszenia znaku towarowego, możesz np. blokować oferty na Allegro czy Amazon, a także usuwać sporne treści na Facebooku, bez konieczności angażowania sądu. Wszystko odbywa się mailowo. Na reakcję danej platformy poczekasz kilka godzin.
3. Prawo do sprzedania znaku towarowego
Możesz przenieść własność takiego znaku towarowego na kogoś innego w formie cesji, sprzedaży lub darowizny.
4. Prawo do dokonywania zmian w rejestrze
Możesz, a nawet powinieneś dokonywać zmian swoich danych, o ile są nieaktualne. Zresztą takie modyfikacje mogą być dość istotne. Wolno przykładowo ograniczyć wykaz towarów i usług albo całkowicie wygasić ochronę znaku towarowego.
5. Prawo do udzielania licencji na posługiwanie się znakiem towarowym
Masz prawo udzielać licencji na używanie swojego znaku towarowego. Pozwoli Ci to kontrolować sposób jego wykorzystywania przez inne firmy, a przy okazji uzyskać dodatkowe źródła przychodu.
Indywidualny znak towarowy a wspólny znak towarowy
Czy może być więcej niż jeden właściciel praw z rejestracji? Tak. Mogą to być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Mówimy wówczas o tzw. wspólnym prawie ochronnym.
Współwłasność znaku towarowego może stworzyć problemy w przyszłości, zwłaszcza jeśli współwłaściciele nie są zgodni co do prowadzenia wspólnego interesu.
Pojawia się wówczas niepewność, kto jest odpowiedzialny za przedłużenie ochrony? Czy bez zgody pozostałych uprawnionych można udzielić licencji?
Dlatego ważne jest, aby przed rejestracją marki w Urzędzie Patentowym, sporządzić regulamin znaku towarowego. Przy zgłoszeniu na Polskę jest on zresztą niezbędny. Niezałączenie tego dokumentu stanowi błąd formalny i może uniemożliwić rejestrację.
Regulamin używania znaku towarowego a wspólne prawo ochronne
Regulamin znaku towarowego, to forma umowy pomiędzy jego współwłaścicielami. Powinien on wskazywać między innymi:
- podmioty upoważnione do używania znaku;
- adres do korespondencji;
- kto odpowiada za przedłużenie ochrony;
- w jaki sposób można korzystać ze znaku towarowego;
- kto podejmuje działania w sprawie naruszenia znaku;
- w jaki sposób można znieść współwłasność;
- co dzieje się w przypadku śmierci jednego z właścicieli.
Jeśli potrzebujesz regulaminu skrojonego do Twoich potrzeb, skontaktuj się ze mną poprzez adres e-mail: mikolaj@kancelarialech.pl.
Jak udowodnić własność znaku towarowego?
Po przejściu procedury rejestracyjnej otrzymujesz świadectwo ochronne na znak towarowy. Jest to bardzo ważny dokument. Zawiera istotne informacje:
- numer rejestracji;
- kto jest właścicielem;
- od kiedy obowiązuje ochrona;
- jak wygląda zastrzeżona marka
Monopol do Twojego znaku towarowego obejmuje towary i usługi
Jeżeli Urząd wyda decyzję o przyznaniu Ci ochrony to nie znaczy, że tylko Tobie wolno się danym słowem. A to popularny mit. W praktyce masz wyłączność tylko na wycinek rynku. Jego granice określają towary i usługi, które wskazałeś w podaniu. Zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie oznacza, że tylko tam prawo Cię chroni.
Tylko wyjątkowo znak podobny z innej klasy będzie uznany za wprowadzający w błąd. Tak się stanie np. jeżeli jesteś producentem butów (klasa 25), a ktoś otworzy sklep z butami (klasa 35). Ogólna zasada jest jednak taka, że to czego w zgłoszeniu nie zawrzesz nie będzie chronione.
Czy mogę przenieść własność znaku towarowego?
Tak i jest to dość proste.
Prawo ochronne na znak towarowy jest zbywalne i podlega dziedziczeniu.
Art. 162 Ustawy Prawo własności przemysłowej
Aby tak się stało należy sporządzić umowę o przeniesienie prawa na znak towarowy pomiędzy:
- zbywcą (dotychczasowym uprawnionym) a
- nabywcą (nowym właścicielem).
Bardzo ważne jest, aby zgłosić ten fakt do odpowiedniego Urzędu Patentowego, który dokona zmian w swoich publicznych bazach. Dzięki temu nowy właściciel będzie miał zapewnioną kontrolę nad znakiem towarowym.
Co dzieje się z marką po likwidacji działalności gospodarczej?
O ile ta likwidacja wynika ze śmierci właściciela, to prawo do znaku towarowego podlega dziedziczeniu. Zarejestrowany znak towarowy może być zapisany w testamencie. Po przejęciu tych praw spadkobierca powinien niezwłocznie poinformować o tym Urząd Patentowy. Więcej na ten temat dowiesz się z mojego podcastu.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Co dzieje się ze znakiem towarowym, gdy spółka przestaje istnieć?
W przypadku likwidacji spółki, ważne jest, aby prawa do znaku towarowego zostały przeniesione zanim spółka zostanie formalnie zlikwidowana. Do tego czasu jej majątkiem zarządza likwidator i to z nim można przeprowadzić taką transakcję.
W przypadku likwidacji spółki, ważne jest, aby prawa do znaku towarowego zostały przeniesione zanim spółka zostanie formalnie wykreślona z rejestru.
Prawo ochronne na znak towarowy wygasa również na skutek wykreślenia z właściwego rejestru podmiotu mającego osobowość prawną, któremu przysługiwało prawo ochronne na znak towarowy.
Art. 169 Ustawy prawo własności przemysłowej
Aby uniknąć takich problemów nawiąż współpracę z rzecznikiem patentowym. Doradzi Ci on, jakie kroki powinny zostać podjęte w przypadku likwidacji spółki i pomoże w przeniesieniu własności znaku towarowego.
Właściciele praw do znaku towarowego. Przykłady z rejestru
Istnieje wiele różnych rodzajów podmiotów, które mogą być w posiadaniu znaku towarowego. Najczęstsze, jakie widzimy, a także najprostsze to JDG i różnego rodzaju spółki.
Poza tym są to również:
- miasta i gminy
- instytucje kulturalne
- kraj – Polska
- uczelnie wyższe
- kościoły i parafie
- a nawet ksiądz – właścicielem poniższego znaku towarowego jest J.E. Ks. Arcybiskup Oliwier Maria Windsor
- szpitale
Właściciel znaku towarowego. Podsumowanie
Uprawniony do znaku towarowego posiada kontrolę nad jego wykorzystaniem. Mówi się, że „pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej”. W praktyce eliminujesz tak większość zagrożeń w tym rejestrację Twojej nazwy firmy, ale przez trolla patentowego. Samo zgłoszenie możesz zrobić do:
- Urzędu Patentowego RP;
- Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej;
- Światowej Organizacji Własności Intelektualnej.
Podjęcie decyzji kto ma być właścicielem tych praw może być trudne. Należy myśleć długofalowo. Sytuacja, kiedy uprawnionych jest wielu generuje problemy organizacyjne. Z drugiej strony spółka może upaść, a wtedy znak towarowy może kupić któryś z wierzycieli. Jeżeli te zagrożenia są dla Ciebie realnym problemem, zgłoszenie znaku towarowego powinieneś zrobić na osobę fizyczną.
Zobacz również:
- Dotacja z UE na zgłoszenie znaku towarowego – SME Fund 2023
- Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo do marki?
- Wzór przemysłowy – jak i gdzie go zarejestrować?
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego w Polsce?
- Strefa Marek Allegro. Wszystko co musisz o niej wiedzieć
- Kim są trolle od znaków towarowych (trademark trolls)?
- Jak zarejestrować markę na Amazon?
- Allegro usunęło moją ofertę. Co zrobić, aby ją szybko przywrócić?
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.