Spis treści
- • Co to jest klasyfikacja nicejska?
- • Czy klasyfikacja nicejska jest aktualizowana?
- • Klasyfikacja towarów i usług – dlaczego powstała?
- • Klasyfikacja towarów i usług a klasyfikacja PKD
- • Jak zbudowana jest klasyfikacja nicejska? Ile jest klas towarów?
- • Czy wysokość opłat zależy od ilości klas czy od ilości wskazanych pojęć?
- • Czy muszę korzystać z klasyfikacji nicejskiej?
- • Dlaczego klasyfikacja nicejska jest tak ważna dla ochrony marki?
- • 1. Dokładnie wskazujesz zasięg swojej ochrony
- • 2. Możesz uniknąć ataku ze strony konkurencji albo sam ją zaatakować
- • 3. Skuteczne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją
- • Jak używać klasyfikacji nicejskiej? Czy używanie klasyfikacji jest proste?
- • Moich towarów nie ma w klasyfikacji. Co mam zrobić?
- • Czy mogę dokonać zmian w klasyfikacji nicejskiej?
- • Klasyfikacja towarów i usług. Najczęściej popełniane błędy
- • #1 Wybór nieprawidłowej klasy z klasyfikacji nicejskiej
- • #2 Wskazanie za małej ilości klas
- • #3 Wskazanie dużej ilości pojęć w klasie
- • #4 Te same znaki towarowe w różnych klasach. Czy to oznacza brak kolizji?
- • #5 Niezaktualizowana klasyfikacja a działalność firmy
- • #6 Niepotrzebny wybór usług reklamowych w kl. 35
- • #7 Wskazanie towarów, gdy oferujesz wyłącznie sprzedaż
- • #8 Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne użyte w wykazie towarów i usług
- • #9 Kopiowanie wykazu od konkurencji
- • Klasyfikacja nicejska a znaki towarowe. Podsumowanie
Czym jest klasyfikacja nicejska?
Najprościej mówiąc klasyfikacja nicejska to uporządkowany wykaz towarów i usług dla zgłoszeń znaków towarowych. Jest ona niezbędna przy rejestracji nazwy lub logo firmy.
15 czerwca 1957 r, podczas Międzynarodowej Konferencji w Nicei, powstała Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług. Kraje członkowskie zobowiązały się do jej stosowania na mocy Porozumienia nicejskiego. Umożliwiło to standaryzację terminów używanych przy zgłoszeniu znaku towarowego.
Klasyfikacja ta jest zarządzana przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO), a jej oficjalna nazwa brzmi „Międzynarodowa klasyfikacja towarów i usług dla celów rejestracji znaków”.
Czy klasyfikacja nicejska jest aktualizowana?
Zadaniem klasyfikacji jest odzwierciedlenie potrzeb rynku. W związku z tym jest ona regularnie aktualizowana. Istotne zmiany są wprowadzane do nowego wydania zwykle co 5 lat. Natomiast niewielkie poprawki są publikowane co roku.
Aktualizacje obejmują w szczególności:
- przenoszenie towarów i usług pomiędzy klasami;
- przeredagowanie obecnych pojęć;
- dodawanie nowych pojęć;
- dodawanie nowych klas.
Aktualnie obowiązuje 11 edycja. Kolejna ujrzy światło dzienne z początkiem 2023 roku. Rynek tego potrzebuje szczególnie w zakresie produktów i usług świadczonych wirtualnie (Metaverse).
Klasyfikacja towarów i usług – dlaczego powstała?
Ochrona znaku towarowego jest przyznawana w odniesieniu do konkretnych towarów albo usług. Te posegregowane są w ramach wspomnianych klas. Podział taki ma na celu:
- ułatwić wyszukiwanie znaków kolizyjnych przed dokonaniem zgłoszenia;
- uprościć proces rejestracji znaków towarowych;
- umożliwić wyszukiwanie znaków w ramach monitorowania konkurencji.
Korzystając z terminów z klasyfikacji unikniesz opóźnień w procedurze zastrzeżenia swojego znaku towarowego. Mogą one być spowodowane koniecznością tłumaczenia Twoich pojęć na inne języki.
Urzędy odpowiadające za rejestrację znaków towarowych używają klasyfikacji w swoich oficjalnych dokumentach i publikacjach. Klasyfikacja nicejska ma zastosowanie praktycznie we wszystkich krajach świata. Używa ją około 150 urzędów patentowych.
Możesz od razu przejść do sedna tego artykułu klikając tutaj:
<< 9 BŁĘDÓW przy przygotowywaniu wykazu towarów i usług >>
Klasyfikacja towarów i usług a klasyfikacja PKD
Klasyfikację nicejską można porównać do naszej krajowej klasyfikacji PKD. Jako przedsiębiorca na pewno się z nią spotkałeś. Jest niezbędna przy zakładaniu firmy. Klasyfikacja nicejska jest jednak znacznie czytelniejsza. Co nie znaczy, że korzystanie z niej jesz szybkie, łatwe i przyjemne.
Jeśli nie zastrzegłeś nazwy firmy, prawo chroni ją tylko lokalnie.
Po zastrzeżeniu nazwy firmy zyskujesz monopol na całą Polskę.
Formalna rejestracja nazwy i logo eliminuje niepewność prawną. Pozwala to ustalić od jakiego dnia prawo Cię chroni, na jakim terytorium i w obrębie jakich towarów i usług. Opierając się na ochronie marki bez tej rejestracji, musiałbyś to wszystko wykazywać dowodami w sądzie. Czyli klasyfikacja nicejska przyczynia się do większej przejrzystości.
Jak zbudowana jest klasyfikacja nicejska? Co to są nagłówki klas?
Ciekawostka:
Klasyfikacja nicejska zawiera 52 000 pojęć opisujących towary i ponad 17 000 pojęć odnoszących się do usług.
Klasyfikacja składa się z 45 klas. Dzielą się one na:
- klasy towarowe (klasy od 1 do 34);
- klasy usługowe (klasy od 35 do 45).
Każda klasa składa się z nagłówków, które opisują ogólny charakter towarów i usług. Poszczególne klasy zawierają pojęcia opisujące, to co oferujesz swoim Klientom.
<< Zobacz nagłówki 45 klas klasyfikacji nicejskiej >>
Poniższa tabelka przedstawia kilka przykładów. Jak widzisz, niektóre klasy zawierają niepodobne do siebie towary albo usługi. Tak jest choćby w klasie 45.
Opłaty zależą od ilości klas towarowych czy od ilości wybranych pojęć?
Każda klasa towarowa wskazana w podaniu o rejestrację znaku towarowego wymaga uiszczenia opłaty urzędowej. Na jej wysokość nie ma jednak wpływu ilość pojęć, które w ramach danej klasy wybierzesz. Czy będzie to jedno czy sto, opłata będzie taka sama.
Przykład:
Pod swoją marką oferujesz zabawki dla dzieci. Dodatkowo planujesz otworzyć sklep internetowy.
Jakie klasy towarowe wybrać? Ile to będzie klas?
Jak zapewne zauważyłeś mamy do czynienia z towarem (zabawki) i usługą (sprzedaż zabawek). Konieczne jest więc wskazanie dwóch klas:
- klasa 28 – Zabawki
- klasa 35 – Usługi sprzedaży detalicznej świadczone online w zakresie zabawek
Opłaty będą obejmowały dwie klasy.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Czy muszę korzystać z klasyfikacji nicejskiej przy zgłoszeniu znaku towarowego?
Decydując się na rejestrację znaku towarowego musisz wcześniej ustalić:
- co chcesz chronić (nazwę czy logo);
- gdzie (Polska czy UE) oraz
- w jakiej niszy biznesowej (klasyfikacja nicejska jest narzędziem do opracowania wykazu towarów i usług).
Podanie o rejestrację bez takiego wykazu zostanie odrzucone. Wynika to z tego, że nie da się uzyskać monopolu absolutnego na samą nazwę czy logo. To prawo wyłączne musi mieć jakieś ograniczenia, abyś nie blokował zbytnio rynku.
Tworząc wykaz towarów nie możesz wskazać pojęć, które sam wymyśliłeś. Wybrane hasła muszą być jasne i precyzyjne, aby każdy zrozumiał Twój zakres ochrony.
Dlaczego klasyfikacja nicejska jest tak ważna przy rejestracji znaku towarowego?
Niestety, przedsiębiorcy interesują się rejestrowaniem znaku towarowego często dopiero, kiedy mają problemy. Nagle konkurencja zaczyna się posługiwać się dziwnie podobną nazwą. Może być nawet gorzej, jeżeli dodatkowo zastrzeże ją w Urzędzie Patentowym. Otrzymują wtedy pismo z żądaniem zmiany nazwy firmy.
W takich sporach, pierwsze co robimy, to analiza co dany znak towarowy faktycznie zabezpiecza. Wykaz towarów i usług to najważniejszy jego element. Decyduje bowiem jak szeroki (lub wąski) jest ten monopol prawny.
1. Dokładnie wskazujesz zasięg swojej ochrony
Ochrona znaku towarowego jest ograniczona do określonego terytorium oraz wskazanych towarów i usług (wg Klasyfikacji Towarów i Usług). Przedsiębiorcy, którzy dopiero wchodzą na rynek, wiedzą jakie nazwy są już zajęte w danej branży. Wyszukiwarki znaków towarowych są dostępne dla wszystkich.
Dzięki temu wygrywają dwie strony. Ty, ponieważ Twoja nazwa jest bezpieczna. A konkurent, ponieważ trafia na informację, że dane oznaczenie zastało zastrzeżone. Dzięki temu może on wejść w inną niepodobną nazwę.
2. Unikasz ataku ze strony konkurencji
Przed wejściem na rynek z daną nazwą warto zlecić rzecznikowi patentowemu weryfikację dostępności nazwy firmy. Osobiście wykonuję takich badań kilkanaście w miesiącu. Dzięki temu mogę zweryfikować, czy Twoja nazwa będzie naruszała czyjeś prawa czy nie.
Natomiast po otrzymaniu ochrony wielu Klientów decyduje się na monitorowanie ochrony znaku towarowego. W ramach tej usługi nasza kancelaria weryfikuje, czy Twoja konkurencja zgłasza podobne znaki. Dzięki temu szybko zablokujesz im takie zgłoszenie.
W obu przypadkach ważny jest rzetelnie wykonany wykaz towarów i usług. Jeżeli popełnisz tutaj błąd, konkurencja będzie mogła to wykorzystać.
3. Posiadasz skuteczne narzędzie do walki z naruszeniami
Ochrona znaku towarowego w Urzędzie Patentowym jest wyjątkowo skutecznym narzędziem do walki z nieuczciwą konkurencją. Wystarczy jeden dokument, jakim jest świadectwo ochronne na znak towarowy, a Twoja konkurencja dokona rebrandingu. Można go porównać do aktu notarialnego.
Mając w ręku ten dokument jesteś w stanie błyskawicznie osiągnąć to samo, co po wieloletnim sporze sądowym.
Widać to szczególnie na zewnętrznych platformach sprzedażowych typu Allegro. Mailowo wysyłasz tam skargę na to, że konkurent naruszył Twój znak towarowy. Na dowód przysługujących Ci praw załączasz skan świadectwa.
Pracownik portalu natychmiast zablokuje mu sprzedaż.
Jak używać klasyfikacji nicejskiej? Jakie klasy wybrać?
Nie ma oficjalnej metody w jaki sposób stworzyć wykaz towarów i usług. Ani wymogów ile musisz wskazać klas albo poszczególnych terminów. Możesz więc wybrać jedną, a w niej wskazać jedno pojęcie. I ochrona Twojej marki będzie silna. Tak będzie w klasie 25 ze słowem o szerokim znaczeniu, czyli „odzież”.
Wypełniając formularz zgłoszeniowy nie możesz wskazać wyłącznie numerów klas. Należy w sposób jasny i precyzyjny określić, jakie towary lub usługi chcesz chronić. Niektóre klasy zawierają kilka tysięcy pojęć. Przykładowo klasa 9 ma ich ponad 6 500.
Może więc wskazać nagłówek, zamiast przeglądać te wszystkie pojęcia i problem będzie z głowy? Niestety to też nie jest takie proste. Nie wszystkie nagłówki są akceptowane przez urzędy. Muszą one spełniać wymagane standardy jasności i precyzji.
Poniżej przykładowe nagłówki, które nie będą zaakceptowane.
Moich towarów nie ma w klasyfikacji nicejskiej. Co teraz?
Świat idzie do przodu. W bardzo szybkim tempie rozwija się każda dziedzina naszego życia.
Kiedyś praca zdalna była możliwa tylko dla niektórych pracowników. Dziś można wszystko tak zorganizować, żeby pracować z domu. Unormowanie tego w przepisach prawa wymaga jednak czasu. Podobnie jest z klasyfikacją nicejską. Pojawiają się nowe produkty, urządzenia i usługi. Ludzie wpadają na genialne pomysły, które chcą chronić.
Egzaminy edukacyjne dla użytkowników pilotażu dronów czy też usługi monitoringu za pomocą drona – jakiś czas temu takich pojęć nie było w klasyfikacji. Dziś można stwierdzić, że są to dość popularne usługi.
Jeżeli klasyfikacja nicejska nie nadąża za Twoją branżą, to możesz w wykazie opisać ją swoimi słowami. Wskazując samodzielnie pojęcia spoza klasyfikacji musisz pamiętać, że trzeba je opisać w sposób jasny i precyzyjny. Dodatkowo należy przypisać je do odpowiedniej klasy.
Uwagi eksperta do wykazu klas znaku towarowego
Może się jednak okazać, że ekspert rozpatrujący Twoje zgłoszenie będzie miał wątpliwości, co do niektórych pojęć. Może na przykład zażądać:
- usunięcia ich,
- przeredagowania,
- przeniesienie ich do innej klasy, co może wiązać się z dodatkową opłatą.
Pamiętaj, że odpowiedzi na pismo od eksperta musisz dokonać w wyznaczonym terminie. Jeżeli tego nie zrobisz, to ekspert umorzy postępowanie.
Czy po zgłoszeniu mogę dokonać zmian w klasyfikacji nicejskiej?
Wybierając klasę powinieneś wziąć pod uwagę dwie istotne rzeczy:
- Teraźniejszość – co obecnie oferujesz swoim Klientom.
- Przyszłość – jakie masz plany na najbliższe lata.
To ważne dlatego, że po zgłoszeniu nie możesz rozszerzyć ochrony. Nie tylko o dodatkowe klasy, ale także o nowe pojęcia w ramach danej klasy. Listę towarów i usług zawartych w zgłoszeniu możesz wyłącznie ograniczyć.
Przykład:
Zgłaszasz do ochrony swoją markę w klasie 25 – odzież damska.
Jakiś czas po zgłoszeniu, myślisz sobie, że dobrze byłoby wskazać jeszcze torebki (klasa 18). Nie da się już tego dodać do zgłoszonego znaku.
Jeżeli zależy Ci na konkretnych towarach, to musisz zrobić nowe zgłoszenie. W takim podaniu uwzględniasz brakujące klasy i uiszczasz opłaty. To sprawi, że będziesz za jakiś czas dysponował dwoma prawami i dwoma świadectwami.
Po rejestracji możesz zrzec się prawa do niektórych towarów i usług.
Przykład:
Twoja marka została zarejestrowana w klasie 43. W wykazie wskazałeś usługi restauracyjne oraz usługi hotelowe.
Po jakimś czasie dochodzisz do wnioski, że nie będziesz wchodził w branżę hotelarską. Możesz więc złożyć wniosek o usunięcie tych pojęć.
TOP 5 zgłaszanych klas w UPRP w 2022 r.
Według najświeższego raportu Urzędu Patentowego RP, pięć klas znaków towarowych wykazało największą popularność wśród zgłaszanych. Na czele listy uplasowały się klasy związane z reklamą (Klasa 35) oraz nauczaniem (Klasa 41).
Na przeciwnym biegunie znajdują się klasy 15 (obejmująca instrumenty muzyczne) i 23 (dotycząca przędzy i nici), które okazały się być mniej atrakcyjne dla zgłaszających. W 2022 r. UPRP zanotował w sumie 14 471 zgłoszeń znaków towarowych.
Międzynarodowa klasyfikacja towarów i usług.
Tych błędów unikaj
Niektórym wydaje się, że przygotowanie wykazu towarów i usług jest proste. Wystarczy przecież wybrać pojęcia, które pasują do Twojej działalności. To jednak na tyle doniosła czynność, że nie możesz pozwolić sobie na błędy. Te bowiem zadecydują nie tylko o tym czy swój znak zastrzeżesz, ale również jak skończy się ewentualny spór.
– 1 –
Wybór nieprawidłowej klasy z klasyfikacji nicejskiej
Ten błąd może sprawić, że rejestracja w ogóle nie będzie Cię chronić.
Przykład: Jesteś producentem odzieży dla personelu medycznego. Wskazujesz klasę 25 – odzież, obuwie, nakrycia głowy. Problem w tym, że powinieneś wskazać klasę 10. Zawiera ona odzież, nakrycia głowy i obuwie dla personelu medycznego i pacjentów.
– 2 –
Wskazanie za małej ilości klas
Przedsiębiorcy, często nie wiedzą jak zbudowana jest klasyfikacja nicejska. Zakładają, że jedno ogólne pojęcie ochroni również podobne towary. Diabeł tkwi jednak w szczegółach i nie zawsze tak jest.
Przykład: Oferujesz swoim Klientom napoje alkoholowe takie jak wino i piwo. Wybierasz klasę 33, która zawiera napoje alkoholowe. Piwo znajduje się jednak w klasie 32.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
– 3 –
Wskazanie dużej ilości pojęć w ramach jednej klasy
Więcej nie znaczy lepiej. Tworząc wykaz klas kieruj się zasadą złotego środka. Wybierz te towary i usługi, które oferujesz albo masz zamiar oferować. Unikaj zbyt szerokiej lub niepotrzebnie długiej listy towarów. Dzięki temu zminimalizujesz potencjalny konflikt z innymi znakami. Stajesz się wtedy podatnym na atak ze strony konkurencji.
Wybierając towary, których nie planujesz oferować blokujesz rynek innym przedsiębiorcom. Dodatkowo narażasz się na koszty związane z postępowaniem spornym. Masz 5 lat, aby zacząć używać znaku towarowego. Jeżeli tego nie zrobisz, to konkurencja może wnieść o wygaszenie Twojego prawa.
Istnieje obowiązek używania znaku towarowego
Spójrz na poniższy przykład znaku zgłoszonego do EUIPO (EUTM 018745379). Wniosek wpłynął niedawno, bo w sierpniu 2022 r. Przedsiębiorca podjął się tego zadania bez pomocy rzecznika patentowego.
W zgłoszeniu wskazał masę pojęć m.in. usługi prawne, usługi pogrzebowe czy też usługi agencji towarzyskich. ? Mówi się, że papier przyjmie wszystko (szczególnie ten cyfrowy). Pytanie czy faktycznie jego działalność jest tak szeroka? Szczerze wątpię.
– 4 –
Znaki dotyczą różnych klas. Czy to oznacza brak kolizji?
Klasy klasyfikacji nicejskiej nie mają wpływu na decyzję, czy towary i usługi objęte jednym znakiem towarowym są podobne do innych znaków towarowych.
Klasyfikacja nicejska nie wskazuje ani nie wyklucza podobieństwa. To, czy towary lub usługi są podobne, ocenia się wyłącznie na podstawie porównania danych towarów i usług. Analizie poddaje się m.in. ich charakter, przeznaczenie, sposób użycia, kanał dystrybucji.
[…] klasyfikacja nicejska dotycząca klasyfikacji towarów nie ma charakteru rozstrzygającego, co do przynależności poszczególnych towarów do danej kategorii. Ma ona jedynie charakter pomocniczy przy formułowaniu wykazów towarów dla znaków zgłoszonych Urzędowi Patentowemu, aby uporządkować towary i usługi według właściwości, jakie te towary/usługi posiadają.
Wyrok NSA z 3.02.2009 r. (sygn. akt II GSK 698)8
Może być tak, że towary należące do tej samej klasy mogą być niepodobne. A towary należące do różnych klas można uznać za podobne lub nawet identyczne.
Przykład: W klasie 03 znajdują się kosmetyki i detergenty. Praktyka Urzędu Patentowego wskazuje, że towary te są nie podobne.
Z drugiej strony Urzędy uznają, że kosmetyki (klasa 03) są podobne do usług w zakresie pielęgnacji skóry (klasa 44), ponieważ mają to samo przeznaczenie. Występuje także zbieżność pod względem grupy użytkowników i kanałów dystrybucji.
– 5 –
Niezaktualizowana klasyfikacja nicejska a działalność firmy
Często spotykam się z sytuacją, że firma posiada zarejestrowany znak towarowy od 20-30 lat. Problem w tym, że przez ten czas bardzo mocno zmienił się jej profil działalności. A to oznacza, że stara rejestracja w dużej części nie chroni tego na czym aktualnie zarabia.
Ewentualnie chronione jest jedynie nieaktualne logo.
W takiej sytuacji należy zrobić nowe zgłoszenie, gdzie będzie już zaktualizowany wykaz klas. Można to nazwać rebrandingiem prawnym.
– 6 –
Niepotrzebny wybór usług reklamowych w klasie 35
Przeglądając wykazy zgłoszonych znaków bardzo często w klasie 35 są wybierane usługi reklamowe. Zgodnie z takim wykazem uprawniony oferuje osobom trzecim usługi reklamowe. Czy tak jest w rzeczywistości? Najczęściej nie.
W wykazie nie wskazuj usług, które są wykonywane na potrzeby Twojej firmy. Usługi reklamowe powinny być wybierane przez agencje reklamowe czy marketingowe.
Jeżeli usługa nie jest świadczona na rzecz osób trzecich, lecz stanowi jedynie wewnętrzną pracę przedsiębiorstwa, zbędne byłoby uwzględnianie jej w wykazie towarów i usług zawartych we wniosku
(30/09/2016, T-355/15, ASTEX / ALPEX, EU:T:2016:591, § 37)
Do takich usług oprócz reklamy, można zaliczyć także usługi związane z badaniami i rozwojem własnych produktów. To firma, której zlecasz wykonanie takiej czynności powinna mieć ją w swoim wykazie.
– 7 –
Wskazanie towarów, gdy oferujesz wyłącznie sprzedaż
Zobacz również
Jeżeli masz zamiar prowadzić sklep stacjonarny lub internetowy, to zastrzeż swoją nazwę wyłącznie w ramach usług sprzedaży (klasa 35).
Wskazanie klas towarowych naraża Cię na dodatkowe koszty. A w przyszłości w razie sporu trudno będzie Ci udowodnić, że oferujesz także towary pod zastrzeżoną nazwą. Pamiętaj, że w postępowaniu spornym, strona przegrana jest obarczona opłatami.
– 8 –
Znaki towarowe i oznaczenie geograficzne w wykazie towarów i usług
Tworząc wykaz nie możesz używać w nim innych znaków towarowych. Ekspert rozpatrujący Twoje zgłoszenie sprzeciwi się użyciu takich określeń i zażąda zastąpienia ich innym określeniem.
Takimi przykładami mogą być następujące zarejestrowane znaki towarowe:
- Teflon
- Paczkomat
- iPod
- Caterpillar
- Blu-Ray
Lista ta jest otwarta. Osoby trzecie mogą złożyć uwagi, jeżeli zauważą, że w wykazie są użyte zastrzeżone nazwy.
Podobnie będzie z użyciem oznaczeń geograficznych. Nie możesz ich wskazać w wykazie jako ogólnych terminów. Na przykład: szampan czy tequila. Należy doprecyzować, że jest to oznaczenie geograficzne.
– 9 –
Bezrefleksyjne kopiowanie wykazu od konkurencji
Przy tworzeniu wykazu nie idź na łatwiznę. Kopiowanie wykazu od konkurencji nie jest dobrym pomysłem. Zarówno na etapie zgłoszenia, jaki i w przyszłości może przysporzyć Ci to wiele problemów.
To, że jakiś czas temu ekspert z Urzędu Patentowego zaakceptował użyte pojęcia, nie znaczy, że teraz też tak będzie. Pamiętaj, że klasyfikacja podlega ciągłym zmianom. Kiedyś przechodziły pojęcia, które teraz nie są akceptowalne przez Urzędy.
Z drugiej strony mogą się także pojawić nowe terminy, które bardziej odpowiadają Twojej działalności.
Przykład:
Konkurent zgłosił znak w ramach następujących usług z klasy 43: Oferowanie żywności i napojów dla gości w restauracjach; usługi restauracyjne; zapewnianie żywności i napojów w restauracjach.
Na pierwszy rzut oka wszystko jest prawidłowo. W końcu też chcesz prowadzić restaurację. A co z Twoimi planami dotyczącymi usług cateringowych. W Twoim wykazie powinna obowiązkowo znaleźć się taka usługa.
Międzynarodowa klasyfikacja towarów i usług dla celów rejestracji znaków – podsumowanie
- Klasyfikacja nicejska to międzynarodowy system klasyfikacji towarów i usług stosowany przy rejestracji znaków towarowych. Składa się z 45 klas (34 klasy towarowe i 11 klas usługowych).
- Dobrze stworzony wykaz jest kluczem do skutecznej ochrony Twojej marki.
- Prawidłowo zastosowana klasyfikacja nicejska skutkuje silną ochroną marki. Błędnie wybrane klasy czy w ramach nich pojęcia mogą sprawić, że rejestracja stanie się bezwartościowa. Takie świadectwo ochronne na nic Ci się nie przyda.
- Po zgłoszeniu ochrona znaku towarowego nie może zostać rozszerzona. Powinieneś wybrać towary i usługi, które teraz oferujesz lub będziesz oferował. Uważaj jednak, aby nie wejść w zakres tego, co chroni Twoja konkurencja.
- Przy tworzeniu wykazu trzeba mieć oczy szeroko otwarte. Klasyfikacja nicejska, chociaż jest czytelna, zawiera sporo niuansów, na które trzeba zwrócić uwagę. Warto więc skorzystać z pomocy rzecznika patentowego.
Zobacz również:
- Co oznacza C w kółku?
- EUIPO – Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej
- Jak odzyskać domenę internetową? Szantaż domenowy
- Amazon Brand Registry. Jakie daje korzyści?
- Jak sprawdzić, czy dana nazwa jest wolna?
- Własność intelektualna a własność przemysłowa. Co te pojęcia oznaczają?
- Czy marką może być smak, zapach lub gest?
- Gdzie rejestruje się logo firmy?
FAQ
Jak zgłosić znak towarowy? ®️ Czy wystarczy wypełnić wniosek?
Nie każdy zgłoszony do rejestracji znak towarowy otrzyma ochronę. Polski Urząd Patentowy ?? wydaje odmowy w przypadku 28% złożonych wniosków. Najczęściej z takiego powodu, że ? dane oznaczenie jest opisowe.
Z tego powodu zanim zdecydujesz się na zgłoszenie, powinieneś przeanalizować, czy nie zachodzą jakieś przeszkody w rejestracji. Możesz to zadanie zlecić kancelarii patentowej.
Sama rejestracja składa się z następujących etapów:
1️⃣ Przygotowanie wykazu towarów i usług (wg klasyfikacji nicejskiej).
2️⃣ Ustalenie jakie terytorium ma objąć ochrona (możesz wskazać UE ?? ).
3️⃣ Wypełnienie wniosku i uiszczenie wymaganych opłat.
4️⃣ Analiza zgłoszenia przez urząd + 3 miesięczny okres na składanie sprzeciwów.
5️⃣ Decyzja o rejestracji znaku lub odmowa przyznania ochrony.
Jak sprawdzić czy moją nazwę firmy da się jeszcze zarejestrować?
Pogłębione badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego jest czasochłonne. Absolutnie nie można go porównać do szukania wolnej domeny internetowej. Taki błąd może Cię dużo kosztować.
Poszukiwania powinieneś zrobić w ramach:
? wyszukiwarek znaków towarowych (UPRP, EUIPO i WIPO);
? rejestrów przedsiębiorców (CEIDG, KRS);
? Google (szukamy konkurencji, która już takiej nazwy używa).
Uważaj na najczęstszy błąd jaki popełniają przedsiębiorcy:
? Sprawdzają swoją nazwę tylko na identyczność. Błędnie przyjmują, że różnica jednej literki czy dodatkowego słowa eliminuje kolizję. Sądy niemal zawsze uznają, że taka zmiana jest niewystarczająca.
Współautorami artykułu są: Milena Czupryniak oraz Mikołaj Lech.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.