Spis treści
- • Czym jest znak ® przy logo?
- • Jak uzyskać znaczek R w kółku?
- • Od kiedy mogę dodawać ® przy swoim znaku towarowym?
- • Co grozi za używanie R w kółku, gdy logo nie ma rejestracji?
- • Popularny mit o symbolu R
- • Czy R w kółku oznacza pr. autorskie?
- • Czy jest obowiązek używania ® przy logo?
- • Jak jeszcze można informować, że znak towarowy jest chroniony?
- • Co oznacza ® oraz ™ przy logo?
- • Co znaczy TM oraz SM?
- • Dlaczego warto używać R w kółku przy logo?
- • Pomoc rzecznika patentowego przy rejestracji
- • Jak napisać R w kółku na komputerze?
- • Jak zrobić inne symbole wł. intelektualnej na komputerze?
Co oznacza symbol R w kółku przy logo firmy?
Znak R w kółku oznacza, że dane logo zostało zarejestrowane jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Popularny symbol R to skrót od angielskiego słowa „registered”.
Ustawa Prawo własności przemysłowej mówi:
Art. 153. 1.
Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
[…]
13. Uprawniony może wskazać, że jego znak został zarejestrowany, poprzez umieszczenie w sąsiedztwie znaku towarowego litery „R” wpisanej w okrąg.
Jak uzyskać znaczek R w kółku? Zarejestruj znak towarowy w Urzędzie Patentowym
Znaczek R w kółku związany jest z prowadzeniem firmy. Ma on charakter typowo komercyjny.
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, to posługujesz się nazwą bądź logo. Możesz takie oznaczenie zastrzec jako znak towarowy. Po przejściu całej procedury Urząd Patentowy wyda decyzję o przyznaniu prawa ochronnego na znak towarowy. Otrzymasz także charakterystyczne świadectwo ochronne.
Kliknij w zdjęcie, a zobaczysz jak prezentuje się w środku.
Ten ozdobny dokument potwierdza, że przysługuje Ci formalna ochrona marki. Tym sposobem dostajesz możliwość umieszczania R-ki w kółeczku przy logo.
Dodatkowo, w opisie produktu możesz użyć sformułowania „zarejestrowany znak towarowy”.
Od kiedy mogę posługiwać się symbolem ® przy firmowym logo?
Procedura rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP oraz Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej trwa około pół roku. Pojawia się więc pytanie, od kiedy można używać symbolu (R)? Od dnia zgłoszenia, czy po udzieleniu prawa?
Rejestracja nie ogranicza się tylko na złożeniu wniosku. Według statystyk z lat 2015-2020 polski Urząd Patentowy odmówił ochrony w 28% przypadków. To niemal 1 na 3!
Czy wiesz, że możesz podnieść o 50% szanse na rejestrację? Średnio o tyle częściej zastrzegane są znaki towarowe, jeżeli zajmuje się tym rzecznik patentowy.
Skorzystaj z dotacji, zapewnij swojej marce ochronę i używaj symbolu ®
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Co grozi za bezprawne używanie R-k, gdy logo nie ma rejestracji?
Wiele osób nie wie co oznacza znak (R). Mimo wszystko umieszczają go przy logo, bo dodaje to prestiżu marce. Bezprawne posługiwanie się R-ką to złamanie prawa, za które grozi grzywna. Zgodnie z kodeksem wykroczeń kara grzywny może wynieść 5 tys. zł.
Jeżeli używasz ® bez rejestracji znaku towarowego, to Twoja konkurencja może powiadomić o tym odpowiednie organy ścigania.
Art. 308.
Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym
Pr. wł. przem.
z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny.
Korzystanie z symbolu (R) bez rejestracji marki łamie też przepisy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji:
Art. 14.
1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Uważam, że nie warto ryzykować karą grzywny. Biznesowo lepiej wyjdziesz inwestując w rejestrację znaku towarowego. Więcej dowiesz się o tym z nagrania:
Czy R-ka to symbol oryginalności produktu?
Nie! Symbol R w kółku pochodzi od słowa registered, a nie od słowa original. Nie jest to symbol oryginalności. Mimo wszystko większość osób widząc symbol ®, uważa że to znak oryginalności.
O tym micie dowiedziałem się, będąc jeszcze w podstawówce.
Koledzy rysowali graffiti i dodawali symbol (R). Kiedy tłumaczyłem im, że to bez sensu – śmiali się ze mnie. Jako, że mój tata już wtedy prowadził naszą rodzinną kancelarię, co nieco wiedziałem na temat znaków towarowych. Znajomych jednak nie przekonałem. 🙂
Program – Tylko Oryginalne Produkty
Mit związany z oryginalnością produktu, utrwalają różne płatne programy mające uwiarygodnić producentów na rynku. Przykładem jest „TYLKO ORYGINALNE PRODUKTY” mający w logo wkomponowaną R-kę.
Zresztą zastanów się. Czy plagiator, w przypływie uczciwości, odpuściłby sobie skopiowanie R-ki? Raczej nie. To, czy na produkcie ten symbol występuje, nie świadczy o jego oryginalności.
Świadectwo wydane przez Urząd Patentowy RP, nie potwierdza oryginalności produktów. Zawiera ono informacje, jakich towarów bądź usług dotyczy ochrona. W przepisach nie występuje nawet słowo oryginalny ani informacja, że rejestracja znaku towarowego stanowi potwierdzenie oryginalności marki. To tylko miejska legenda.
Czy R w kółku oznacza prawa autorskie? Co to jest C w kółku ©?
Nie! Prawa te oznaczane są innym symbolem. Chodzi o C w kółku ©. Jest to skrót od angielskiego słowa copyright. W przeciwieństwie do znaków towarowych, praw autorskich się nie rejestruje. Przysługują twórcy w momencie stworzenia swojego dzieła.
Ten brak formalizmu staje się jednak problemem, kiedy ktoś naruszy Twoje prawa. Jak wtedy udowodnisz, że one należą do Ciebie? Z tego powodu warto się na taki przypadek przygotować. Jak to zrobić? Tego dowiesz się z artykułu o prawach autorskich:
Czy jest obowiązek używania R w kółku ® przy logo?
Jak pisałem, osoby, które nie wiedzą co oznacza (R), kojarzą to z potwierdzeniem oryginalności. Kiedy więc w logo znanej marki nie widzą R-ki, przyjmują, że to podróbka. I wielokrotnie widziałem ludzi, którzy rozkręcali niepotrzebnie „awantury” z tego powodu.
Prawda jest taka, że nie ma obowiązku używania R w kółku przy logo. Niektóre firmy ze względów estetycznych sobie to odpuszczają. Inne uważają, że lepiej będzie się komponować symbol ™. Znalazłem też takie, które używają tych oznaczeń zamiennie.
Używać znaczka (R) możesz tylko wtedy, gdy zastrzegłeś nazwę albo logo. Co innego z symbolem TM. Wolno Ci się nim posługiwać zarówno przy znaku chronionym w Urzędzie Patentowym, jak i niechronionym. Jest to więc rozwiązanie bezpieczniejsze.
Jak jeszcze można informować, że o rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym?
Czasami symbol (R) nie prezentuje się dobrze przy marce. W takim przypadku możesz dodać informację, że posiadasz prawa do znaku towarowego. Taki sposób wykorzystuje marka Domestos.
Przy swoim firmowym logo nie ma ona symbolu świadczącego, że jest ono chronione w urzędzie patentowym. Na tylnej etykiecie produktu jest jednak informacja:
- Domestos & Oval Logo are trademarks.
Z podobnymi informacjami możesz spotkać się na wielu innych produktach:
- na tylnej okładce książki pt. Pucio znajdziemy informację, że „PUCIO® jest chronionym znakiem towarowym”
- wino musujące Martini, oprócz (R) przy znaku towarowym ma także zapis „Martini oraz logo są zastrzeżonymi znakami towarowymi”
- whiskey Jack Daniel’s oprócz (R) obok znaku towarowego ma napis: „Jack Daniel’s and Gentleman Jack are registered trademarks of Jack Daniel’s”.
Często przedsiębiorcy na stronach www umieszczają informacje o udzieleniu prawa ochronnego na ich marki. Tak zrobił chociażby Henkel:
Owalne logo Henkla oraz wszystkie nazwy produktów i/lub ich wizerunki znajdujące się na niniejszych stronach są zarejestrowanymi znakami towarowymi Henkel AG & Co. KGaA, jej spółek zależnych, powiązanych lub licencjodawców. Jakiekolwiek nieuprawnione korzystanie lub naruszenie tych znaków jest zabronione i stanowi naruszenie prawa własności przemysłowej, prawa autorskiego, innych aktów prawnych dotyczących własności intelektualnej lub nieuczciwej konkurencji.
Niektóre firmy na produktach nanoszą informacje:
- do jakiego urzędu patentowego został zgłoszony znak towarowy,
- na jakim terytorium obowiązuje jego ochrona,
- jaki podmiot jest jego właścicielem.
Spotkałem się również z tym, że przedsiębiorcy chwalą się na stronie www skanem świadectwa ochronnego. Jak widzisz opcji jest wiele. 🙂
Co oznacza R w kółku oraz TM i SM przy logo? Gdzie to zgłosić?
Każde oznaczenie używane do sprzedaży jest znakiem towarowym. Nie staje się nim magicznie dopiero w momencie zgłoszenia do Urzędu Patentowego. Tak jak obok znaku zarejestrowanego możesz dodać symbol (R), tak przy niezarejestrowanym znaku TM lub SM. Komunikują one jednak coś nieco innego.
Co oznacza TM i SM?
TM jest to skrót od angielskiego słowa trademark. TM oznacza znak towarowy. Przepisy chronią w minimalnym stopniu takie oznaczenie, nawet jak jest niezastrzeżone. Można więc powiedzieć, że potocznie skrót TM da się rozwinąć jako „to moje” 🙂
Świetnie obrazują to poniższe mapki.
W pojęciu znaku towarowego zawiera się także znak usługowy. Wynika to jednoznacznie z przepisów pwp:
Art. 120. 3.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) znakach towarowych – rozumie się przez to także znaki usługowe;
Ustawa Prawo własności przemysłowej
Znak SM jest symbolem znaku usługowego. Jest to skrót od angielskiego wyrażenia service mark. O tym jak różni się ochrona znaków zarejestrowanych i niezarejestrowanych mówiłem w ramach mojego podcastu. Zachęcam Cię do przesłuchania tego odcinku:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
O tym jak zastrzec nazwę firmy mówię w nagraniu:
Dlaczego warto umieszczać znak R w kółku przy logo?
Jako rzecznik patentowy widzę trzy najważniejsze powody:
- Fantastyczna prewencja. Nie sztuką jest wygrać spór, ale w ogóle do niego nie dopuścić. Używając R w kółku przy logo, informujesz konkurenta, że chronisz swoją markę. Najczęściej odstraszy go to od przybliżania się do Ciebie. Czyli wygrywasz bez walki!
- Korzyści marketingowe. Skoro powszechnie symbol (R) kojarzy się z oryginalnością, to umieszczając go przy swoim logo, zyskujesz wiarygodność w oczach klientów. A to prowadzi do większej sprzedaży. Wielu moich klientów właśnie to skłoniło do rejestracji. Świadectwo możesz też powiesić w swoim biurze obok innych dyplomów i nagród.
- Ochrona przed degeneracją. Zbytnia popularność zabija markę. Jeżeli jakieś słowo tak się spopularyzowało, że zaczyna kojarzyć się z rodzajem produktu, to producent traci do niego prawa. Taki los spotkał cukierki KRÓWKI, czy alkohole GRZANIEC oraz KRUPNIK. Aby temu zapobiec, firmy powinny dodawać symbol (R).
Pomoc rzecznika patentowego przy zastrzeżeniu marki
Jeżeli chcesz zastrzec nazwę lub logo, to przy złożeniu wniosku do urzędu patentowego pomoże Ci rzecznik patentowy. Zawodowo zajmujemy się prawną ochroną marki. Możemy przygotować dla Ciebie najlepszą strategię działania. I nie chodzi jedynie o wypełnienie aplikacji zgłoszeniowej. Chodzi o zapewnienie Ci bezpieczeństwa z wykorzystaniem narzędzi jaki daje Urząd Patentowy.
Pomagamy również w kwestii ewentualnych naruszeń. Co prawda bez zgody nikt nie może się Twoim znakiem towarowym posługiwać, ale od tej zasady są wyjątki. A to finalnie może prowadzić do wniosku, że konkurent wcale nie łamie prawa.
Jeśli w Twojej głowi rodzi się teraz pytanie: Ile może kosztować zastrzeżenie mojej nazwy?, to napisz do mnie poprzez formularz kontaktowy. Jako rzecznik patentowy wszystko Ci wyliczę.
Jak zrobić R w kółku na klawiaturze?
Aby uzyskać symbol R w kółku należy nacisnąć lewy ALT oraz klawisze 0174. Wtedy na ekranie pojawi się ®. Znaczka (R) możesz też poszukać w swoim edytorze tekstu w opcjach – wstaw znak specjalny. Alternatywnie możesz zrobić to tak jak ja w tym tekście, czyli zapisać to jako (R), czyli duża litera R zamknięta w nawiasach.
Jak zrobić inne symbole własności intelektualnej na klawiaturze?
Jeżeli chcesz użyć symbolu ™ , należy nacisnąć lewy ALT oraz klawisze 0153, otrzymasz wówczas ™. Aby utworzyć symbol C w kółku, należy użyć lewego klawisza ALT oraz klawisze 0169, otrzymasz wówczas symbol ©.
Zobacz również:
- Czy można zgłosić znak słowny na osobę fizyczną?
- Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj!
- Jak chronić nazwę firmy? 5 najczęstszych mitów!
- Co daje ochrona marki? 7 KORZYŚCI!
- Ochrona wzoru przemysłowego – ile to kosztuje?
- 4 strategie ochrony marki – wybierz najlepszą dla Ciebie
- Gdzie rejestruje się nazwę i logo?
FAQ
Kiedy można używać (R) obok marki? Czy grozi za to kara?
Charakterystyczny znaczek ®️ możesz znać z największych marek świata. Stąd wielu osobom (błędnie) kojarzy się on z oryginalnością. Faktycznie jednak stanowi skrót od „registered”, czyli zarejestrowany. Jest to oficjalna informacja, że dana nazwa albo logo zostało 👉 zastrzeżone jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym.
Co więcej jest zakaz umieszczania R-ki, jeżeli taką formalną ochroną nie dysponujesz. Grozi za to grzywna do 5 tys. zł🔴. Fałszywe oznaczanie swojego logo symbolem, który świetnie się kojarzy może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji.
Istnieją aż 33 powody do których warto zastrzec markę✅. Po przejściu całej procedury otrzymasz świadectwo ochronne. Można je porównać do aktu notarialnego. Dzięki temu masz oficjalny dokument, że wszelkie prawa do marki należą tylko do Ciebie. Eliminujesz tak ryzyko, że ktoś Ci nazwę firmy ukradnie.
Kiedy TM, a kiedy R w kółku? Czym oba symbole się różnią?
®️ – To skrót od słowa „registered” i oznacza, że nazwa lub logo przy którym się pojawia, jest zarejestrowanym znakiem towarowym ✅. Jest to więc informacja ostrzegawcza dla konkurencji, aby zbytnio do takiego oznaczenia się nie przybliżała. Mocno chroni je bowiem prawo.
TM – To z kolei skrót od „trademark” i oznacza „znak towarowy”. Innymi słowy to informacja, że komuś przysługują do niego tzw. 👉 prawa bez rejestracji. Ewentualnie, że dana firma traktuje to oznaczenie jako markę handlową.
UWAGA: Na używanie znaczka TM nie musisz mieć zgody. To zwyczajowy symbol, który nie świadczy o tym, że znak został właśnie zgłoszony do rejestracji. W praktyce może się nim posługiwać każdy🟢.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.