Spis treści
- • Co oznacza skrót TM przy nazwie i logo firmy? Czym jest symbol SM?
- • Po co dodawać znaczek TM do logo?
- • Czym się różni TM i R (®)? Znaczek R w kółku daje najsilniejszą ochronę
- • Czy TM oznacza, że znak został zarejestrowany?
- • Czy dodanie TM ochroni przed kradzieżą marki?
- • Kto może posługiwać się symbolem ™ przy logo?
- • Kiedy używać symbolu ™ przy logo?
- • Czy po rejestracji nazwy mogę używać TM?
- • Jak zrobić znaczek TM na klawiaturze?
- • Co oznacza TM – podsumowanie
Co oznacza symbol TM oraz SM? Co to za skrót?
Znak ™ to skrót od słowa trademark. Co oznacza znak towarowy. Analogicznie symbol ℠ to skrót od service mark, czyli znak usługowy. Upraszczając, znak towarowy to każde oznaczenie, które wyróżnia towar lub usługę na rynku. Najczęściej jest to nazwa albo logo.
Po co dodawać znaczek TM przy logo firmy?
Symbol TM to informacja dla konkurencji, że traktujesz dane logo jako markę handlową. Chronią Cię wtedy przepisy, które nie wymagają rejestracji w Urzędzie Patentowym. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Poziom takiej ochrony jest zwykle minimalny.
Obrazują to takie oto mapki cieplne:
Darmowa ochrona przyznawana jest temu, kto jako pierwszy używał danej nazwy lub logo. Tylko jak to wykazać, skoro marki nie musisz rejestrować? Finalnie to czy te prawa istnieją i czy przysługują Tobie, będzie oceniał sędzia. Musisz go więc przekonać licznymi dowodami. Najczęściej ochrona bez rejestracji jest lokalna i obejmuje ledwie Twoje miasto. Takich problemów nie ma o ile zadbasz o ochronę nazwy firmy w Urzędzie Patentowym.
Posłuchaj podcastu, co się zmieni, jak już zastrzeżesz swój znak towarowy:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
TM – czym różni się od symbolu R w kółku ®? Symbol ® daje najsilniejszą ochronę
Poza symbolem TM bardzo często możesz zobaczyć charakterystyczną R-kę w kółeczku. To skrót od registered, co tłumaczy się jako „zarejestrowany”.
Możesz tego symbolu używać, tylko jeżeli zastrzegłeś swój znak towarowy w UPRP lub EUIPO. Potwierdzeniem przyznanej ochrony jest wtedy takie oto świadectwo rejestracji.
Będzie w nim informacja:
- kto jest właścicielem marki (oczywiście Ty);
- co chronisz (nazwę czy logo);
- w zakresie jakich towarów i usług;
- na jakim terytorium (Polska lub UE).
Prawdziwą siłę takiej rejestracji widać kiedy dochodzi do sporu.
Zamiast setek dowodów na to, że pierwszy użyłeś danej nazwy… na stół rzucasz jedynie świadectwo ochronne. To formalne potwierdzenie, że masz monopol na markę. Warto w ten sposób zabezpieczyć swoje prawa, bo takie spory potrafią kosztować aż 30 tys. zł.
Za bezprawne użycie znaku R w kółeczku grozi kara grzywny. Warto pamiętać, że złożenie wniosku do Urzędu Patentowego nie oznacza automatycznie, że otrzyma on ochronę. TM jest symbolem, którego powinieneś używać, jeśli Twój znak nie został zarejestrowany.
Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny.
Art. 308 Ustawy Prawo własności przemysłowej
UWAGA! Uzyskaj dotację, chroń swoją markę i korzystaj z mocy znaku ®
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Czy TM oznacza, że zgłosiłem znak towarowy do Urzędu Patentowego?
Nie. Osoby, które nie wiedzą, co to jest TM, często na siłę łączą go z rejestracją w Urzędzie Patentowym. I tak jak R-ka w kółeczku występuje w polskich przepisach, tak TM już nie. Na rynku używa się go zwyczajowo.
Tym samym nie znajdziesz w żadnych ustawach informacji, jakoby skrót TM oznaczał że znak towarowy zgłoszono do UPRP lub EUIPO.
Swoim klientom tłumaczę to tak, że jeżeli nie zastrzegli jeszcze swojego brandu, to mogą używać przy nim tylko TM.
Po rejestracji powinni je zamienić na znaczek ®.
Czy dodanie znaku TM ochroni przed kradzieżą marki?
Nie. Pomimo tego, że używałeś swojej nazwy pierwszy, ktoś może Ci ją zastrzec. W Urzędzie Patentowym panuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeżeli nie chronisz tak swojej marki, to dajesz pole do działania konkurencji. W ten sposób kradnie się marki w Polsce.
Wszystko opiera się na procedurze sprzeciwowej. Urzędnik rozpatrujący zgłoszenie nie sprawdza, czy ktoś wcześniej takiej nazwy używał. Czeka jedynie 3 miesiące, czy nie wpłynie formalny sprzeciw. Jak to się nie wydarzy – przyznaje świadectwo ochronne.
Zauważyłem, że jak dochodzi do sporu o prawa do marki, to niemal zawsze któraś strona robi zgłoszenie na siebie. Czyli bardziej niż mitycznych trolli od znaków towarowych, powinieneś się obawiać swojego wspólnika, byłego pracownika czy konkurenta.
Kto może umieszczać symbol TM przy logo? Czy tylko przedsiębiorca?
Każdy bez względu na to, czy prowadzi firmę, czy nie. Ludzie często dodają ten symbol, aby ich marka wydawała się bardziej profesjonalna czy prestiżowa. Czyli ze względów wizerunkowych. Można to zrozumieć, jeżeli ktoś na niej zarabia. Dodawanie tego symbolu np. do graffiti na ścianie jest bez sensu i pokazuje, że autor nie wie, co oznacza TM.
Gdzie umieszczać skrót TM przy nazwie i logo?
Dodawanie TM przyjęło się w Polsce zwyczajowo. Nie ma więc tutaj jakiś oficjalnych reguł, w którym miejscu powinien się znaleźć. Najczęściej występuje na końcu nazwy firmy. Przykładowo: ALGIDA™, EA Sports™ czy ENEA™.
Dużo więcej możliwości daje logo:
Znalazłem nawet przykład TM w kółku:
Czy po rejestracji nazwy nadal wolno używać symbolu TM?
Tak. Przedsiębiorca, który zastrzegł znak towarowy, może używać zamiennie w jego okolicy symbol TM oraz literki R ®. Pamiętaj, że logo firmy nie staje się znakiem towarowym dopiero po rejestracji w Urzędzie Patentowym. Zanim to nastąpi, logo już pełni funkcję znaku towarowego. Po prostu nie korzysta jeszcze z tej najsilniejszej, formalnej ochrony.
Czasami tłumaczę to klientom, pokazując poniższe zdjęcie. ?
Dlaczego dużym markom zdarza się używać TM zamiast R w kółku? Ponieważ mało kto chroni swoje znaki we wszystkich krajach świata. Umieszczając ® przy logotypie, wprowadzaliby w błąd odbiorców z niechronionych regionów. Tego ryzyka nie ma przy TM.
Jak zarejestrować nazwę firmy (znak towarowy w Urzędzie Patentowym) i uzyskać symbol R w kółku?
Zastanawiasz się jak zastrzec nazwę firmy? Tłumaczę to w tym filmie:
Jak zrobić znaczek TM na klawiaturze?
Aby wyskoczyło Ci małe TM, musisz nacisnąć lewy ALT, a następnie kliknąć 0153. Jeżeli ta kombinacja klawiszy nie zadziała, pozostanie Ci zapisanie go normalnie dużymi literami.
Symbole własności intelektualnej. Co oznacza TM – podsumowanie
TM informuje, że dana nazwa lub grafika korzysta z ochrony niewymagającej rejestracji. W przeciwieństwie do znaczka ®, TM może używać każdy. Samo wkomponowanie go w logo nie sprawi, że magicznie stajesz się właścicielem marki. To finalnie musi ocenić sędzia. Unikniesz tego, zgłaszając znak towarowy.
Zobacz również:
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Prawa autorskie a znak towarowy. Co daje lepszą ochronę?
- Co symbolizuje C w kółku ©?
- 33 powody dlaczego warto zastrzec markę jako znak towarowy
- Jak zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym?
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj!
- Gdzie zarejestrować nazwę oraz logo swojej firmy?
FAQ
Czy wystarczy umieszczenie symbolu TM przy swoim logo, aby mieć do niego prawa?
❌ Nie, prawa do tzw. znaków towarowych niezarejestrowanych powstają w inny sposób.
1️⃣ O ile logotyp ma w sobie coś oryginalnego jak sygnet, to chronią je prawa autorskie. Z mocy ustawy należą one do twórcy. Prawa te można przenieść jedynie pisemną umową.
2️⃣ Przepisy chronią przedsiębiorcę, który daną nazwą posługiwał się komercyjnie jako pierwszy. Zwykle jednak zasięg terytorialny takiej ochrony jest jedynie lokalny.
W obu przypadkach, jeżeli dojdzie do sporu o prawa do marki, musisz przedstawić dowody na to, że one należą do Ciebie. Unikasz tych problemów zastrzegając markę w Urzędzie Patentowym. Po przejściu całej procedury otrzymasz świadectwo ochronne, które można porównać do aktu notarialnego. ✅ Przeczytaj ile kosztuje taka formalna rejestracja marki.
Wymyśliłem nazwę mojej firmy. Czy chronią mnie prawa autorskie ©️?
Nie❌, to bardzo częsty mit. I boleśnie przekonują się o tym spierający się członkowie zespołów muzycznych. Sądy w sprawie Papa Dance, Kombii czy Alibabki wypowiadały się, że te określenia nie kwalifikuje się do ochrony prawnoautorskiej, ponieważ są to zbyt proste formy.
Taką nazwę możesz za to ✅ zarejestrować w Urzędzie Patentowym. Polega to na rejestracji znaku towarowego. Dzięki temu:
1️⃣ Odwracasz ciężar dowodowy w sporze. Twoje prawa do marki wynikają z przyznanego Ci świadectwa rejestracji. Jeżeli konkurent się z tym nie zgadza, może próbować Ci ochronę unieważnić. Musi mieć jednak na to dowody.
2️⃣ Zyskujesz fantastyczne narzędzie prawne do blokowania nieuczciwej konkurencji w internecie. Dosłownie jednym mailem usuniesz ofertę przeciwnika z Facebooka, Allegro czy Amazon. Analogicznie możesz mu zablokować kanał na YouTube, Instagramie czy TikToku.
3️⃣ Eliminujesz ryzyko, że staniesz się ? celem ataku trolli patentowych. Czyli, że ktoś Ci Twoją nazwę ukradnie, rejestrując ją w UPRP lub EUIPO na siebie. Skoro jesteś pierwszy ze zgłoszeniem, to łatwo taki proces zablokujesz.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.