Co oznacza TM oraz SM?
Małe literki ™ to skrót od słowa trademark (tłum. znak towarowy). Analogicznie ℠ to skrót od service mark, czyli znak usługowy. Upraszczając, znak towarowy to każde oznaczenie, które wyróżnia towar lub usługę na rynku. Najczęściej jest to nazwa albo logo firmy.
Po co dodawać znaczek TM?
Symbol TM to informacja dla konkurencji, że traktujesz dane logo jako markę handlową. Chronią Cię wtedy przepisy, które nie wymagają rejestracji w Urzędzie Patentowym. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Poziom takiej ochrony jest zwykle minimalny.
Obrazują to takie oto mapki cieplne:

Darmowa ochrona przyznawana jest temu, kto jako pierwszy używał danej nazwy. Tylko jak to wykazać, skoro marki nie musisz rejestrować? Finalnie to czy te prawa istnieją i czy przysługują Tobie, będzie oceniał sędzia. Musisz go więc przekonać licznymi dowodami. Najczęściej ochrona bez rejestracji jest lokalna i obejmuje ledwie Twoje miasto.
Posłuchaj podcastu, co się zmieni, jak już zastrzeżesz swój znak towarowy:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Znaczek R w kółku (®) daje najsilniejszą ochronę

MARKFILM®
Poza symbolem TM bardzo często możesz zobaczyć charakterystyczną R-kę w kółeczku. To skrót od registered, co tłumaczy się jako „zarejestrowany”.
Możesz tego symbolu używać, tylko jeżeli zastrzegłeś swój znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Potwierdzeniem przyznanej ochrony jest wtedy takie oto świadectwo rejestracji.
Będzie w nim informacja:
- kto jest właścicielem marki (oczywiście Ty);
- co chronisz (nazwę czy logo);
- w zakresie jakich towarów i usług;
- na jakim terytorium (Polska lub UE).
Prawdziwą siłę takiej rejestracji widać kiedy dochodzi do sporu.
Zamiast setek dowodów na to, że pierwszy użyłeś danej nazwy… na stół rzucasz jedynie świadectwo ochronne. To formalne potwierdzenie, że masz monopol na markę. Warto w ten sposób zabezpieczyć swoje prawa, bo takie spory potrafią kosztować aż 30 tys. zł.
Czy TM oznacza, że zgłosiłem znak towarowy?
Nie. Osoby, które nie wiedzą, co oznacza TM, często na siłę łączą go z rejestracją w Urzędzie Patentowym. I tak jak R-ka w kółeczku występuje w polskich przepisach, tak symbol TM już nie. Na rynku używa się go zwyczajowo.
Tym samym nie znajdziesz w żadnych ustawach informacji, jakoby skrót TM oznaczał „zgłoszony do Urzędu Patentowego znak towarowy”.
Ja swoim klientom tłumaczę to tak, że jeżeli nie zastrzegli jeszcze swojej marki, to mogą używać tylko skrótu TM.
Po rejestracji powinni je zamienić na znaczek ®.
Czy dodanie TM ochroni przed kradzieżą marki?
Nie. Pomimo tego, że używałeś swojej nazwy pierwszy, ktoś może Ci ją zastrzec. W Urzędzie Patentowym panuje zasada „kto pierwszy ten lepszy”. Jeżeli nie chronisz tak swojej marki, to dajesz pole do działania konkurencji. W ten sposób kradnie się marki w Polsce.
Wszystko opiera się na procedurze sprzeciwowej. Urzędnik rozpatrujący zgłoszenie nie sprawdza, czy ktoś wcześniej takiej nazwy używał. Czeka jedynie 3 miesiące, czy nie wpłynie formalny sprzeciw. Jak to się nie wydarzy – przyznaje świadectwo ochronne.
Zauważyłem, że jak dochodzi do sporu o prawa do marki, to niemal zawsze któraś strona robi zgłoszenie na siebie. Czyli bardziej niż mitycznych trolli od znaków towarowych, powinieneś się obawiać swojego wspólnika, byłego pracownika czy konkurenta.
Kto może umieszczać TM przy logo?
Każdy bez względu na to, czy prowadzi firmę, czy nie. Ludzie często dodają ten symbol, aby ich marka wydawała się bardziej profesjonalna czy prestiżowa. Czyli ze względów wizerunkowych. Można to zrozumieć, jeżeli ktoś na niej zarabia. Dodawanie tego symbolu np. do graffiti na ścianie jest bez sensu i pokazuje, że autor nie wie, co oznacza TM.
Gdzie umieszczać TM przy logo?
Dodawanie znaczka TM przyjęło się w Polsce zwyczajowo. Nie ma więc tutaj jakiś oficjalnych reguł, w którym miejscu powinien się znaleźć. Najczęściej występuje na końcu nazwy firmy. Przykładowo: ALGIDA™, EA Sports™ czy ENEA™.
Dużo więcej możliwości daje logo:

Znalazłem nawet przykład TM w kółku:

Czy po rejestracji nazwy nadal mogę używać TM?
Tak. Przedsiębiorca, który zastrzegł znak towarowy, może używać zamiennie TM oraz ®. Pamiętaj, że logo firmy nie staje się znakiem towarowym dopiero po rejestracji w Urzędzie Patentowym. Zanim to nastąpi, logo już pełni funkcję znaku towarowego. Po prostu nie korzysta jeszcze z tej najsilniejszej, formalnej ochrony.
Czasami tłumaczę to klientom, pokazując poniższe zdjęcie 🙂

Dlaczego dużym markom zdarza się używać TM zamiast R w kółku? Ponieważ mało kto chroni swoje znaki we wszystkich krajach świata. Umieszczając ® przy logo, wprowadzaliby w błąd odbiorców z niechronionych regionów. Tego ryzyka nie ma przy TM.

Zastanawiasz się jak zastrzec nazwę firmy? Tłumaczę to w tym filmie:
Jak zrobić znaczek TM na klawiaturze?
Aby wyskoczyło Ci małe TM, musisz nacisnąć lewy ALT, a następnie kliknąć 0153. Jeżeli ta kombinacja klawiszy nie zadziała, pozostanie Ci zapisanie go normalnie dużymi literami.
Co oznacza TM – podsumowanie
TM to symbol informujący, że dana nazwa lub logo korzysta z ochrony niewymagającej rejestracji. W przeciwieństwie do znaczka ®, TM może używać każdy. Samo wkomponowanie go w logo nie sprawi, że magicznie stajesz się właścicielem marki. To finalnie musi ocenić sędzia. Unikniesz tego, zgłaszając znak towarowy.
Zobacz również:
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Prawa autorskie a znak towarowy. Co daje lepszą ochronę?
- Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
- Co lepiej zastrzec nazwę czy logo?
- Jakie są opłaty za rejestrację nazwy i logo?
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj!
- Gdzie rejestruje się nazwę i logo firmy?
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.