Spis treści
- • Czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną?
- • Czy trzeba rejestrować znak towarowy?
- • Czy osoba fizyczna może być właścicielem znaku towarowego?
- • Zastrzeżenie znaku towarowego na osobę fizyczną. Czy jest szybsze?
- • Czy rejestracja znaku towarowego na osobę prywatną jest tańsza?
- • Czy mogę chronić markę na kilka osób fizycznych?
- • Regulamin używania znaku towarowego
- • Zmiana właściciela. Kiedy można jej dokonać?
- • Rejestracja znaku towarowego na osobę prywatną a używanie marki
- • Zalety rejestracji znaku towarowego na osobę fizyczną
- • #1 Możesz zostać właścicielem marki która dopiero ma powstać
- • #2 Wykluczasz ryzyko sporów o prawa do marki
- • #3 Nie musisz prowadzić dział. gosp.
- • #4 Komornik nie zajmie Twojego znaku towarowego
- • #5 Znak towarowy jako narzędzie optymalizacji podatkowej
- • #6 Znak towarowy jako wkład do spółki
- • #7 Znak towarowy można sprzedać
- • #8 Znak towarowy podlega dziedziczeniu
- • #9 Unikniesz wyłudzeń od oszustów
- • Wady rejestracji na osobę prywatną
- • Czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną? Podsumowanie
Czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną?
Kto może być właścicielem znaku towarowego? Okazuje się, że nie musisz mieć firmy, aby chronić logo albo nazwę. Możesz zgłosić znak towarowy na osobę fizyczną, zarówno w Polsce jak i UE.
Taką ochronę mogą uzyskać osoby fizyczne lub prawne, np.:
- osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej;
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą;
- spółki prawa cywilnego;
- spółki osobowe, np. sp. partnerska;
- spółka kapitałowa, np. sp. z o.o.;
- stowarzyszenia i fundacje;
- kraj – w Polsce takie znaki zgłasza Skarb Państwa.
Dzięki temu masz możliwość zabezpieczenia nazwy dla firmy, którą otworzysz dopiero za kilka lat. Taka ochrona znaku towarowego przynosi aż 9 KORZYŚCI!
Czy trzeba rejestrować znak towarowy?
Nie ma obowiązku rejestracji nazwy ani logo. Pamiętaj jednak, że niezarejestrowane znaki są chronione w minimalnym stopniu. Egzekwowanie wtedy swoich praw jest trudniejsze. Wymaga to przedstawienia wielu dowodów na to, że te prawa w ogóle istnieją. Poza tym nigdy do końca nie wiadomo jaki jest ich zasięg terytorialny.
Jeśli planujesz rozwijać swój biznes i zarabiać na marce, rozsądnie byłoby ją zarejestrować w Urzędzie Patentowym. Możesz to zrobić zanim założysz własną firmę. W takim przypadku uzyskujesz silny monopol prawny na terenie całego kraju.
Banalnie prosto wtedy wykażesz prawa do marki. Otrzymasz świadectwo ochronne, gdzie będziesz wymieniony jako właściciel danego znaku towarowego.
Niuanse ochrony darmowej i płatnej opisałem tutaj:
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Czy osoba fizyczna może być właścicielem znaku towarowego?
Jak już wiesz, można rejestrować znak towarowy na osobę prywatną. Nie musisz mieć wcześniej założonej firmy, ani deklarować, że otworzysz ją w przyszłości.
Jeśli chcesz zarejestrować znak towarowy na siebie jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności, we wniosku o przyznanie ochrony musisz wskazać:
- imię i nazwisko,
- PESEL,
- adres.
To na kogo zgłosić znak towarowy zależeć powinno od przyjętej strategii. Jeżeli zrobisz to na firmę, to możesz wrzucić w koszty opłaty za rejestrację. Z drugiej strony rejestracja marki na siebie jako osobę prywatną sprawi, że zyskasz nad nią pełną kontrolę. Tutaj nie ma jednego dobrego rozwiązania. Każda opcja ma swoje plusy i minusy.
Czy proces rejestracji znaku towarowego na osobę fizyczną jest szybszy niż na przedsiębiorcę?
To czy zgłaszającym jest osoba prywatna czy firma, nie ma żadnego wpływu na szybkość procesu rejestracji. Zarówno w polskim jak i unijnym urzędzie taka procedura trwa około 6 miesięcy. Wszystko może się mocno przedłużyć, jeżeli popełnisz błędy w dokumentacji zgłoszeniowej. Ewentualnie konkurencja złoży formalny sprzeciw.
Więcej o całej procedurze dowiesz się z poniższego nagrania.
Czy rejestracja znaku na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej jest tańsza?
To pytanie często zadają mi osoby, które patentowały swoje wynalazki. W procedurze międzynarodowej PCT przewidziane są 90% zniżki dla osób fizycznych.
Niestety takich rabatów nie ma przy okazji znaków towarowych. Opłaty urzędowe są takie same dla wszystkich zgłaszających. W przypadku firmy możesz je wrzucić w koszty prowadzenia działalności. Osoba prywatna tego nie zrobi.
Na szczęście w ostatnich latach uruchomiono atrakcyjne dofinansowania. W ich ramach na Twoje konto Urząd zwracała od 50 do nawet 75% opłat zgłoszeniowych!
Czy mogę zastrzec logo na kilka osób fizycznych?
Właścicielem zarejestrowanego znaku towarowego może być kilka podmiotów na raz. Przykładowo trzy osoby fizyczne albo dwie firmy. Jest to tak zwane wspólne prawo ochronne.
W przypadku takiego zgłoszenia należy sporządzić regulamin znaku towarowego. Jest to bardzo ważny dokument. Jeżeli pomiędzy właścicielami znaku dojdzie do konfliktu, to regulamin będzie określał kto i jak ze znaku będzie mógł korzystać. W środowisku prawniczym mówi się, że tego typu umowy są na czas wojny.
Regulamin używania znaku towarowego
Regulamin powinien określać między innymi:
- dane właścicieli znaku;
- adres do korespondencji;
- zasady posługiwania się znakiem towarowym;
- kto będzie odpowiadał za uiszczanie opłat dotyczących przedłużenia ochrony;
- kto będzie reprezentował stronę w przypadku udzielania licencji.
W polskim Urzędzie Patentowym regulamin taki musisz obowiązkowo dołączyć wraz z wnioskiem o przyznanie ochrony. Jego brak będzie oznaczał błąd formalny, który uniemożliwi Ci rejestrację. Naturalnie profesjonalny regulamin może dla Ciebie przygotować rzecznik patentowy.
Zmiana właściciela znaku – kiedy można jej dokonać?
Zmian w rejestrze można dokonać w każdym momencie. Zarówno na etapie zgłoszenia, jak i po otrzymaniu świadectwa ochronnego. Oznacza to, że możesz zarejestrować swój znak towarowy na osobę fizyczną, a po kilku latach przenieść to prawo na spółkę.
Pamiętaj jednak, że ta czynność staje się skuteczne wobec osób trzecich dopiero z chwilą dokonania wpisu w rejestrze Urzędu Patentowego (UPRP pobiera opłatę w wysokości 70,00 zł). Często podczas sporów wychodzi na jaw, że kupujący logo albo nazwę, nie zgłosili nigdzie tego faktu. Dlatego tak ważne jest, aby w urzędowych bazach zawsze widniały aktualne dane właściciela.
Dokumenty uzasadniające dokonanie zmiany w rejestrze
W przypadku przeniesienia prawa do znaku towarowego należy przedstawić na to stosowną dokumentację. Może to być:
- umowa kupna-sprzedaży;
- umowa darowizny;
- dokumenty, z których wynika wniesienie aportu;
- postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku.
Niektóre urzędy patentowe (np. EUIPO) udostępniają akta do wglądu publicznego. Dokumenty takie mogą zawierać dane wrażliwe. Dlatego przed ich przesłaniem zakryj np. kwotę takiej transakcji.
Rejestracja marki na osobę fizyczną. Znak towarowy należy używać komercyjnie
Jeśli chcesz zarejestrować swoją markę, ale nie prowadzisz jeszcze firmy, pamiętaj o jednym. Według przepisów prawa masz 5 lat, na rozpoczęcie używania znaku w celach komercyjnych. Okres ten liczy się od daty rejestracji, a nie od daty zgłoszenia.
Po tym okresie konkurencja może wnosić o wygaszenie prawa do ochrony znaku. To jedna z niewielu sytuacji, kiedy będziesz musiał „udowodnić swoją niewinność”. Czyli przedstawić dowody na komercyjną działalność. Na ogół taki krok podejmują podmioty mające w tym interes prawny.
Najłatwiej to zrobić podpisując umowę licencyjną. O ile licencjobiorca korzysta ze znaku, to jest to traktowane jako używanie go przez samego uprawnionego.
Jeżeli nie masz w ogóle pomysłu na komercjalizację swojej marki, to dwa razy przemyślałbym sensowność inwestowania o jej formalną ochronę. Niewiele Ci to da.
Zalety rejestracji znaku towarowego na osobę fizyczną
Patrząc na moich Klientów to większość zgłoszeń robimy dla nich na firmę. To na kogo będzie taka rejestracja zależy od indywidualnych preferencji. Jak zaraz Ci pokażę, zastrzeżenie nazwy lub logo na osobę fizyczną daje wiele korzyści. Być może przekonają Cię do wybrania właśnie takiej strategii prawnej ochrony marki.
#1 Możesz zostać właścicielem marki, która dopiero ma powstać
Wpadłeś na genialny pomysł na biznes. Wybiegając w przyszłość już widzisz na półkach towary z Twoją nazwą. Jednak od samego pomysłu do jego realizacji minie trochę czasu. Na tym etapie warto zgłosić taką markę do UPRP lub EUIPO. Dzięki temu możesz być już właścicielem wymyślonej nazwy.
Zastrzeżenie znaku towarowego na osobę fizyczną, daje jej wyłączne prawo do korzystania z tej nazwy albo logo. Wyeliminujesz tak ryzyko, że ktoś Ci ją ukradnie.
Samo wymyślenie nazwy dla firmy nie sprawia, że prawo już ją chroni. Liczne wyroki sądów pokazują, że nawet neologizmy, czyli słowa, które wcześniej nie istniały, nie są godne ochrony prawnoautorskiej. Co więcej, czasami nawet minimalistyczne logo nie podlega takiej ochronie. Przykładowo EUIPO uznało, że logotyp zespołu KOMBI jest na to zbyt prosty.
Aby mieć pewność, że Twoją nazwę prawo jednak chroni – zarejestruj znak towarowy. Kluczowe, abyś złożył podanie, zanim ogłosisz swoje plany biznesowe światu.
O tym jak prawo chroni markę niezastrzeżoną opowiadam w podcaście.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
#2 Wykluczasz ryzyko sporów o prawo do marki
W ostatnim czasie coraz częściej dochodzi do kradzieży nazwy firm. Ten proceder polega po prostu na zastrzeżeniu cudzego znaku towarowego.
Takich czynów najczęściej dopuszczają się trolle patentowe oraz byli wspólnicy albo pracownicy. Często skonfliktowane strony myślą, że ten kto pierwszy uzyska taką ochronę przejmuje markę. Ekspert z Urzędu Patentowego nie pyta zgłaszającego czy ma prawo ubiegać się o ochronę. Jeżeli nikt nie zgłosi sprzeciwu, to znak otrzyma ochronę.
Tę kwestię rozwijałem w artykule:
Robiąc takie zgłoszenie jako pierwszy pacyfikujesz wszelkie pomysły przejęcia Twojej marki. W wyszukiwarce znaków towarowych łatwo sprawdzić co jest zastrzeżone. Dzięki temu stawiasz na prewencję i wygrywasz spór bez jednego wystrzału. Konkurent widząc, że świetnie chronisz swoją markę, nie odważy się Ciebie zaatakować.
#3 Nie musisz prowadzić działalności gospodarczej, aby chronić swoje towary lub usługi
Już odpowiadałem na pytanie czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną. Tutaj dodam, że nawet po uzyskaniu takiej ochrony nie musisz zakładać firmy. Właściciel takiego prawa może zarabiać tylko na udzielaniu odpłatnej licencji na korzystanie ze znaku innym przedsiębiorcom.
W praktyce wygląda to tak, że to osoba trzecia korzysta z Twojej marki.
Udzielanie licencji często spotyka się w branży muzycznej czy wśród autorów bajek. Ciekawym przykładem jest sieć marketów ŻABKA. Okazuje się, że każdy z tych obiektów prowadzi inny przedsiębiorca. Wszystko w ramach franczyzy.
#4 Komornik nie zajmie prawa ochronnego na znak towarowy
Jest to chyba jedna z największych zalet rejestracji znaku towarowego na osobę fizyczną. Takie prawo z rejestracji może podlegać egzekucji komorniczej. Likwidator spółki może sprzedać jej majątek na licytacji.
Wchodzą w to również inne prawa własności przemysłowej jak:
Mając znak towarowy na siebie jako osobę fizyczną, to ryzyko utraty marki Ci nie grozi. Firma korzystała z nazwy w ramach umowy licencyjnej. Właścicielem znaku towarowego jednak nie jest.
Czyli to spółka bierze na siebie ryzyko prowadzenia biznesu. To co masz najcenniejsze pozostaje bezpieczne w Twoich rękach. Komornik nie może zająć znaku towarowego.
#5 Znak towarowy jako narzędzie do optymalizacji podatkowej
Zasada takiej optymalizacji podatkowej jest dość prosta. Ty jako osoba fizyczna, na którą jest rejestracja, udzielasz spółce licencji na korzystania z marki. W zamian ona płaci Ci ustalone wynagrodzenie. Dla spółki jest to koszt, a dla Ciebie przychód.
Pamiętaj jedynie, że prawo podatkowe w Polsce zmienia się jak w kalejdoskopie. Warto więc w tym przypadku skonsultować to wcześniej z doradcą podatkowym.
#6 Znak towarowy jako wkład do spółki
Znak towarowy możesz wnieść także jako swój wkład do spółki. Takie prawa mają mierzalną wartość, którą można wnieść aportem na pokrycie udziałów w kapitale zakładowym. W takiej sytuacji należy wycenić wartość znaku.
Zobacz również:
#7 Znak towarowy możesz sprzedać
Prawo ochronne na znak towarowy może zostać sprzedane niezależnie od całego przedsiębiorstwa. Tego samego nie da się zrobić w przypadku marki, która jest niezastrzeżona w Urzędzie Patentowym.
Gigantyczne firmy takie jak Apple, Google czy Amazon są wyceniane na kolosalne kwoty. Według rankingu BrandZ z 2022 r. są to trzy najcenniejsze marki na świecie. Apple ma szanse być pierwszą marką, która osiągnie próg biliona dolarów!
Sam widzisz, że jest to mocny argument za tym, aby zabezpieczyć znak towarowy. Nigdy nie wiesz jak mogą potoczyć się losy Twojej firmy.
#8 Znak towarowy podlega dziedziczeniu
Wykreślenie działalności z rejestru CEIDG sprawia, że wygasają prawa do nazwy firmy. Niezarejestrowane znaki towarowe nie podlegają dziedziczeniu inaczej jak z całym przedsiębiorstwem.
Sytuacja wygląda diametralnie inaczej, jeżeli nazwę firmy zastrzegłeś. Takie prawo podmiotowe staje się niezależną częścią majątku. Podlega więc dziedziczeniu podobnie jak nieruchomości i inne dobra zmarłego.
To ważne ponieważ brak takiej ochrony często doprowadza do sporów o prawa do marki pomiędzy spadkobiercami. To częste w firmach rodzinnych takich jak zakłady pogrzebowe.
#9 Unikniesz wyłudzeń od oszustów podszywających się pod Urząd Patentowy
Po zgłoszeniu znaku towarowego, Urząd Patentowy RP udostępni publicznie niektóre Twoje dane. W przypadku zgłoszenia znaku na firmę będzie to jej nazwa i miejscowość. A w przypadku osoby fizycznej – imię i nazwisko oraz miejscowość.
Oszuści, którzy podszywają się pod UPRP z łatwością mogą znaleźć dokładny adres przedsiębiorstwa. Wystarczy, że w rejestrze CEIDG lub KRS wpiszą nazwę firmy i miasto. Pozostałe dane adresowe są dostępne na stronie.
Natomiast, jeżeli chcesz zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną, to oszuści nie są w stanie ustalić Twojego adresu. Nie mają jak dojść do tego, gdzie wysłać podrobiony dokument. Można więc powiedzieć, że proceduralnie pacyfikujesz ich plany.
Niestety wielu przedsiębiorców opłaca sfałszowane wezwania. Z tego powodu warto też korzystać z pomocy rzecznika patentowego. W takim przypadku cała korespondencja urzędowa będzie kierowana do niego.
Wszystko co otrzymasz z pominięciem swojego pełnomocnika to najpewniej próba oszustwa.
Wady rejestracji znaku towarowego na osobę fizyczną
Zgłoszenie nazwy czy logo na osobę fizyczną ma wiele zalet. Posiada również pewne wady. Dotyczą one głownie kwestii komercyjnego używania takiego znaku towarowego. W przypadku rejestracji na firmę sprawa jest prostsza.
Są takie trzy największe wady rejestracji znaku towarowego na osobę:
- Prawo zmusza Cię do rozpoczęcia używania zastrzeżonego znaku w przeciągu 5 lat. Jeżeli tego nie zrobisz, konkurent może CI takie prawo wygasić. Z jednej strony to sporo czasu na założenie firmy, ale nie każdemu to się udaje.
- Nie możesz wrzucić w koszty prowadzenia firmy ani opłat urzędowych ani honorarium rzecznika patentowego. Musisz za to zapłacić z własnej kieszeni, co de facto oznacza, że cała operacja w krótkim terminie będzie droższa.
- Dofinansowania związane z ochroną marki są przeznaczone tylko dla firm. Jeżeli jako właściciela znaku wskazujesz siebie jako osobę fizyczną, to blokujesz sobie możliwość uzyskania nawet 1000 EUR zwrotu opłat.
Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną? Czy muszę mieć firmę, aby zastrzec znak towarowy?
- Okazuje się, że można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Czyli nie musisz mieć firmy, aby chronić jej nazwę.
- Zastrzeżenie znaku towarowego na osobę fizyczną daje korzyści. Najważniejszą jest ta, że w przypadku bankructwa firmy komornik nie może Ci odebrać marki. Prawa do niej nie należą bowiem do spółki.
- Dużym atutem jest to, że zastrzegając nazwę przyszłej firmy, bez obaw możesz mówić o swoich planach biznesowych. W takim przypadku nikt Ci marki nie ukradnie zastrzegając ją na siebie. A trolle patentowe robią to notorycznie.
- Choć można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną to ta strategia ma też wady. Taka operacja będzie dla Ciebie droższa. Raz, że musisz za to zapłacić z własnej kieszeni, a dwa – nie możesz skorzystać z programów na dofinansowanie.
- Nie wiesz czy zgłaszać znak towarowy na siebie czy na firmę? Omów swoje wątpliwości ze mną jako rzecznikiem patentowym. Mogę Ci doradzić jaką opcję wybrać. Po prostu napisz do mnie przez ten formularz.
Zobacz również:
- Czym są wzory przemysłowe? Jak je chronić od strony prawnej?
- Co oznacza symbol R w kółku?
- Rejestracja nazwy przydomka hodowlanego w UPRP
- Jak odzyskać domenę internetową?
- Czy nazwę firmy trzeba rejestrować?
- Licencja na wykorzystanie postaci z bajek. Gdzie szukać kontaktu?
- Amazon Brand Registry. Korzyści o których nie wiedziałeś
- Kim są trademark trolls? Jak z nimi walczyć?
Autorami artykułu są: Mikołaj Lech oraz Milena Czupryniak
FAQ
Jak otrzymać dotację 💰 w wysokości 75% opłat urzędowych?
Od 2021 roku Urząd UE ds. Własności Intelektualnej prowadzi program dofinansowań dla znaków towarowych ®️ i wzorów przemysłowych. Umożliwia on otrzymanie w zależności od roku od 1000 do nawet 1500 EUR dotacji.
Wszystkie warunki opisałem w 👉TYM artykule. Kluczowe jest jednak to, że musisz:
1️⃣ posiadać firmę;
2️⃣ być aktywnym płatnikiem VAT;
a samo dofinansowanie
3️⃣ możesz wykorzystać tylko na przyszłe zgłoszenia.
Program cieszy się gigantyczną popularnością. W 2022 roku przedsiębiorcy z Polski zajęli 2 miejsce, jeżeli chodzi o ilość zgłoszonych wniosków o taki grant.
Chcę chronić nazwę i logo. Czy muszę zrobić 2 zgłoszenia?
Co do zasady składając wniosek o rejestrację znaku towarowego musisz wskazać jego formę. Tych jest prawie 20, ale przedsiębiorcy w praktyce najczęściej wybierają:
✅ odmianę słowną (czyli nazwę);
✅ odmianę słowno-graficzną (czyli logo).
✅ odmianę graficzną (czyli rysunek przy logo).
Aby mieć 100% pewność, że prawo chroni zarówno nazwę i logo powinieneś zrobić dwa osobne zgłoszenia. O ile jednak logo ma w sobie fantazyjną nazwę jak ORLEN, to pośrednio zabezpiecza również płaszczyznę fonetyczną.
Aby dowiedzieć się, czy Twoje logo chroni też nazwę, 👉 zrób tzw. test 10 osób.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.