Co się stanie, jeżeli zarejestrujesz wzór przemysłowy, który nie jest nowy?

Co się stanie jeżeli wzór nie jest nowy?

O wymogu nowości wzoru nieco już na blogu pisałem. Aby Twój produkt, mógł być chroniony jako wzór, nie może on być obecny na rynku zbyt długo. Jeżeli więc od ponad roku wprowadzasz do obrotu np. zaprojektowane przez Ciebie maskotki, ta forma ochrony nie jest dla Ciebie dobrym rozwiązaniem.

A co, jeżeli jednak zrobisz zgłoszenie?

Pozornie nie stanie się nic. Jeżeli dopełnisz wszelkich formalności, ochronę uzyskasz. Zarówno polski Urząd Patentowy, jak i EUIPO w Alicante formalnie nie bada zgłoszeń pod kątem nowości.

Byłoby to zresztą nawet niewykonalne. Odpowiedni ekspert musiałby sprawdzić, czy na świecie, np. dana zabawka nie jest na rynku od ponad roku. Jak miałby tego skutecznie dokonać?

W związku z tym obowiązek zgłaszania wzorów nowych, spada na samego zgłaszającego. Ten z kolei najczęściej doskonale wie, czy jego projektant działał samodzielnie czy też inspirował się pomysłami konkurencji…

Ochrona jedynie iluzoryczna

Świadectwo rejestracji, które w takiej sytuacji otrzymasz, może Ci posłużyć jedynie do ozdobienia ściany Twojego biura. Taka jest brutalna prawda. Dlaczego?

Ponieważ Twoją ochronę można będzie w każdej chwili unieważnić! Powołując się właśnie na brak nowości. Jeżeli nie będziesz drażnić konkurencji, najpewniej nikt tego nie zrobi. Jeżeli jednak, powołując się na zarejestrowany wzór, zaczniesz wysyłać listy ostrzegawcze… firmy zaczną się bronić.

Dojdzie więc do sytuacji, że będziesz dysponował zarejestrowanym wzorem, którego nie będziesz mógł użyć w obawie przed unieważnieniem. Warto mieć tego świadomość już na etapie zgłoszenia.

Nie jest sztuką zarejestrować wzór, a skutecznie egzekwować swoje prawa. O to przecież od samego początku chodzi przy ochronie praw własności przemysłowej.

Byle przestraszyć konkurencję!

Część przedsiębiorców z pełną świadomością opisanego wyżej zagrożenia rejestruje wzory przemysłowe. Wszystko w ramach określonej strategii działania. Wtedy jesteśmy świadkami swoistej gry rynkowej.

Niektórzy, tego typu świadectwa ochronne dołączają do swojego portfolio. To robi bardzo dobre wrażenie przed inwestorami. Firma taka, niczym radziecki generał z dziesiątkami odznaczeń na mundurze, może dumnie pokazywać, że skutecznie chroni swoje produkty.

Kto wtedy pyta o szczegóły? Nikt!

Jako, że ochronę na wór przemysłowy uzyskuje się stosunkowo szybko (w procedurze unijnej nawet po 14 dniach), niektórzy starają się to odpowiednio wykorzystać. Błyskawicznie dokonują rejestracji. Następnie grożą konkurencji, informując, że jedynie oni są uprawnieni do sprzedawania danego towaru.

Z doświadczenia wiem, że takie historie mają miejsce np. w przypadku importu towaru z Chin. Po prostu jeden z odbiorców w Polsce chce doprowadzić do sytuacji, że stanie się wyłącznym importerem. Tracą na tym wszyscy. I konkurencyjne firmy i końcowi konsumenci. Jak bowiem wszyscy wiemy, monopol nie sprzyja niskim cenom.

Ten proceder szczegółowo przedstawiłem w poniższym nagraniu:

Jest to oczywiście moralnie wątpliwe, ale w niektórych sytuacjach skuteczne. Małe firmy z branży, nie znając specyfiki tego typu ochrony, często uznają, że skoro produkt jest już „opatentowany”, to nic nie da się zrobić.

A to przecież nieprawda.

Zobacz również:

Oceń ten artykuł
5/5 według czytelników bloga

Chcesz 700 EUR dofinansowania na ochronę marki?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych. Pomogę Ci uzyskać unijne dofinansowanie na ten cel.

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 1800 osób!

Zobacz również

Zobacz również

  1. Kto może zastrzec wzór przemysłowy w Urzędzie Patentowym?

    Kto może zastrzec wzór przemysłowy w Urzędzie Patentowym? Kto może być właścicielem wyglądu produktu?

    Stworzyłeś produkt o świetnym designie i chcesz go „opatentować”. Nurtuje Cię jednak pytanie: kto może zastrzec wzór przemysłowy. Czy trzeba mieć do tego firmę? A co z faktycznym twórcą? Jeśli w grę wchodzi kilku autorów, jak to się to rozstrzyga? I najważniejsze: czy mając świetny pomysł, ale nie posiadając firmy, możesz złożyć wniosek o ochronę wzoru przemysłowego na własne nazwisko?

  2. Czym jest wzór przemysłowy?

    Czym są wzory przemysłowe? Gdzie je zgłosić, aby uzyskać ochronę? Co daje rejestracja wzoru przemysłowego

    Zanim opowiem Ci czym są wzory przemysłowe, odniosę się do wzornictwa przemysłowego. Aby jakiś produkt mógł odnieść sukces, musi spełnić kilka warunków. Odpowiednia musi być jego cena w stosunku do jakości oraz reklama. Co jednak najważniejsze, produkt musi mieć atrakcyjny dla klienta wygląd. Dobry design daje pozacenową przewagę konkurencyjną. Przeczytaj jak ją chronić. Aktualnie na ten cel możesz otrzymać aż 1000 EUR dotacji!

  3. Jak zastrzec znak towarowy?

    Jak zastrzec znak towarowy firmy? Proces rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym

    Nazwę i logo firmy rejestruje się w Urzędzie Patentowym. W tym artykule szczegółowo omawiam jak zastrzec znak towarowy. Rozpisałem wszystko na 7 etapów. Pierwszy zaczyna się na długo przed zgłoszeniem znaku towarowego w urzędzie, a ostatni obejmuje okres już po otrzymaniu świadectwa ochronnego. Przeczytasz też jak i w których momentach może Ci pomóc rzecznik patentowy. Obecnie możesz ubiegać się o 1000 EUR dotacji na takie zgłoszenie!

  4. Ile trwa rejestracja znaku towarowego?

    Ile trwa rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP?

    W rozmowach z Klientami, prawie zawsze pada pytanie „ile trwa rejestracja znaku towarowego”, czy też „ile czeka się na przyznanie patentu”. Na czas zastrzeżenia nazwy firmy w Urzędzie Patentowym ma wpływ wiele czynników. Są co prawda pewne standardowe terminy, ale jak popełnisz błędy to procedura może się przedłużyć nawet do kilku lat. Poniżej tłumaczę to na wielu przykładach.

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń pl +48 575 999 410