Wygląd produktu ma znaczenie
Będąc ostatnio w sklepie trafiała mi w ręce taka oto kobiałka pełna jajek.

Niby nic niezwykłego.
Plastikowa, na 8 jajek, ze szczęśliwą kurą na obrazku.
Coś jednak tą kobiałkę odróżniało od innych na rynku.
Wskazówką niech będzie obrazek dziecka po lewej stronie.
Istota świetnego pomysłu
Szybko przypomniała mi się rozmowa z jednym z Czytelników tego bloga. Wspominał, że na polski rynek wchodzi firma, która oferuje wyjątkowe jajka. Choć bardziej chodziło tutaj o opakowania, w których owe jajka się sprzedaje.
A ich wyjątkowość przejawia się w tym, że kobiałki można łączyć ze sobą niczym klocki LEGO.
To naprawdę rewelacyjny pomysł!
Pamiętam, że w dzieciństwie uwielbiałem bawić się klockami LEGO. Oczywiście zawsze było ich za mało. Cóż, miałem chyba dość wybujałe architektoniczne plany. 🙂
Jajka w większej bądź mniejszej ilości kupuje każdy. Przy 4-osobowej rodzinie dość szybko da się zgromadzić dużą ilość kobiałek. A taki de facto darmowy budulec może służyć do konstruowania prawdziwych zamków!
Opakowanie odpowiedzialne za sukces produktu
Jest to świetny przykład tego, jak identyczne produkty odróżnia opakowanie. Rodzic ma do wyboru zwykłe jajka lub te z dodatkową funkcjonalnością. Dzieci będą mogły budować “bazy” z bezpiecznych materiałów. Oszczędzą przy okazji domowe pufy, poduszki czy krzesła.
Domyślam się, że dzieciaki nie dają już później rodzicom żadnego wyboru. 🙂
Dzięki wyjątkowej cesze kobiałek, producent może sprzedawać jajka w wyższej cenie. Ponosząc de facto identyczne koszty wytworzenia kobiałek jak konkurencja. Co ważne producent zadbał o ochronę “kury znoszącej złote jajka”.
UWAGA!

Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację wzoru aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Wygląd wytłaczanek chroniony na całą Unię Europejską

Duńska firma Hedegaard Foods A/S zarejestrowała w EUIPO wspólnotowy wzór przemysłowy przedstawiający tę oto kobiałkę. Tym samym przynajmniej do 2018 r. nikt w UE nie może wprowadzać kobiałek o podobnym wyglądzie.
A owo podobieństwo określa się poprzez model zorientowanego użytkownika. Za taką osobę można uznać rodzica dokonującego zakupu. Jeżeli więc uznamy, że taka osoba widząc kobiałki konkurencji może się pomylić, to mamy do czynienia z naruszeniem prawa z rejestracji. A za to grożą już określone sankcje.
Co jest jednak przedmiotem ochrony? Czy nikt nie może wprowadzać na rynek kobiałek o funkcjonalności klocków LEGO? Otóż nie! Klocki lego były chronione patentami, które wygasły.
Wzór przemysłowy zastrzeżesz najszybciej!
Na patent czeka się około 3 lat. Na rejestrację wzoru wspólnotowego 14 dni.
Domyślam się, że rozwiązanie techniczne duńskiej firmy nie jest w ogóle innowacyjne. Zresztą w tej chwili to nieistotne. Prawo z rejestracji wzoru przemysłowego obejmuje jego wygląd i design. Nie zaś cechy techniczne jak sposób łączenia się elementów.
Nawet jednak gdyby to rozwiązanie kwalifikowało się na ochronę patentową, to dziś nie ma cechy nowości. A za ujawnienie istoty rozwiązania można uznać chociażby rysunki przesłane do EUIPO w celu rejestracji wzoru.
Jest to bardzo ważna informacja.
Oznacza bowiem, że konkurencja z branży może wprowadzać na rynek kobiałki o takiej samej funkcjonalności. Ważne jednak, aby różniły się one od zarejestrowanych wzorów na tyle, aby na zorientowanym użytkowniku zrobić “odmienne wrażenie”.

Krótko mówiąc kobiałki konkurencji wizualnie muszą być nie do pomylenia. W tym kontekście duńska firma moim zdaniem zrobiła błąd nie zgłaszając kilku odmian wzorów. Taki wariant ochrony zastosował np. polski producent “podwójnych paluszków“.
Choć na rynek wprowadza produkt w klasycznej postaci (złączonych paluszków) chroni również jego różne odmiany. Wszystko po to, aby konkurencja miała utrudnione zadanie w obejściu wzoru.
Nazwa Eggyplay chroniona w całej Unii Europejskiej
W EUIPO w Alicante w Hiszpanii chronić można wygląd produktu oraz jego nazwę. W tym celu należy zarejestrować unijny znak towarowy.
I tak też zrobiono w tym przypadku.

Jest to bardzo dobra decyzja.
W jednym z artykułów na blogu opisywałem cykl życia produktu. W uproszczeniu nowy produkt najpierw zdobywa rynek, później jest kulminacja jego popularności, by na końcu zainteresowanie nim zaczęło spadać.
Często spadek popularności spowodowany jest tym, że konkurencja wprowadza swoje produkty będące w jakiejś formie substytutem. Powyżej napisałem, że zarejestrowany wzór kobiałek można obejść. Wymaga to jednak pewnego wysiłku intelektualnego.
Rejestrując jednak jego wygląd i nazwę, duński producent zdobywa bezcenny czas. Zanim konkurencja zareaguje, on swoim produktem zaleje rynek i zacznie intensywną promocję. Tym samym w świadomości konsumentów zacznie budować się świadomość istnienia marki “eggyplay”.
Kiedy na rynku pojawią się produkty konkurencji, klient może uznać je gorszej jakości. Tak jak to ma miejsce z Coca-Colą i tańszymi napojami o takim smaku. Ludzie często mówią, że są to podróbki choć faktycznie tak nie jest.
Jak chronić pomysł? Podsumowanie
Mam to szczęście, że w swojej pracy zawodowej stykam się z bardzo kreatywnymi ludźmi. Ich pomysły cały czas mnie zaskakują. I najlepsze w tym wszystkim jest to, że rewelacyjne pomysły często są również pomysłami najprostszymi.
Tak jest właśnie z jajkami “eggyplay”. Dobre przykłady warto naśladować. A tutaj producent, na ile jest to możliwe, zabezpieczył swoje prawa. Generalnie zrobił to bardzo dobrze (choć dało by się lepiej). Zaletą jest ochrona na całą Unię Europejską. Takie rozwiązanie jest tańsze niż w przypadku uzyskiwania ochrony w każdym poszczególnym kraju.
Zobacz także:
- Czy 30% różnic pozwala obejść plagiat?
- Jak fantazyjna powinna być grafika opisowego znaku towarowego?
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
- Co oznacza symbol TM przy logo?
- Klasy towarowe w znaku towarowym
- Czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną?
- Czy wystarczy zastrzec znak towarowy, aby przejąć domenę?
- Klasy towarowe w znaku towarowym