Blog nagrodzony przez
Urząd Patentowy RP
Urząd Patentowy RP
Jak rejestracja wzoru przemysłowego pozwala uzyskać przewagę konkurencyjną?

Tak to w życiu bywa, że kiedy jedna osoba osiąga sukces, od razu pojawiają się naśladowcy. Być może uznasz te słowa za truizm. W swojej pracy zawodowej obcuję jednak z przedsiębiorcami, którzy zainteresowani są ochroną swoich pomysłów w Urzędzie Patentowym. Mam więc przyjemność współpracować z tą bardziej kreatywną częścią firm. Obserwując ich poczynania na niełatwym polskim rynku, mogę już wyciągać pewne wnioski.

Obecnie żyjemy w tzw. społeczeństwie informacyjnym, gdzie towarem staje się informacja. Największą wartością firm staje się ich khow- how. Istnieją różne metody ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa jak choćby umowy o zakazie konkurencji. W określonych przypadkach, w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej może pomóc zastrzeżenie swojego rozwiązania/ towaru w Urzędzie Patentowym.

Jako wzory przemysłowe chronimy sam wygląd zewnętrzny produktów. W przypadku towarów, które swoją atrakcyjność zyskują poprzez oryginalny design może to być więc strzał w dziesiątkę.

Jeżeli odpowiadasz za rozwój produktów…

Nie każdy musi znać się na prawie. Tym bardziej na tak szczegółowych rzeczach, o których tutaj piszę. Jeżeli jednak w twojej firmie tworzycie produkty, które gwarantują wam sukces ekonomiczny, to ta wiedza może się okazać bezcenna.

Jak wzór przemysłowy pomaga w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej?

Czytałem niedawno ciekawą publikację. Być może znasz ten wykres. Autor opisywał tam etapy życia produktu. Są więc cztery główne fazy:

  • wprowadzenie produktu;
  • wzrost sprzedaży;
  • dojrzałość;
  • spadek sprzedaży.

Jeżeli wprowadzasz nowy innowacyjny produkt na rynek jesteś pionierem. Dzięki temu, że nie masz jeszcze konkurentów, twoja sprzedaż wzrasta. I w tym właśnie momencie oczy konkurencji zwracają się w twoją stronę. Oni również chcą kawałka tego tortu. W niedługim czasie pojawiają się substytuty twojego produktu, lub jawne jego kopie. Rynek się nasyca, a sprzedaż po jakimś czasie spada.

Wielu przedsiębiorców zaczyna myśleć o ochronie prawnej swoich produktów dopiero w fazie trzeciej. Wtedy jednak na rynku jest już ciasno. Niestety często jest to już za późno, bo wzór przemysłowy nie spełnia warunku nowości.

Chroniąc od początku świetne pomysły, sprawiasz, że konkurenci z branży, będą musieli się mocniej nagimnastykować, aby nie złamać prawa. Dobrze mechanizm ten opisałem w artykule na moim blogu o znakach towarowych.

Uzyskanie przewagi konkurencyjnej poprzez „politykę patentową”.

 

Spójrz jeszcze raz na wykres powyżej. Wyobraź sobie, że twój nowy produkt świetnie się sprzedaje. Konkurencja zaczyna kombinować jak tu uszczknąć coś z twojego sukcesu.

Okazuje się jednak, że wizualnie zbliżyć się nie mogą (ochrona jako wzór przemysłowy). Wejście w podobną nazwę też odpada (chronisz ją jako znak towarowy). Pozostawiasz im dużo mniejsze pole manewru. Skutek jest taki, że II i III faza życia twojego produktu, trwa zdecydowanie dłużej. A to dla ciebie wymierne korzyści ekonomiczne.

W tym miejscu mówię jedynie o wzorach przemysłowych. Mądra „polityka patentowa” ma jednak odniesienie również do innych przedmiotów ochrony w Urzędzie Patentowym. Wzory mają jednakże jedną, niezaprzeczalną przewagę nad innymi formami ochrony:

Chodzi o czas.

Przedsiębiorca, który podążając za nowymi trendami wprowadza na rynek produkt sezonowy, nie będzie czekał na ochronę kilkunastu (znak towarowy) czy kilkudziesięciu miesięcy (patent). Jak już wspominałem w poprzednich wpisach ochrona z rejestracji przyznawana jest w przeciągu kilkunastu dni.

I to właśnie krótki czas oczekiwania na świadectwo ochronne sprawia, że przedsiębiorcy widzą w tym szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych dla przedsiębiorców.

zastrzezenie-nazwy-firmy-kancelaria-lech-q
ebook-o-ochronie-marki

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 1800 osób!

Tworzę także

Włącz się do dyskusji

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 534 854 936