Spis treści
- • Co daje zastrzeżenie znaku towarowego? Czy opłaca się zgłosić znak towarowy?
- • 1) Stajesz się formalnym właścicielem znaku towarowego
- • Czy wpis do KRS lub CEIDG chroni nazwę?
- • 2) Łatwiej będzie Ci walczyć z nieuczciwą konkurencją
- • 3) Usuniesz oferty naruszycieli z Amazon, Allegro i OLX
- • 4) Eliminujesz ryzyko kradzieży nazwy
- • Co daje zastrzeżenie firmowego znaku towarowego?
- • 5) Możesz używać prestiżowego symbolu R w kółku
- • 6) Tylko zarejestrowaną markę można sprzedać
- • 7) Ochrona w przypadku bankructwa
- • Co daje rejestracja znaku towarowego? Podsumowanie
Co daje zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym? Czy warto zgłosić logo i znak słowny?
Pozostańmy jeszcze przy retoryce wojennej. W 1945 roku Amerykanie zrzucili bomby atomowe na Hiroszimę i Nagasaki. Od tego czasu nikt tej okrutnej broni nie użył. Mimo wszystko wiele państw chciało posiadać tę technologię dla własnego bezpieczeństwa. Ktoś atakujący Francję, Izrael czy Rosję musi się dzisiaj liczyć z potencjalnym odwetem. Efekt tego jest taki, że od II Wojny Światowej nikt tej broni nie użył.
Dobrze zarejestrowany znak towarowy jest właśnie czymś na kształt broni, która ma odstraszać. Tę funkcję pełni R-ka w kółeczku przy logo. Informuje ona, że dany znak towarowy korzysta z ochrony w Urzędzie Patentowym. Nieuczciwa konkurencja, czy nawet troll od znaków towarowych widzi wtedy, że nie będziesz dla niego łatwym przeciwnikiem.
I najczęściej kieruje swoją uwagę na kogoś innego.
Jak za chwilę przeczytasz, rejestracja znaku towarowego najczęściej eliminuje ryzyko powstawania sporów o prawa do marki. Warunek jest jeden. Musisz zrobić zgłoszenie zanim pojawią się kłopoty. Wszystko w myśl zasady: „Chcesz pokoju? Szykuj się do wojny”.
O tym jak się do tego zabrać przeczytasz tutaj:
-1-
Po co rejestrować znak? Stajesz się formalnym właścicielem praw do marki Twojej firmy
Co stanowi potwierdzenie, że posiadasz prawa do nieruchomości? Oczywiście akt notarialny, a w konsekwencji wpis do księgi wieczystej. Po rejestracji znaku towarowego otrzymasz świadectwo ochronne, w którym znajdzie się informacja:
- kto jest właścicielem znaku (oczywiście Ty);
- co zastrzegłeś (najczęściej nazwę lub logotyp);
- w zakresie jakich towarów i usług masz monopol;
- od jakiej daty obowiązuje 10 letnia ochrona.
Dzięki rejestracji uzyskujesz formalne prawa podmiotowe. To odwraca ciężar dowodowy w sporze. Zobacz, pokazujesz tylko świadectwo ochronne i mówisz:
mam wyłączne prawo do używania tej nazwy
Konkurent może się bronić próbując Ci taki znak unieważniać, ale musi mieć na to niezbite dowody. Wysiłek włożony w taki proces jest ogromny, a wynik zawsze niepewny. Tymczasem rejestracja znaku towarowego czasami ogranicza się tylko do wypełnienia wniosku i uiszczenia stosownych opłat.
Zastrzeżenie znaku towarowego powoduje, że zyskujesz pewność, iż Twoja marka jest bezpieczna przed nieautoryzowanym wykorzystaniem przez inne podmioty.
Czy wpis do CEIDG lub KRS chroni nazwę firmy?
Założenie działalności gospodarczej lub spółki wymaga odpowiednio wpisu do CEIDG lub KRS. Myli się jednak ten, kto myśli, że taki wpis zabezpiecza jego markę. Urzędnicy w ogóle nie weryfikują czy dana nazwa nie łamie prawa. Efektem tego jest to, że w CEIDG znalazłem ponad 800 przedsiębiorstw o nazwie ART-BUD.
Poza tym ewentualna ochrona z tytułu prawa do firmy jest następstwem jej komercyjnej działalności. Czyli musisz przedłożyć dowody na to, jakie towary lub usługi oferowałeś. Wtedy sąd oceni czy było to używanie na tyle doniosłe, aby uznać, że posiadasz prawa do znaku niezarejestrowanego.
-2-
Rejestracja znaku towarowego ułatwia walkę z nieuczciwą konkurencją
Jeżeli Twoja działalność dobrze się rozwija to tylko kwestia czasu, kiedy konkurencja zacznie się do Ciebie przybliżać. Może nie skopiuje Twojej nazwy 1:1, ale pozamienia jedną czy dwie literki. Ostatnio jeden z moich Klientów był zaskoczony, kiedy powiedziałem mu, że nazwa ADLDAS ewidentnie narusza znak towarowy ADIDAS. Powszechnie panuje przekonanie, że wystarczy dokonać 30% zmian aby obejść prawo.
To jak wygląda ochrona bez rejestracji obrazuje poniższa grafika.
Załóżmy, że jesteś dentystą działającym w Warszawie pod nazwą „Pan Ząbek”. Klientów masz ze stolicy i okolic. Zasięg ochrony obrazuje mapa cieplna po lewej. Na tym terenie możesz ścigać nieuczciwą konkurencję. Tyle, że aby robić to skutecznie, będziesz musiał przedłożyć w sądzie setki dowodów potwierdzających zasięg swojej działalności.
Potencjalna ochrona i tak nie pozwoli Ci ścigać „Pana Ząbka” z Zakopanego. Grafika po prawej pokazuje co daje zastrzeżenie znaku towarowego. Uzyskujesz monopol prawny równo na cały kraj. Znów jednak powtórzę, że zgłoszenie musisz to zrobić zanim konkurent użyje tej nazwy. W przeciwnym razie może mu przysługiwać prawo używacza uprzedniego.
Rejestracja znaku towarowego podnosi poziom ochrony prawnej Twojej marki, pozwalając na skuteczne działania przeciwko osobom, które naruszają Twoje prawa.
UWAGA! Możesz zarejestrować znak towarowy taniej. Skorzystaj z dotacji na ochronę Twojego znaku!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
-3-
Zastrzeżony znak towarowy pozwala szybko usuwać oferty naruszycieli z Allegro, OLX czy Amazon
Jeżeli naruszyciel nie dostosuje się do Twojego pisma ostrzegawczego, to sprawiedliwości musisz dochodzić w sądzie. To kosztowne i czasochłonne.
A gdybym Ci powiedział, że jest sposób na to, aby usunąć ofertę konkurenta nie w kilka tygodni, nie w kilka dni… a kilka godzin? To jest prawdziwa magia co daje zastrzeżenie znaku towarowego. ?
Każdy z portali typu Allegro, OLX czy Amazon ma opracowaną procedurę zgłaszania skarg na naruszenie prawa. Wystarczy, że wyślesz skan świadectwa, który potwierdza udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy i wskażesz numer spornej oferty.
Pracownik Allegro nie wchodzi w szczegóły i usuwa taką aukcję. Nie ocenia na ile wskazana marka jest podobna do znaku towarowego zarejestrowanego w UPRP lub EUIPO. Tak to tłumaczą:
Serwis jest zobligowany do podjęcia działań, zgodnie z art. 14, ust. 3 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 18 lipca 2002r., po otrzymaniu tzw. wiarygodnej wiadomości o naruszeniu praw wyłącznych. Nie posiada uprawnień odpowiednich organów, by we własnym zakresie dokonywać oceny naruszeń – usuwa konkretnie wskazane przez uprawniony podmiot oferty.
Jeżeli swojej marki nie chronisz, to jak wykażesz przysługujące Ci prawa? Przecież to rola sądu, aby ocenić czy je posiadasz. Z mojej praktyki wynika, że Allegro nie usuwa aukcji, jeżeli ktoś powołuje się na swoje prawa bez rejestracji. A wynika to z tego, że nie mają kompetencji i uprawnień, aby to zweryfikować.
Zobacz też co daje zastrzeżenie znaku towarowego w kontekście Amazona.
-4-
Eliminujesz ryzyko kradzieży swojej nazwy firmy (kwestia sprzeciwu)
Znaki towarowe rejestruje się w procedurze sprzeciwowej. Jej założeniem jest to, że ekspert rozpatrujący zgłoszenie nie sprawdza czy istnieją znaki podobne. Weryfikuje on podanie o zastrzeżenie znaku towarowego pod względem formalno-prawnym. A następnie czeka jedynie przez 3 miesiące na to, czy ktoś zgłosi sprzeciw.
Jak ten nie wpłynie – udziela prawo ochronne i znak towarowy zostanie zarejestrowany.
Na to właśnie liczą osoby, które próbują ukraść Twój znak towarowy. Robią po prostu takie zgłoszenie na siebie. Zauważyłem, że najczęściej podejmuje się tego skonfliktowany wspólnik, pracownik, a nawet uwaga – były pracodawca. Wszystko po to, aby zablokować Ci działalność. Ewentualnie zaproponować odkupienie znaku.
Historia Klienta
Mój klient po kilku latach pracy na etacie postanowił założyć własną działalność. Był bardzo skuteczny w sprzedaży na Amazonie więc stał się konkurencją dla swojego byłego pracodawcy. Na rynek wszedł jednak z własną niepodobną marką.
Jak łatwo się domyśleć wywołało to furię u ex-szefa, który postanowił zgłosić unijny znak towarowy będący nazwą, pod którą mój Klient działał na Amazonie. Gdyby rejestracja mu się udała to usunąłby go z platformy jednym mailem.
Na szczęście okazało się, że Klient posługiwał się tam nazwą opisową w stylu „super dywany”. EUIPO odmówiło więc mu ochrony. Gdyby jednak sprawa dotyczyła nazwy fantazyjnej jak „Pink Bat”, Klient znalazłby się w tragicznej sytuacji finansowej bez możliwości sprzedaży.
Ochrona znaku towarowego. Co daje zastrzeżenie znaku towarowego?
Zobacz, że gdyby mój Klient był ze zgłoszeniem pierwszy, to sam mógłby zablokować rejestrację byłego pracodawcy. Z drugiej strony posługując się symbolem R w kółku przy logo, ex-szef w ogóle odpuściłby sobie takie nieetyczne zagrania.
Działając bez rejestracji zachęcasz do ataku trolle od znaków towarowych. Wiele osób naiwnie myśli, że o ile Urząd Patentowym im ochronę przyzna to klamka zapadła. Oficjalnie są właścicielami marki i nikt im nic nie zrobi. W takiej sytuacji możesz próbować sporny znak unieważniać, tyle, że zajmie Ci to lata. Przez ten czas Twoja firma, odcięta od kluczowego kanału sprzedaży, może się wykrwawić.
Innymi słowy czasami da się to wszystko odkręcić, ale ogromnym wysiłkiem i na drodze spornej. Wielu moich Klientów chętnie cofnęło by czas, aby zarejestrować swój znak towarowy. To wyeliminowałoby konieczność walki o sprawiedliwość w sądach.
-5-
Możesz używać prestiżowego symbolu R w kółku ® przy swoim znaku towarowym
Ten symbol znajduje się przy najbardziej rozpoznawalnych markach świata. Ludzie utożsamiają go więc z oryginalnością oraz najwyższą jakością. Takie tłumaczenie jest oczywiście błędne, ale korzystają na tym firmy, które otrzymały prawo do znaku towarowego. Jak mówiłem, R-ka to skrót od słowa „registered” i oznacza, że dane oznaczenie zastrzeżono w Urzędzie Patentowym.
Te korzyści marketingowe jakie daje R-ka sprawiają, że niektóre firmy beztrosko dodają sobie ją do logo. Nie radzę ich naśladować. Za bezprawne posłużenie się tym znaczkiem ® grozi kara grzywny do 5 tys. złotych. Znam przypadki, kiedy konkurencja donosiła na taką firmę na policję.
-6-
Prawo ochronne na znak towarowy można sprzedać
W punkcie nr 2 pisałem, że do pewnego stopnia prawo chroni Twoją markę nawet bez rejestracji. Jest to jednak prawo zakazowe. Możesz zmusić konkurencję, aby nie wprowadzała klientów w błąd swoją nazwą. Nie da się jednak takiego prawa skutecznie przenieść inaczej niż z całym przedsiębiorstwem.
Ten problem szczególnie widać w przypadku sukcesji.
W latach 90-tych powstało wiele firm, których założyciele obecnie zbliżają się do wieku emerytalnego. Jeżeli umrą, to ich działalność gospodarcza zostanie zamknięta. Oczywiście dzieci dziedziczą jej majątek.
Tyle, że nie zaliczają się do niego znaki niezarejestrowane. Jeżeli syn bądź córka założą własną działalność, to w świetle prawa jest to nowa firma a nie kontynuacja działalności ojca. Czasami ma to bardzo negatywne konsekwencje.
Jeżeli w międzyczasie konkurent zaczął posługiwać się podobną nazwą, lub co gorsza zastrzegł ją, to możesz mieć poważne problemy. Znów da się ich uniknąć rejestrując znak towarowy jak jeszcze takie kłopoty nie występują. Prawo z rejestracji można w każdej chwili przenieść prostą umową kupna-sprzedaży lub dziedziczyć.
Znak towarowy stanowi prawo własności, które znacząco podnosi wartość przedsiębiorstwa.
Obejrzyj fragment mojego wywiadu dla Przygód Przedsiębiorców. Opowiadam tam o pewnym paradoksie. Okazuje się, że płatna ochrona brandu jest… tańsze niż ta darmowa.
-7-
Ochrona marki w przypadku bankructwa firmy
Lata dbania o wysoką jakość towarów i usług oraz świetną obsługę klienta odciskają się w marce. Po prostu ludzie jej ufają. To dlatego mówi się, że rozpoznawalna marka jest magnesem na klientów. Często taki znak towarowy jest wart więcej niż majątek fizyczny.
John Stuart, dyrektor korporacji Quake powiedział kiedyś:
Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek,
halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę
– i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej.
Co się jednak dzieje, kiedy firma bankrutuje?
Likwidator spienięża jej majątek. Jeżeli znak towarowy jest zarejestrowany na spółkę to i on trafia na licytację. Przykładowo znak towarowy Atlantic (do oznaczania bielizny) sprzedano za około 900 tys. zł. Ta kwota pomniejszyła długi spółki.
Tyle, że wiele firm przezornie zgłoszenie robi np. na wspólnika jako osobę fizyczną. To sprawia, że spółka bierze na siebie ryzyko biznesowe, a w razie problemów znak towarowy jest bezpieczny. Można więc szybko udzielić licencji na jego używanie innemu podmiotowi. Klienci nawet tego nie zauważą, bo towary nadal będą na sklepowych półkach.
Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego w Unii Europejskiej i Polsce?
W poniższym nagraniu omawiam z jaki opłatami musisz się liczyć, jeżeli chcesz chronić swoją markę. Już teraz Ci powiem, że zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej wynosi 890 zł. W kwocie tej zawiera się opłata za zgłoszenie i za 10-letnią rejestrację w polskim Urzędzie Patentowym.
Procedura rejestracji znaku towarowego w polskim Urzędzie Patentowym
Proces rejestracji znaku towarowego polega nie tylko na wypełnieniu formularza. W moim nagraniu szczegółowo wyjaśniam, na co należy zwrócić uwagę. Pamiętaj, po udanej rejestracji, wyłączne prawo do używania tego znaku przysługuje już tylko Twojej firmie.
Co daje zastrzeżenie znaku towarowego?
Ochrona znaku towarowego daje przewagę konkurencyjną i pomaga chronić wartość Twojej marki. Dzięki rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, zdobywasz oficjalne prawo do korzystania z danego znaku na terenie całego kraju, co pozwala Ci na skuteczne działania przeciwko tym, którzy próbują skorzystać na Twojej marce bez Twojej zgody.
1. Stajesz się formalnym właścicielem praw do marki. Zyskujesz wyłączne prawo używania znaku.
2. O niebo łatwiej będzie Ci walczyć z nieuczciwą konkurencją.
3. Usuniesz oferty naruszycieli z Allegro, Olx czy Amazon.
4. Eliminujesz ryzyko kradzieży swojej nazwy.
5. Możesz używać prestiżowego symbolu R w kółku: ®.
6. Tylko znak zarejestrowany można sprzedać.
7. Ochrona znaku w przypadku bankructwa firmy.
Zobacz również:
- Wspólny znak towarowy czy indywidualny znak towarowy? Kiedy potrzebny jest regulamin znaku?
- 7 powodów dlaczego lepiej zastrzec znak towarowy słowny
- Czy znak towarowy może zostać zarejestrowany na osobę fizyczną?
- Badanie znaku towarowego płatne vs darmowe.
- Na czym polega używanie znaku towarowego?
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
- Koszt rejestracji znaku towarowego UE
- Monitoring znaków towarowych. Dlaczego obecnie jest tak ważny?
- Unieważnienie znaku towarowego. Kiedy jest możliwe?
- 5 argumentów za rejestracją logo z nazwą opisową
FAQ
Ile kosztuje rejestracja logo firmy? Opłaty na Polskę i UE.
Logo firmy zastrzega się w Urzędzie Patentowym. Gwarantuje to najsilniejszą ochronę prawną. Aby jednak cieszyć się świadectwem ochronnym, musisz za to uiścić ? określone opłaty urzędowe. Ich wysokość zależy od takich trzech czynników:
? od tego na jakim terenie masz mieć monopol (zwykle będzie to Polska lub Unia Europejska);
? od ilości klas towarowych (są w nich uszeregowane towary i usługi, które pod marką oferujesz);
? od formy znaku towarowego (logo w procedurze międzynarodowej jest droższe).
Na Polskę opłaty minimalne to 890 PLN. Na Unię Europejską 850 EUR. Pamiętaj jednak, że płaci się raz, a ochrona obowiązuje przez 10 lat. Z drugiej jednak strony nie każda nazwa i logo ma szanse na rejestrację. Przed zgłoszeniem powinieneś zrobić ? pełną analizę prawną marki. Możesz to zadanie zlecić rzecznikowi patentowemu. Twoja nazwa i logo nie mogą być podobne do wcześniej zarejestrowanego znaku.
Czy logo trzeba zastrzec? Czy trzeba rejestrować znak towarowy?
Nie. Przepisy nikogo do tego nie zmuszają. Możesz więc działać bez takiego zastrzeżenia korzystając z podstawowej ochrony marki ?. Zapewniają je przepisy dotyczące znaków niezarejestrowanych. Mają one jednak liczne wady:
❌ Chronią tylko lokalnie, często w zakresie miasta albo ulicy.
❌ W sporze musisz przedłożyć setki dowodów, aby wykazać, że masz prawa do niezarejestrowanej marki.
❌ Sąd może uznać, że konkurent nie narusza prawa, bo działa daleko od Ciebie.
Duże firmy rozumieją, że ochrona bez rejestracji nie wystarcza. Zawsze więc wchodząc na rynek zastrzegają znaki towarowe ?. Pozwala im to:
? Zapobiegać sporom. Pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej.
? Unikać kradzieży marki. Konkurent nie zgłosi na siebie Twojego logo.
? Łatwo walczyć z naruszeniami. Np. na Allegro do usunięcia oferty wystarczy wysłać jednego maila.
Pamiętaj, że zgłoszona marka nie może być identyczna lub podobna do znaku już zarejestrowanego. Prawo udzielane na znak towarowy przysługuje firmie na określony czas i na wyznaczonym obszarze. Po tym jak znak zostanie zarejestrowany masz 5 lat, aby rozpocząć używanie znaku w sposób zarobkowy.
Ja mam do pana pytanie co daje zastrzeżenie znaku towarowego i czy to dobry pomysł, żeby chronić wymyślony przeze mnie slogan reklamowy. Chciałam później sprzedać go jednej firmie, ale boję się, że jak go przedstawie to go sobie wezmą nic mi nie płacąc.
Dzień dobry Pani Alicjo. Dobrze bym się zastanowił czy przez rejestrację osiągnie Pani zamierzony cel. Przypominam, że znaki towarowe chronione są na wybrane towary i usługo a nie na samą nazwę. Należałoby więc zrobić zgłoszenie i wskazać np. sprzedaż maszyn rolniczych (to tylko przykład). Dopiero wtedy miałaby Pani pewność, że nie skopiują Pani pomysłu. Tyle, że ze sloganami reklamowymi jest taki problem, że często są skondensowaną formą jakiegoś komunikatu. A to sprawia, że często są na granicy opisowości. Może się więc okazać, że zainwestuje Pani w zgłoszenie, a Urząd Patentowy odmówi ochrony. Proszę rozważyć, czy nie chciałaby Pani skorzystać z mojej płatnej konsultacji. Mógłbym przeanalizować sprawę i przygotować dla Pani strategię ochrony tego pomysłu. W razie co proszę pisać na adres: mikolaj@kancelarialech.pl
Pozdrawiam