Spis treści
- • Jak rozpoznać moment na dostosowanie znaku towarowego do rejestracji?
- • Kiedy Urząd Patentowy nie udzieli prawa ochronnego na znak towarowy?
- • Błędy przy zgłaszaniu znaku towarowego
- • Na czym polega dostosowanie znaku towarowego do rejestracji?
- • Dlaczego dostosowanie znaku do rejestracji jest konieczne?
Kiedy jest dobry moment na dostosowanie znaku towarowego do rejestracji?
Decyzja o rejestracji znaku towarowego stanowi ważny moment w rozwoju każdej marki. Z tym, że ścieżka od pomysłu do uzyskania ochrony jest skomplikowana. Proces ten zazwyczaj rozpoczyna się od burzy mózgów z agencją brandingową.
Gdy wybierzesz kilka propozycji, pora odezwać się do rzecznika patentowego. Profesjonalna analiza prawna marki powinna pokazać potencjalne zagrożenia dla nowego brandu. To z kolei pozwala przygotować odpowiednią strategię ochrony. Dowiesz się:
- czy Twój znak towarowy jest gotowy do zgłoszenia,
- czy też wymaga dostosowania do rejestracji.
Spójrz na logo po prawej. EUIPO odmówiło ochrony z dwóch powodów. Domyślasz się z jakich? Jeżeli nie, to odpowiedź znajdziesz w dalszej części artykułu.
Jeżeli zrobiłeś prawidłową weryfikację marki firmy, to dowiesz się czy zgłoszenie jest bezpieczne. Zwykle jednak konieczne jest dostosowanie znaku towarowego do rejestracji. Osiągasz tym dwa cele. Po pierwsze obchodzisz kolizję z prawami do znaków konkurencji. A po drugie unikasz ryzyka, że ekspert z Urzędu sam z siebie odmów Ci rejestracji.
>> Pobierz podcast: Dostosowanie znaku towarowego do rejestracji
>> Odsłuchaj na: iTunes | Spotify | Google Podcast | YouTube
Jakie są wymogi dotyczące znaku towarowego? Kiedy Urząd Patentowy powie NIE?
Miej świadomość, że decyzje odmowne zdarzają się bardzo często. Zgłaszając znak możesz napotkać trudności na różnych etapach rejestracji. Eksperci będą sprawdzać czy występują tzw. bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego. Poniżej przykłady tych najczęstszych:
1. Twoja nazwa jest zbyt opisowa
Kiedy tworzysz nazwę swojej marki, pamiętaj, aby nie wskazywała wprost co oferujesz. Urząd Patentowy rejestruje wyłącznie nazwy, które odróżniają towary i usługi jednego przedsiębiorcy od drugiego. Określenie „Super Buty” dla sklepu obuwniczego może brzmieć dobrze, ale nie daje marce szansy na wyróżnienie się na rynku.
Odmowę otrzymały przykładowo:
- babyboutik.pl (Z.515635)
- BĘDZIE PIEKŁO (Z.509885)
- MAGICZNA GĄBKA (Z.509019)
- zdalnyangielski.pl (Z.517146)
- KRWAWIĄCA FELGA (Z.510102)
- ENARZEDZIA.PL (Z.509651)
- Zadbany Uśmiech (Z.508771)
- RZĘSOWA CUDA (Z.509144)
- ŚWIAT KRZESEŁ (Z.519460)
- Wino Mszalne (Z.524453)
2. Twoje logo jest zbyt proste
Zbyt prosty i generyczny projekt logo może sprawić, że Twoja marka nie otrzyma ochrony „patentowej”. Tym bardziej, jeżeli nazwa weszła już do języka potocznego. Przejrzałem rejestry i znalazłem takie oto przykłady odmów.
Urząd Patentowy RP, Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) oraz Sąd UE zaostrzają wymogi rejestracji znaków towarowych. Śledząc ostatnie wyroki instancji europejskich, można zauważyć zaostrzającą się praktykę przy ocenie zdolności rejestrowej znaków towarowych.
Decyzja w sprawie odmowy udzielenia prawa ochronnego z dnia 28.04.2023 r. Z.538651
3. Twoja marka jest podobna do istniejącego znaku
Podobieństwo do już istniejących marek może być poważną przeszkodą w procesie rejestracji znaku towarowego. Właściciel wcześniejszego prawa może wnieść sprzeciw po opublikowaniu zgłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego. Z tego powodu zanim wyślesz podanie sprawdź, czy Twój znak nie jest podobny do innych marek. Jako rzecznik patentowy mogę wykonać dla Ciebie takie badanie zdolności rejestrowej.
Poniżej przykłady kolizyjnie podobnych znaków:
UWAGA! Skorzystaj z dotacji na zgłoszenie znaku towarowego w Polsce i UE. Obniż opłaty
Aktualnie możesz obniżyć opłaty aż o 75%. Unijny program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego granica to 1000 EUR. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
4. Twoja marka narusza dobre obyczaje
Wszelkie elementy obraźliwe, niestosowne czy naruszające dobre obyczaje są kategorycznie odrzucane przez Urząd Patentowy. Eksperci zdecydowanie nie mają poczucia humoru. Odmowę dostał nawet tak niewinny znak jak DUPECZKA dla likierów.
5. Twój znak towarowy zawiera niedozwolone elementy
Urząd Patentowy ma ściśle określone wytyczne dotyczące tego, co jest akceptowalne w znaku towarowym, a co nie. Niedozwolone są wszelkie symbole narodowe, herby, flagi. Chyba że masz zgodę od właściwego organu na użycie takiego oznaczenia.
Z odmową spotkały się takie oto zgłoszenia:
Rozwiązanie zagadki:
Błędy w rejestracji znaku towarowego. Jak ich unikać?
Proces rejestracji znaku towarowego to pole minowe potencjalnych zagrożeń. Pokazują to statystyki Urzędu Patentowego RP. Wynika z nich, że 28% wniosków jest odrzucanych. Poniżej opisuję błędy, z którymi spotykam się najczęściej jako rzecznik patentowy.
1. Założenie, że każde logo jest możliwe do zastrzeżenia
W rzeczywistości, sytuacja jest znacznie bardziej złożona. Co prawda, zazwyczaj łatwiej jest uzyskać ochronę prawna dla logo niż dla nazwy, ale to nie reguła.
Jeżeli Twoja marka ma charakter opisowy, to grafika w logo musi wykazywać się wyjątkową oryginalnością. Innymi słowy musi utkwić w umyśle klienta. Proces ten podlega surowej ocenie urzędnika.
Przedsiębiorcy wolą wybrać grafikę, która wzmaga opisowość. Przykładowo, jeżeli sprzedają mięso drobiowe, to w sygnecie dają rysunek kury. Tutaj jedynym wyjściem jest ochrona logo jako wzór przemysłowy.
2. Przekonanie, że tylko wierna kopia narusza prawo
Wiele osób wierzy, że naruszenie praw do znaku towarowego ma miejsce jedynie w przypadku jego wiernej kopii. To pokłosie obserwacji lokalnych rynków. To tam latami można było natknąć się na imitacje znanych marek, takie jak „Adldas” zamiast „Adidas”. Skoro przez długi czas producent z tym nie walczył, to wielu doszło do wniosku, że tak drobna modyfikacja obchodzi prawo.
To błąd. Różnica jednej czy dwóch literek zazwyczaj nie wystarcza. Jednym z ciekawszych sporów, które pokazują siłę rażenia znaku zastrzeżonego jest ten poniższy.
3. Wystarczy 30% zmian, by marka była bezpieczna
Nie istnieje ustalona procentowo wartość, określająca, ile zmian należy wprowadzić, aby uniknąć naruszenia prawa. Wszystko zależy od indywidualnej charakterystyki danej sprawy. W przypadku nazw trzyliterowych, nawet drobne modyfikacje mogą wystarczyć.
Krok po kroku – jak dostosować swój znak towarowy do rejestracji w Urzędzie Patentowym?
Modyfikacja, którą planujesz, powinna być dostosowana do specyfiki problemu, z którym się zmagasz. Chciałbym jednak jasno podkreślić, że nie istnieje złoty środek, pozwalający ominąć wszystkie przeszkody. Czasami trzeba się pogodzić z tym, że nasza marka jest tak bardzo podobna do konkurencji, że konieczny jest mocny rebranding.
1. Dodaj kolejne słowo i uzyskaj prawo ochronne na znak towarowy
W przypadku znaku opisowego dodaj kolejny element słowny do swojego oznaczenia. Może to być na przykład nazwa przedsiębiorstwa lub fantazyjny, wymyślony termin (neologizm). Takie podejście pozwala dodać oryginalności, która niweluje problem z ogólnoinformacyjnym znaczeniem użytych w znaku elementów.
Poniżej dwa przykłady zastosowania tej strategii:
2. Stwórz charakterystyczne logo i uzyskaj prawną ochronę marki
Trend na proste oznaczenia może być kuszący, ale w świetle wymogów Urzędu Patentowego, warto wybrać coś bardziej charakterystycznego. Znak towarowy nie może być jedynie prostą ilustracją tego, co oferujesz.
Jeśli Twoja nazwa jest opisowa, kluczowe będzie tutaj wzmocnienie elementów graficznych. Muszą one być dostatecznie fantazyjne, aby nie potęgowały charakteru opisowego nazwy. Złożone graficznie logo wyróżni Cię dodatkowo na tle konkurencji.
3. Usuń niedozwolone elementy, aby zarejestrować znak towarowy
Analizując bazę znaków towarowych, nietrudno zauważyć obecność elementów graficznych nawiązujących do charakterystycznego czerwonego krzyża. Niestety przedsiębiorcy muszą uczyć się na własnych błędach i za swoje pieniądze. Na poniższych przykładach widzisz jak w wyniku odmowy, zmodyfikowały one swoje logo. Dostosowanie znaku towarowego wymagało zmiany koloru krzyżyka.
Podobnie będzie z oznaczeniami, które zawieraj godło Polski. Wygląd orła odbiegającego wyglądem od tego z godła będzie miał szanse na rejestrację.
4. Wprowadź cenzurę i zastrzeż znak towarowy
Urzędy Patentowe przykładają wielką wagę do przestrzegania dobrych obyczajów przy rejestracji znaków towarowych. UPRP jest znany ze swojej rygorystycznej postawy w tej kwestii. W związku z tym pełnomocnik firmy SFD S.A. musiał wykazać się sprytem i kreatywnością. Zaproponował logo dla batonów w bardzo oryginalnej formie:
Urząd Patentowy nie tylko zaakceptował ten znak, ale także utrzymał swoją decyzję na etapie sporu prawnego. Rywalizująca firma, która próbowała zakwestionować ważność tego znaku, przegrała sprawę sądową dotyczącą jego unieważnienia.
5. Stwórz nową nazwę i logo firmy lub produktu
Niekiedy zdarza się, że pomimo wszelkich starań, dostosowanie istniejącego już znaku towarowego do wymogów rejestracji jest zadaniem niemożliwym lub niesie ze sobą zbyt duże ryzyko. W takich sytuacjach, tworzenie zupełnie nowej marki staje się najrozsądniejszym wyborem.
Stawiając na innowacyjność, warto zwrócić uwagę na nietuzinkowość i nietypowość nazwy w kontekście konkretnej branży. Przykładem jest „Żabka” dla sklepów spożywczych, a także „Bocian” dla alkoholi. Co je łączy? Te nazwy są kompletnie oderwane od asortymentu, który oznaczają. Właśnie to sprawia, że są one łatwe do zapamiętania.
Rebranding w nazwę fantazyjną się opłaca
Nawet marki, takie jak tablica.pl, iperfumy.pl czy PizzaPortal, mimo że miały zastrzeżony swój brand w UPRP zdecydowały się na drastyczny rebranding.
Wybierając dla swojej marki nazwę, która jest zaskakująca sprawiasz, że Klienci zapamiętają Cię na dłużej. To z kolei przekłada się na łatwiejszą ścieżkę do otrzymania ochrony. Niestety aktualnie panuje moda na nazwy wręcz łopatologicznie opisowe. To duży błąd.
Dlaczego dostosowanie znaku do rejestracji jest konieczne? Opinia rzecznika patentowego
Dostosowanie znaku towarowego do wymogów rejestracji znacząco podnosi Twoje szanse na uzyskanie ochrony. Każdy błąd może Cię drogo kosztować. Jeżeli od lat rozwijasz swoją markę, a nagle dowiesz się, że ona łamie prawo, będziesz zmuszony ją zmienić. Podobnie kiedy ekspert uzna, że Twoja nazwa jest opisowa.
W poniższej sprawie ochronę prawną dla znaku towarowego udało się uzyskać dopiero przy trzecim podejściu.
Prawidłowe dostosowanie znaku, poparte o gruntowną analizą prawną, może również uchronić Cię przed ewentualnymi sporami sądowymi. Nawet jeśli uda Ci się uzyskać ochronę dla swojego znaku, nie jej używanie jest legalne. Teoretycznie, możesz otrzymać ochronę dla oznaczeń, które naruszają obowiązujące przepisy.
Poniższy przykład Audi, które nie wniosło sprzeciwu wobec zgłoszenia łudząco podobnego znaku. Dodam tylko, że ochrona tak rozpoznawalnych marek jest szersza. Czy właściciel tych czterech serduszek może czuć się bezpieczny? Absolutnie nie!
Rzecznik patentowy pomoże Ci dostosować Twoją markę tak, aby stała się ona nie tylko unikalna, ale i bezpieczna. Dzięki temu można skoncentrować się na jej rozwoju.
Zobacz również:
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP?
- Chcę zastrzec nazwę i logo. Czy to są dwa zgłoszenia?
- Czym jest sprzeciw do rejestracji znaku towarowego?
- Obrona przed zarzutem naruszenia znaku towarowego.
- Jakie są rodzaje znaków towarów?
- Jaki jest koszt zgłoszenia znaku towarowego w jednej klasie?
- Ochrona znaku towarowego. Od czego zacząć?
- Analiza marki wykonana przez kancelarię patentową
- Monitoring znaku towarowego. Dlaczego jest tak ważny?
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.