Kiedy potrzebuję regulaminu znaku towarowego?
Jest o tym mowa w art. 138 ustawy Prawo własności przemysłowej (dalej PWP). Urząd Patentowy RP wymaga tego dokumentu przy zgłoszeniu:
- wspólnego prawa ochronnego (czyli kiedy jest kilku właścicieli);
- wspólnego znaku towarowego,
- znaku towarowego gwarancyjnego.
A co jeżeli tego dokumentu nie załączysz do wniosku? Zostaniesz wezwany przez eksperta do uzupełnienia braków formalnych w wyznaczonym terminie. Jeżeli mu nie odpiszesz – postępowanie zostanie umorzone. Taki błąd znacznie przedłuży proces rejestracji marki.
Głównym celem regulaminu jest wyeliminowanie konfliktów pomiędzy podmiotami mającymi uprawnienie do używania danego znaku. Chodzi też o zapewnienie, że wszystkie towary lub usługi oznaczone tym znakiem będą tej samej jakości.
Zobacz również:
Wspólny Znak Towarowy
W myśl przepisów określonych w art. 136 ust. 1:
Organizacja mająca zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań w swoim imieniu powołana do reprezentowania interesów przedsiębiorców i osoba prawna działająca na podstawie przepisów prawa publicznego mogą uzyskać prawo ochronne na wspólny znak towarowy.
Ustawa Prawo własności przemysłowej
Celem wspólnego znaku towarowego jest jego używanie w obrocie przez wspomnianą organizację bądź osobę prawną oraz zrzeszone w nich podmioty.
Przykładem jest Krajowa Rada Drobiarstwa, która jest właścicielem znaku:
W jednym z wyroków sąd doprecyzował, że:
„znak wspólny służy wielu podmiotom, chociaż prawo z rejestracji jest udzielane na rzecz określonej organizacji. Dochodzi tu do rozdziału prawa do znaku i prawa do jego używania”
Wyr. NSA z 27.06.2007 r., II GSK 83/07
Inne przykłady z polskiego rynku:
Wspólne Prawo Ochronne
Znak towarowy objęty wspólnym prawem ochronnym odnosi się do sytuacji, w której prawa do niego przysługują kilku podmiotom na raz. Czyli więcej niż jedna firma/osoba fizyczna jest wpisana w rejestrze jako właściciel tego znaku.
Często korzystają z tego członkowie zespołów muzycznych. Zauważ, że logo Budka Suflera, jest zastrzeżone łącznie na Krzysztofa Cugowskiego, Tomasza Zeliszewskiego oraz żonę zmarłego już Romualda Lipko. Weszła ona w posiadanie tych praw dzięki dziedziczeniu.
Takich przykładów znalazłem jednak więcej:
Znak Towarowy Gwarancyjny
Znak towarowy gwarancyjny może zastrzec osoba fizyczna lub prawna. Jego celem jest gwarantowanie konsumentom, że towary lub usługi nim oznaczone spełniają standardy:
- jakości,
- pochodzenia,
- materiałów użytych do produkcji czy też
- innych charakterystycznych cech określonych przez właściciela znaku.
Uprawniony do znaku gwarancyjnego nie jest producentem towarów ani dostawcą usług. Nadzoruje jedynie przestrzegania standardów. Warunkiem używania tego znaku na podstawie regulaminu jest przestrzeganie określonych w nim zasad.
UPRP odmówi udzielenia prawa ochronnego na wspólny znak towarowy i znak towarowy gwarancyjny, w przypadku gdy:
- regulamin używania znaku jest sprzeczny z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami;
- istnieje ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd co do charakteru lub znaczenia
znaku, w szczególności jeżeli może on być uznany za oznaczenie inne niż
wspólny znak towarowy/znak towarowy gwarancyjny
W celu uzyskania takiego prawa nie powinieneś załączać byle wzoru z internetu. Lepiej zleć przygotowanie profesjonalnego dokumentu rzecznikowi patentowemu.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Wymogi prawne w regulaminie Twojego znaku towarowego
Przedsiębiorca używający znaku towarowego wspólnie z innymi osobami musi pamiętać o stworzeniu jasnego i precyzyjnego regulaminu. Przepisy prawa własności przemysłowej określają, co taki dokument musi zawierać.
- Korzystanie ze znaku towarowego. Musisz określić, jakie są zasady używania znaku towarowego. Dotyczy to wyglądu, kolorystyki oraz sposobu prezentacji, np. w materiałach marketingowych.
- Konsekwencje naruszeń. Jasno wskaż, jakie działania zostaną podjęte w przypadku nieprzestrzegania regulaminu. To może oznaczać nałożenie kary umownej, wymóg odszkodowania czy specyficzne zakazy, np. wycofanie produktów z rynku.
- Właściciele i uprawnieni. Jeśli chodzi o wspólne prawo ochronne, wymień osoby, które zgłosiły znak. W przypadku wspólnego znaku towarowego, określ, osoby upoważnione do używania znaku lub warunki członkostwa w organizacji.
Regulamin znaku gwarancyjnego powinien precyzyjnie definiować, kto może używać znaku, jakie właściwości produktu lub usługi są certyfikowane, jak przebiega kontrola tych właściwości, sposoby nadzorowania używania znaku oraz zasady jego używania, włączając w to konsekwencje naruszenia regulaminu.
Co dodatkowo powinien określać regulamin znaku towarowego?
Oprócz standardowych wymagań, istnieje szereg innych, równie ważnych kwestii, które warto uwzględnić w regulaminie znaku towarowego. Włączenie tych elementów może znacząco wzmocnić ochronę Twojej marki:
- Opis towarów/usług. Określ, dla jakich produktów lub usług znak towarowy ma być używany.
- Adres do korespondencji. Podaj adres, który posłuży jako główny punkt kontaktowy dla Urzędu Patentowego i innych zainteresowanych stron. To może być przykładowo kontakt do reprezentującego Cię rzecznika patentowego.
- Zasady licencji. Ustal reguły udzielania licencji na używanie takiego znaku przez osoby trzecie oraz metody kontroli licencjobiorcy.
- Postanowienia na wypadek zbycia. Zdefiniuj zasady postępowania na wypadek, gdy jeden z współwłaścicieli zdecyduje się zbyć swoje prawa ochronne na znak towarowy. Może to być np. prawo pierwokupu przez pozostałych współuprawnionych.
- Zarządzanie znakiem. Wskaz, kto będzie odpowiadał za zarządzanie znakiem, w tym przedłużanie ochrony i monitoring rynku.
- Podział opłat. Określ zasady dzielenia się opłatami związanymi z rejestracją, utrzymaniem i ochroną znaku. Brak opłat w terminie doprowadzi do wygaśnięcia prawa ochronnego do takiego oznaczenia.
- Procedury naruszenia. Opracuj procedury postępowania na wypadek naruszenia praw do znaku przez osoby trzecie.
- Zmiany regulaminu używania znaku. Wyjaśnij, jak wprowadzane są zmiany do regulaminu i jakie zgody są do tego potrzebne.
- Rozstrzyganie sporów. Ustal mechanizmy rozwiązywania sporów między współwłaścicielami, aby unikać konfliktów, a nawet wniosku o unieważnienie rejestracji.
- Warunki wyjścia. Zdefiniuj warunki, na jakich współwłaściciel może zrezygnować z umowy, oraz procedury dotyczące podziału praw, np. czy znak towarowy może zostać sprzedany.
Uwagi na zakończenie
Pamiętaj, że regulamin musi zostać podpisany przez wszystkich współuprawnionych. W przypadku, gdy dokument sporządzony jest w języku innym niż polski, konieczne jest dołączenie jego tłumaczenia.
Dobrze skonstruowany regulamin znacznie usprawni proces udzielenia prawa ochronnego i pozwoli uniknąć konieczności dokonywania poprawek. Jest on niezbędny dla ochrony i efektywnego zarządzania Twoją marką. W opracowaniu tego kluczowego dokumentu może Ci pomóc doświadczony rzecznik patentowy, który zadba o każdy szczegół.
Zobacz również:
- Dofinansowanie na rejestrację znaku towarowego 2024
- Kiedy nie można zastrzec znaku towarowego?
- Kto jest uprawniony do uzyskania prawa ochronnego na znak?
- Jakich oznaczeń w znaku towarowym być nie może?
- Ile kosztuje zastrzeżenie wzoru przemysłowego?
- Co daje ochrona znaku towarowego w Urzędzie Patentowym?
- Ile kosztuje zgłoszenie znaku towarowego?
- Strefa Marek Allegro – Jak dołączyć do programu?
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.