Witaj na moim blogu.
Wiele osób trafia tutaj szukając odpowiedzi na swoje pytania.
Być może z Tobą było podobnie.
Przez ponad 8 lat włożyłem ogrom pracy w napisanie ponad 400 artykułów. Jeżeli jesteś nowym czytelnikiem, to prawdopodobnie zadajesz sobie pytanie:
„Jak w tym morzu wiedzy odnaleźć to co najważniejsze?”
Abyś nie utonął w natłoku informacji znalazłem proste rozwiązanie. Stworzyłem zestawienie najważniejszych artykułów. A najważniejsze to nie zawsze te najpopularniejsze. Rozpoczynając lekturę wg. poniższego schematu oszczędzisz wiele czasu. Skupisz się na “samym mięsie”, pomijając mniej istotne wpisy.
Zanim opowiem Ci czym są wzory przemysłowe, odniosę się do wzornictwa przemysłowego. Aby jakiś produkt mógł odnieść sukces, musi spełnić kilka warunków. Odpowiednia musi być jego cena w stosunku do jakości oraz reklama. Co jednak najważniejsze, produkt musi mieć atrakcyjny dla klienta wygląd. Dobry design daje pozacenową przewagę konkurencyjną. Przeczytaj jak ją chronić.
Jeżeli szukasz informacji ile kosztuje zastrzeżenie nazwy i logo firmy to dobrze trafiłeś. Wysokość opłat urzędowych zależy od terytorium ochrony, liczby klas towarowych oraz tego czy chcesz zastrzec nazwę czy logo firmy. Pamiętaj, że wszelkimi formalnościami może się dla Ciebie zająć rzecznik patentowy.
Co to jest znak towarowy? Czy to jedynie nazwa i logo firmy? Jak wygoda ochrona prawna marki w Polsce i na świcie? Gdzie zastrzega się znaki towarowe i ile to kosztuje? Ten artykuł stanowi kompendium wiedzy o znakach towarowych. Znajdziesz tu odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają mi moi klienci.
Zauważyłem, że w kwestiach prawnych ludzie często oczekują zero-jedynkowych odpowiedzi. Na przykład czy da się zarejestrować ich znak towarowy. W wielu sprawach niestety muszę tłumaczyć, że „to zależy”. Nie inaczej jest przy pytaniu: Co lepiej zastrzec – nazwę czy logo firmy? Każda z tych form ochrony ma swoje plusy i minusy. Innymi słowy, lepiej sprawdzą się w innych okolicznościach. Wytłumaczę Ci to na historiach, które spotkały moich Klientów.
Jak sprawdzić, czy nazwa jest zastrzeżona? Gdzie znajdę wyszukiwarki nazw firm? Czy bezpłatna weryfikacja jest wystarczająca? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz poniżej. Zachęcam Cię do lektury całego wpisu, bo diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach. Nawet jak nie znajdziesz takiej samej nazwy, to i tak możesz ze swoją marką łamać cudze prawa.
Przedsiębiorcy coraz chętniej zastrzegają swoje marki. Na rynku robi się więc ciasno. Wchodząc w daną nazwę, musisz mieć pewność, że nie naruszysz cudzych praw. Na tym etapie Twoja firma jest jak statek wpływający na pole minowe. Kapitan, który wie gdzie jest zagrożenie – ominie je. Takim kapitanem może być dla Ciebie rzecznik patentowy. Robiąc badanie znaku towarowego, sprawdzi czy są jakieś kolizje. A jeżeli są, to doradzi Ci jak je obejść.
Prowadzisz firmę i uznałeś, że czas zainteresować się prawną ochroną marki? Jak wiele innych osób masz ten sam problem. Chcesz zastrzec nazwę i logo, ale bez wydawania na to majątku. Czy koszty rejestracji marki firmy da się jakoś zoptymalizować? Czy musisz robić dwa zgłoszenia? Poniżej opisuję kilka strategii w tym zakresie. Oceń, która najlepiej sprawdzi się dla Twojej firmy.
W Urzędzie Patentowym panuje zasada „kto pierwszy ten lepszy”. Oznacza to, że nazwę i logo firmy zastrzeże ten, kto jako pierwszy o to wystąpi. Tylko czy skuteczne rejestracja znaku towarowego oznacza, że nie łamiesz prawa? Czy po otrzymaniu świadectwa ochronnego możesz się czuć bezpieczny? Wszystko zależy od tego, czy na rynku nie było już konkurencji o podobnej nazwie.
Koncerny motoryzacyjne rejestrują jako wzory przemysłowe wygląd całych pojazdów oraz poszczególnych ich części. I tutaj pojawia się problem dla przedsiębiorców. Pytanie bowiem czy produkcja i sprzedaż zamienników jest legalna. Okazuje się, że te kwestie wyraźnie reguluje tzw. „klauzula napraw”.
Ponoć jeżeli coś jest głupie, ale działa to nie jest głupie 🙂 Dziś pokaże Ci przykład pomysłu na biznes, który mnie zachwycił swoją prostotą. Co więcej dowiedz się jak został skutecznie zabezpieczony od strony prawnej. Wszystko dzięki rejestracji wzoru przemysłowego.
Tematy na kolejne wpisy podsuwa mi samo życie. Ostatnio pomagałem kilku przedsiębiorcom, którzy zakupili towar w Chinach i chcieli go sprzedać w Polsce. Niestety po jakimś czasie każdy z nich otrzymał pismo ostrzegawcze z kancelarii prawnej. Zarzucano im, że wprowadzają do obrotu towary będące zarejestrowanymi wzorami przemysłowymi. Czy mogli to przewidzieć?
Koszt rejestracji znaku towarowego zależy od dwóch czynników. Z jednej strony od ilości krajów, które ma objąć ochrona, a z drugiej, od ilości klas towarowych wskazanych w zgłoszeniu. W tym artykule wszystko Ci wytłumaczę. Zdradzę również jak o aż 50% podnieść szanse na skuteczne przejście całej procedury. Nie wiem czy wiesz, ale statystycznie nasz Urząd Patentowy odrzuca 1 na 3 zgłoszenia.
Poniżej znajdziesz sporo przydatnych informacji o prawnej ochronie marki. Będzie zabawnie, ale i pouczająco. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą lub planujesz otworzyć firmę, ta wiedza Ci się przyda. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są rodzaje znaków towarowych. Sam takich odmian naliczyłem 19. Niektóre Cię zszokują!
Jeżeli interesuje Cię zastrzeżenie wzoru przemysłowego, to musisz się nastawić na pewne koszty. Poniżej przedstawiam opłaty urzędowe z jakimi wiąże się cała ta procedura. Ich wysokość zależy m.in. od terytorium na jakie chcesz swoje produkty chronić. Jeżeli wszelkie formalności związane z rejestracją chcesz zlecić profesjonaliście, to udaj się do rzecznika patentowego.
Na moim drugim blogu, opublikowałem nagranie o telefonicznych poradach prawnych, których udzielam. Pomyślałem, że podzielę się nim również tutaj, ponieważ w identyczny sposób pomagam przy wzorach przemysłowych.
Wiem, że temat wyłudzenia „na Urząd Patentowy” powraca na blogu niczym bumerang. Nie może być jednak inaczej skoro ten proceder właściwie jedynie przybiera na sile. Nie ma skuteczniejszej obrony przed naciągaczami jak szerokie informowanie o zagrożeniu.
Na blogu dzielę się Tobą informacjami przydatnymi dla przedsiębiorców. Niestety często są to ostrzeżenia przed zagrożeniami. Nie inaczej będzie dzisiaj. Pomagając jednemu klientowi zobaczyłem w jakie tarapaty można wpaść, biorąc udział w „ustawionym” przetargu.
Definicja wzoru przemysłowego jest dość szeroka. Z tego powodu często spotykam się z pytaniami czy dana rzecz może być w tej formie chroniona. Systematycznie powracają pytania o meble. Te najpopularniejsze potrafią przynieść firmie ogromne przychody. Warto więc zabezpieczyć je przed zakusami nieuczciwej konkurencji.
Zorientowany użytkownik, to pewien model prawny związany ze wzorami. Jest on istotny dlatego, że to właśnie z perspektywy zorientowanego użytkownika bada się indywidualny charakter wzoru. Jeżeli więc chcesz wiedzieć czy twój produkt może zostać zarejestrowany jako wzór przemysłowy, to musisz znać odpowiedź na elementarne pytanie kim jest zorientowany użytkownik.
Rejestrowanie wzorów przemysłowych staje się coraz popularniejsze. Mimo wszystko nadal dla wielu przedsiębiorców jest to zupełna nowość. Nawet część z tych, którzy już je chronią, mówi o „opatentowanym produkcie”, choć z patentem ma to niewiele wspólnego. Dziś opowiem Ci o zagrożeniach wynikających z nieznajomości prawa.
Wspólnotowe wzory przemysłowe cieszą się rosnącym zainteresowaniem przedsiębiorców. Co roku rejestruje się ich ponad 80 000! Pomyślałem więc, że to wystarczający powód aby nieco przybliżyć Ci ich ogólną charakterystykę. Poniżej znajdziesz listę pytań, z którymi najczęściej się spotykam. Jeżeli masz jakieś własne, napisz je proszę w komentarzu.
Kilka dni temu opublikowałem wpis, w którym szczegółowo wyjaśniałem ci zagrożenia spowodowane brakiem nowości wzoru. Dzisiaj rozwinę jeden z wątków, który wtedy tylko zarysowałem. Możesz ujawnić wzór w przeciągu 12 miesięcy przed formalnym zgłoszeniem go do Urzędu Patentowego. Jest to „ulga w nowości wzoru przemysłowego”.