Artykuł przygotowany przez:
Nazwa firmy – dlaczego jest ważna?
Nazwa firmy to jej wizytówka i znak rozpoznawczy. Zetknięcie się z nazwą to zazwyczaj pierwszy kontakt odbiorcy z daną firmą. Chociaż brzmi to banalnie, to jednak pierwsze wrażenie ma znaczenie. Dobra nazwa potrafi oddziaływać na klienta na wiele sposobów: umożliwi skojarzenie z konkretnym profilem działalności, da się łatwo zapamiętać, a także, a może przede wszystkim, zachęci do skorzystania z oferty.
Unikalna nazwa firmy jest bardzo ważne na samym początku – wpływa na to, czy klient wybierze akurat naszą firmę spośród wielu podobnych o danym profilu. Dobry start z kolei generalnie wpływa na relacje budowane z klientami, a co za tym idzie, również na ich decyzję o złożeniu kolejnych zamówień.
Adekwatna i wpadająca w ucho nazwa determinuje to, czy firma jest pozytywnie odbierana przez klientów i współpracowników. Można zatem stwierdzić, że odpowiedni wybór może decydować o dobrym wyniku finansowym firmy. Trudno jednoznacznie podać w liczbach, na ile dana nazwa pomogła przyciągnąć nowych i utrzymać stałych klientów, jednak z pewnością nie pozostaje to bez korelacji.
Jak wybrać nazwę dla swojej firmy?
Nazwa firmy nie jest jedynie wynikiem inwencji twórczej jej założyciela. W polskim prawie znajdują się przepisy określające wymogi, które takie nazewnictwo powinno spełnić. Nazwa firmy jednoosobowej rejestrowana w CEIDG musi zawierać co najmniej imię i nazwisko jej właściciela w kolejności: imię, drugie imię, nazwisko, przy czym wpisanie drugiego imienia jest fakultatywne.
Musi być ona zgodna z pisownią w dokumencie tożsamości, natomiast wielkość liter jest dowolna, nie musisz stosować samych wielkich. Imię i nazwisko powinno być wpisane w mianowniku, a między wyrazami należy umieścić pojedynczą spację. Można dodać też część mówiącą o profilu działalności, np. Usługi hydrauliczne Jerzy Laskowski, a także miejscu prowadzenia, np. Czarny Staw Emilia Zaręba.
W Centralnym Rejestrze i Informacji o Działalności Gospodarczej będziesz figurował tylko pod jednym wpisem – nie możesz zarejestrować kilku działalności. Nie musisz nazywać swojej działalności, jeśli prowadzisz działalność nierejestrowaną. Posługujesz się wtedy samym imieniem i nazwiskiem.
Chcesz dowiedzieć się, jak stworzyć nazwę w przypadku działalności nierejestrowanej, spółki cywilnej, jawnej, komandytowej albo partnerskiej? Jak połączyć swój pomysł z obowiązującymi przepisami? Zobacz nasze wideo:
Co jeśli chcesz się zdecydować na bardziej wyszukaną nazwę? Możesz do imienia i nazwiska dodać bardziej fantazyjny człon, np. Mariusz Sokołowski BudMax. Jaka może być nazwa firmy? Pomysły możesz czerpać z życia codziennego, wytworów kultury albo słownictwa typowego dla Twojej branży. Ważne, żeby nazwa firmy nawiązywała do jej misji, celów i wartości, którymi się kieruje. Musi brać pod uwagę również tempo jej rozwoju. To dobrze, że chcesz się wyróżnić, pamiętaj jednak, że czasami dawanie oryginalnych nazw zwykłym działalnościom, np. sklepowi osiedlowemu, może wydać się pretensjonalne.
Nazwa Twojej firmy straciła na ważności, ponieważ zmieniłeś profil działalności, chcesz dotrzeć do nowych odbiorców albo masz nowego wspólnika? Pragniesz po prostu ją zastąpić, ponieważ jej brzmienie już Ci nie odpowiada i poszukujesz nowego wizerunku? Zastanawiasz się, czy możesz zmienić nazwę firmy, a jeśli tak, to w jaki sposób?
Odpowiedź znajdziesz TUTAJ.
Unikalna nazwa firmy
Unikalna nazwa firmy jest ważna nie tylko z tego względu, żeby nie było zamieszania w komunikacji, problemów z promocją i innymi działaniami marketingowymi, a klient nie miał kłopotów z trafieniem do odpowiedniego przedsiębiorstwa. Ma ona również znaczenie ze względów prawnych, ponieważ dana nazwa może być już zastrzeżona.
Zastrzeżenie nazwy i logo odbywa się poprzez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Po przejściu całej procedury Urząd Patentowy wydaje świadectwo ochronne, w którym dana osoba jest wymieniona jako wyłączny właściciel praw do znaku towarowego. Choć prawo nikogo do tego nie obliguje, to wiele firm decyduje się na taką formalną ochronę.
Jak sprawdzić, czy dana nazwa jest zastrzeżona? Można to zrobić w rejestrze urzędów patentowych. Dostęp do nich jest darmowy. W większości przypadków można je przeglądać za pośrednictwem stron internetowych. W takich bazach można znaleźć informacje o znakach towarowych zgłoszonych, zarejestrowanych oraz wygasłych.
Jeżeli planujesz swój biznes rozwijać w Polsce, to swoją nazwę firmy powinieneś sprawdzić w trzech bazach: Wyszukiwarce znaków towarowych krajowych (UPRP), Wyszukiwarce znaków towarowych unijnych (EUIPO), a także Wyszukiwarce znaków towarowych międzynarodowych (WIPO).
Logotyp i identyfikacja wizualna
Nazwa firmy to tylko jeden z elementów brandingu, czyli budowania świadomości marki z wykorzystaniem różnych narzędzi i działań z zakresu marketingu i zarządzania. Bardzo ważne są również logotyp i identyfikacja wizualna.
Muszą być one spójne z nazwą i tematyką prowadzonego biznesu – odznaczać się podobną kolorystyką i nawiązywać do tych samych haseł. Powinny być także na tyle rozpoznawalne, żeby forma przedstawienia i sam przekaz były wartościowe dla konsumentów, wywoływały w nich określone emocje. Uczucia te muszą być pozytywne, kojarzyć się z czymś praktycznym i czyniącym ich życie lepszym.
O ifirma
Ifirma to zespół osób zajmujących się księgowością. Przeprowadza rozliczenia głównie małych i średnich przedsiębiorstw. W ofercie firmy znajduje się również intuicyjny i prosty w obsłudze program do księgowości online, a także narzędzie do wystawiania faktur. Odwiedź stronę internetową https://www.ifirma.pl/ i wybierz usługę, której najlepiej będzie odpowiadać Twoim potrzebom.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.