Blog nagrodzony przez
Urząd Patentowy RP
Urząd Patentowy RP
Jakim symbolem oznaczać zarejestrowane wzory przemysłowe

Przeszedłeś procedurę rejestracji wzoru przemysłowego. Uiściłeś stosowne opłaty oraz odczekałeś wymagane terminy. Masz w końcu w ręku upragnione świadectwo ochronne. No dobrze, ale jak o tym fakcie poinformować świat? A w szczególności konkurencję z branży.

Jakim symbolem oznaczać zarejestrowany wzór?

Ostatnio Klient, któremu pomagałem w procesie rejestracji zadał mi proste pytanie:

Panie Mikołaju, czy teraz mogę już umieścić na etykiecie symbol ® ?

Świadectwo rejestracji wzoru przemysłowego

Cóż, musiałem odpowiedzieć zgodnie z prawdą – nie!

Dlaczego?

Otóż charakterystyczna R-ka w kółeczku nie ma nic wspólnego z zarejestrowanym wzorem. Szeroko tłumaczyłem to w tym artykule. Najprościej mówiąc jest to skrót od “registered”. Oznacza, że dany znak towarowy (a nie wzór!) został zarejestrowany w odpowiednim Urzędzie Patentowym.

Faktycznie nie ma ogólnie przyjętego symbolu, który by komunikował, że dany wzór jest zarejestrowany.

Jak sobie radzą przedsiębiorcy?

Cóż, mają na to kilka „patentów”. Najczęściej informację o rejestracji umieszczają na opakowaniach lub na samych produktach. Możesz więc spotkać się z różnymi napisami takimi jak:

  • Zarejestrowany wzór przemysłowy Wp-47356;
  • Urząd Patentowy Wp-47356;
  • Polski zarejestrowany wzór przemysłowy Wp-47356;
  • Produkt chroniony wzorem przemysłowym Wp-47356
  • Registered Community Design 003125428-0007;
  • EUIPO RCD-003125428-0007.

A jeżeli masz sporo miejsca na etykiecie produktu, możesz umieścić tego typu napis:

  • Produkt jest wykonany według wzoru przemysłowego nr: Wp-47356, zgłoszonego do Urzędu Patentowego
  • RP. Naśladownictwo wzoru stanowić będzie czyn nieuczciwej konkurencji.

Co z widocznością tych napisów?

Bądźmy szczerzy. Przeciętny konsument z pewnością nawet nie zwróci na nie uwagi.

Co innego Twoja konkurencja! Ta dokładnie przyjrzy się np. zabawce, która nadzwyczaj dobrze się sprzedaje. Tym samym Twoje „ostrzeżenie przed kopiowaniem” dotrze do odpowiednich osób.

Konsumentowi za to możesz na firmowej stronie www pochwalić się świadectwem ochronnym. Zawsze to pokazanie, że poważnie podchodzisz do ochrony własności przemysłowej.

W swoim otoczeniu znalazłem kilka ciekawych przykładów.

Temperówka

Temperówka - polski zarejestrowany wzór przemysłowy

Zszywacz

Zszywacz - brytyjski zarejestrowany wzór przemysłowy

Korkociąg

(za czasów PRL-u chroniony jako wzór zdobniczy)

Korkociąg - zarejestrowany wzór zdobniczy z PRL-u

Posiadasz zarejestrowany wzór?

Pamiętaj. Umieszczanie informacji o tym fakcie nie jest obowiązkowe. Brak tego typu napisów nie oznacza więc automatycznie, że wzór nie jest chroniony. W tym miejscu opowiem Ci o błędzie, który popełnia wielu przedsiębiorców.

Nie czekając na ostateczną decyzję Urzędu Patentowego, umieszczają na produkcie lub etykiecie informację o rejestracji. A jak już wiesz, dopóki nie dostaniesz oficjalnej decyzji o rejestracji, nie masz pewności, że cała procedura skończy się dla Ciebie pomyślnie.

Istnieje wiele powodów dlaczego takiej ochrony możesz nie uzyskać. Wystarczy zresztą, że przegapisz moment kiedy należy dokonać płatności za pierwszy okres ochronny. Jeżeli dopuścisz do takiej sytuacji, będziesz wprowadzał konsumentów w błąd.

Działanie takie można uznać za czyn nieuczciwej konkurencji, za co grożą określone sankcje.

Lepiej więc zaczekać do momentu pozytywnego rozpatrzenie Twojego zgłoszenia.

 

Zobacz również:

Oceń ten artykuł
5/5 według czytelników bloga

Chcesz 1000 EUR dofinansowania na ochronę marki?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych. Pomogę Ci uzyskać unijne dofinansowanie na ten cel.

zastrzezenie-nazwy-firmy-kancelaria-lech-q
ebook-o-ochronie-marki

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 1800 osób!

Zobacz również

Włącz się do dyskusji

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 575 999 410