Spis treści
- • Co zastrzec jako znak towarowy? Rejestracja domeny w Urzędzie Patentowym
- • Czy warto zastrzec domenę internetową w UPRP?
- • Zastrzeżenie domeny internetowej – kiedy opłaca się to zrobić?
- • Przykłady marek, które zrobiły podwójne zgłoszenia
- • Czy można zastrzec nazwę opisową?
- • Czy rejestracja domeny jako logo ma sens? Czy warto to zrobić?
- • Jak skutecznie chronić swoją stronę internetową – podsumowanie
Co zastrzec w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy? Jak chronić domenę internetową?
Nie będę tutaj tłumaczył, co zyskasz zastrzegając znak towarowy. Daje to tak wiele korzyści, że żadna duża firma nie ryzykuje działania bez rejestracji znaku towarowego. Jako przedsiębiorca powinieneś raczej przemyśleć co zgłosić: nazwę, logo czy firmowy sygnet.
Statystyki Urzędu Patentowego pokazują, że 99% zgłoszeń dotyczy właśnie tych trzech odmian znaków.
Pozostały 1% stanowią znaki niekonwencjonalne. To kontrowersyjna forma oznaczeń, wśród których są kolory, wytwory 3D, dźwięki, budynki, gesty, prezentacje multimedialne, a nawet smaki czy zapachy. Szalenie ciekawa kategoria, ale rzadko spotykana na rynku.
Przykładowo Janina Bąk zastrzegła łącznie:
Czy można zastrzec domenę internetową w Urzędzie Patentowym? Tak. I w dalszej części pokazuję firmy, które zarejestrowały znaki towarowe będące adresami domen. Dowiesz się również, jak skutecznie chronić domenę internetową oraz że nie każdą domeną da się zastrzec.
Czy warto zastrzec domenę internetową w Urzędzie Patentowym?
Kluczowe abyś zrozumiał, jaki jest zasięg ochrony znaku zastrzeżonego. Panuje mit, że prawo chroni wtedy markę tylko na identyczność. Ponoć różnica jednej literki, czy delikatnie inna grafika wystarczy. Możesz spotkać się również z całkowicie błędną opinią, że jak zrobisz 30% modyfikacji, to obejdziesz prawo.
Prawda jest taka, że zarejestrowany znak towarowy chroni przed ryzykiem pomyłki. Czyli obejmuje swoim zasięgiem również oznaczenia podobne. Ocenia się to na płaszczyźnie:
- fonetycznej (porównujemy znaki jak w reklamie radiowej);
- graficznej (porównujemy wygląd logo);
- znaczeniowej (oceniamy czy budzą takie same skojarzenia).
Zwykle podobieństwo już na jednej z tych płaszczyzn oznacza naruszenie prawa. Siła rażenia tych znaków zarejestrowanych jest ogromna. Przykładowo idąc właśnie tym tokiem myślenia, sąd uznał, że Lacoste jest kolizją dla polskiego Kajmana:
Ważne informacje
Rejestracja znaku słownego np. FENIX, zabezpieczy Twoją firmową domenę. I to z każdą końcówką typu www.fenix.pl czy www.fenix.eu.
Sądy już wielokrotnie wypowiadały się, że elementy takie jak „www” czy „.pl” są opisowe. Należy je więc traktować jako zwykłą informację, że oferta danego podmiotu jest dostępna w polskojęzycznym internecie. Przyjmując taką strategię obrony, abonent domeny ap.pl zwyciężył w sporze z APPLE!
Odzierając więc adres domeny internetowej z tych elementów, pozostaje nam „goła” nazwa. To ona jest chroniona przez prawo. Zastrzeganie domeny internetowej jest więc zdublowaniem ochrony jaką daje rejestracja samego znaku słownego.
UWAGA: Nazwa domeny jako znak towarowy – obniż koszty!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Zastrzeżenie domeny internetowej – kiedy warto ją zarejestrować?
Dla jasności, nie uważam, że zastrzeżenie nazwy w postaci domeny to błąd. Po prostu za wydanymi przez Ciebie pieniędzmi nie pójdzie żadna silniejsza ochrona prawna. A jak mówiła pewna reklama: Skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać. ?
Z drugiej strony, lepsza taka rejestracja niż żadna. Albo inaczej, lepiej zrobić o jedno zgłoszenie za dużo niż za mało. Zazwyczaj zastrzeżenie znaku towarowego eliminuje ryzyko kradzieży praw do marki. Na tym możesz tylko zyskać.
Moim zdaniem zastrzeżenie nazwy domeny internetowej ma największy sens wtedy, kiedy to faktycznie Twoja nazwa firmy. Tak jest często w branży e-commerce.
Przykładem niech będą marki:
- Booking.com (EUTM-008955353);
- Cinkciarz.pl (R.246961);
- Money.pl (R.225042);
- wp.pl (R.300201);
- Pyszne.pl (R.284100).
W przypadku tych nazw zarejestrowanie nazwy domeny miało sens. W społeczeństwie przyjęło się, że mówimy: Zamówmy jedzenie z pyszne.pl.
Przykłady marek, które zarejestrowały domenę i nazwę firmy
Znalazłem marki, które uznały, że warto zastrzec pełen adres domeny internetowej w Urzędzie Patentowym obok samej nazwy. Moim zdaniem to trochę przepalone pieniądze, ale kto bogatemu zabroni. ?
- www.bodzio.pl (R.264398) oraz BODZIO (R.194843);
- www.panoramafirm.pl (R.147326) oraz PANORAMA FIRM (EUTM-004555868);
- www.allegro.pl (R.282691) oraz ALLEGRO (R.318812);
- www.orlen.pl (R.161312) oraz ORLEN (R.125559);
- www.pocztakwiatowa.pl (R.259946) oraz POCZTA KWIATOWA (R.147477).
Jak zastrzec znak towarowy? Jak wygląda rejestracja w Urzędzie Patentowym?
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zastrzec znak towarowy, zobacz poniższe nagranie. W filmie znajdziesz praktyczne wskazówki dotyczące procesu rejestracji znaku towarowego oraz istotne informacje na temat ochrony własności intelektualnej.
Jakich domen internetowych nie da się zastrzec jako znak towarowy? Czy można zastrzec nazwę opisową?
Jak już pisałem, przedrostek „www” czy końcówka „.pl” to żadna fantazja. Ekspert z Urzędu Patentowego będzie oceniał czy słowo w środku danej domeny, może być uznane za znak towarowy. A nie każde będzie. Najczęściej występują problemy z nazwami opisowymi. Adres Twojej domeny nie może łopatologicznie wskazywać czym się zajmujesz.
Przykładowo niepowodzeniem skończyły się próby rejestracji domen:
- odlewkiperfum.pl (Z.528048);
- NAPRAWAGRATA.PL (Z.525906);
- zdalnyangielski.pl (Z.517146);
- Dobredachy.pl (Z.516195);
- czystyekogroszek.pl (Z.513869).
Co ciekawe tę opisowość możesz obejść, zgłaszając do rejestracji oryginalne logo. Tylko zbyt prosta i minimalistyczna grafika może nadal nie wystarczyć. To powinno być coś na tyle zaskakującego, że niemal wryje się w umysł odbiorcy.
Przykłady zastrzeżonych domen w formie logo:
Czy rejestracja domeny internetowej jako logo ma sens? Czy prawo chroni wtedy adres domeny?
Na pewno przynosi to kilka korzyści. Po otrzymaniu świadectwa ochronnego możesz obok logo umieścić R-kę w kółeczku. To wzbudza zaufanie do marki. Również konkurencyjny przedsiębiorca asekuracyjnie najpewniej wybierze inną nazwę dla swojej domeny.
W końcu unikniesz tak niebezpieczeństwa, że były wspólnik na siebie zgłosi Twoje firmowe logo.
Tylko czy skuteczna rejestracja logo daje prawa do samej nazwy? Okazuje się, że nie. Gdy słowo zawarte w logo jest opisowe, to nie masz na nie wyłączności.
Jeżeli chcesz zastrzec domenę internetową, aby przejąć domenę konkurenta, to może Ci się to nie udać. Tego właśnie dotyczył spór o domenę OKAZJE.PL. Konkurent zastrzegł takie oto logo i pozwał mojego Klienta. Sprawę wygraliśmy.
Szczegółowo omawiam wszystko w poniższym nagraniu.
Rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym a ochrona domeny internetowej – podsumowanie
Klienci często pytają mnie o to, czy powinni zastrzec swoją domenę jako znak towarowy. Poza sytuacjami, kiedy to autentycznie ich marka, to nie warto tego robić. Lepszym rozwiązaniem jest zastrzeżenie samej (gołej) nazwy. Ochroni to domenę z każdym rozszerzeniem.
Takie rozwiązanie jest wielokrotnie tańsze niż rejestrowanie wszystkich możliwych domen. Pamiętaj, że te 20-30 domen będziesz musiał rok rocznie opłacać. Zdecydowanie taniej jest zarejestrować znak towarowy. Płacisz za to raz, a prawo zabezpiecza Cię przez dekadę.
Jeżeli zależy Ci na pełnej ochronie, to obok nazwy zgłoś również logo. Często powtarzam, że te formy ochrony fantastycznie się uzupełniają. Jako ciekawostkę dodam, że różne odmiany kolorystyczne swojej marki możesz zastrzec w formie wzorów przemysłowych. Gdybyś chciał to ze mną omówić, to śmiało pisz na mikolaj@kancelarialech.pl
I na koniec polecam Ci jeszcze mój podcast o błędach przy wyborze nazw firm.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Zobacz również:
- Ile lat trwa ochrona znaku towarowego w Polsce i na świecie?
- Sąd Polubowny ds. Domen vs szantaż domenowy
- Jak fantazyjna powinna być grafika, gdy dana nazwa jest opisowa?
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem
- Co oznacza ® oraz inne symbole własności intelektualnej?
- Czy na pewno jesteś właścicielem domeny internetowej?
- Czy można zarejestrować logo na osobę fizyczną?
FAQ
Co daje silniejszą ochronę – nazwa czy logo firmy?
Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. To tak jakby zapytać jaki samochód jest lepszy – bolid Formuły 1 czy terenówka. Wszystko zależy od okoliczności. W kontekście znaków towarowych należy się zastanowić, jak może się do nas przybliżyć nieuczciwa konkurencja. Przeczytaj o wszystkich ? 4 strategiach na prawną ochronę marki.
Jeżeli jednak nie masz budżetu na dwa zgłoszenia, wybierz do rejestracji tylko nazwę. Ta odmiana znaku towarowego ma trzy główne zalety:
1️⃣ Zyskujesz pewność, że Twoja nazwa firmy nie jest opisowa. Gdyby tak było ekspert odmówiłby Ci rejestracji.
2️⃣ Zabezpieczasz każdą domenę zawierającą w adresie Twój znak towarowy. Nie musisz więc rejestrować 20 domen z różnymi końcówkami.
3️⃣ Łatwiej będzie Ci usuwać oferty nieuczciwej konkurencji z internetu. Bez względu na to jakim logo będą się posługiwać, nie unikną podobieństwa w nazwie. Wystarczy wtedy jeden mail i platformy takie jak Google, Facebook, Amazon czy Allegro usuwają ich oferty. ?
Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego®️ w Polsce i UE?
Opłaty urzędowe różnią się w zależności od tego jaki ma być zasięg ochrony Twojej marki. Mają na to wpływ trzy czynniki:
? gdzie terytorialnie ma obowiązywać ochrona (zwykle jest to Polska, UE lub wybrane kraje świata);
? ile klas towarowych wskażesz (są w nich uszeregowane towary i usługi na jakich zarabiasz);
? czy zamierzasz osobno zastrzec logo i nazwę firmy (a więc opłaty będą dwa razy wyższe).
Maksymalnie upraszczając, 10-letnia ochrona marki na Polskę to wydatek od 890 PLN, a na Unię Europejską od 850 EUR. Zasady wyliczania opłat, a także ✅ ich wysokość rozpisałem w TYM artykule.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.