Mikołaj Lech

rzecznik patentowy

Prawnik, specjalizuje się w prawie własności przemysłowej, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawie autorskim.
[Więcej >>>]

zarejestruj znak towarowy
24 Paź

Co lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy?

Zauważyłem, że w kwestiach prawnych ludzie często oczekują zero-jedynkowych odpowiedzi. Na przykład czy da się zarejestrować ich znak towarowy. W wielu sprawach niestety muszę tłumaczyć, że “to zależy”. Nie inaczej jest przy pytaniu: Co lepiej zastrzec – nazwę czy logo firmy? Każda z tych form ochrony ma swoje plusy i minusy. Innymi słowy lepiej sprawdzą się w innych okolicznościach. Wytłumaczę Ci to na historiach, które spotkały moich Klientów.
 

 

Co znak towarowy ma wspólnego z nazwą i logo firmy?

Maksymalnie upraszczając, znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które pozwala wyróżnić Twój towar lub usługę na rynku.Znaki towarowe aby korzystały z ochrony prawnej należy zastrzec w Urzędzie Patentowym.

Co ważne takie oznaczenie zawsze musi być używane komercyjnie. Nie da się zastrzec samej nazwy czy logo. Znak towarowy musi być powiązany z tym na czym chcesz zarabiać.

Jest to o tyle ważne, że robiąc zgłoszenie musisz załączyć wykaz towarów i usług według klasyfikacji nicejskiej.

 

Przykładowo:

  • dentysta, który używa nazwy “Pan Ząbek” – powinien wskazać “usługi medyczne”;
  • restauracja “Dziki guziec” – “usługi restauracyjne i cateringowe”, a
  • producent soku “Zawisza” – “napoje bezalkoholowe”.

 

Z drugiej strony znakiem towarowym nie jest graffiti na ścianie czy hobbystyczny blog o chomikach. W obu przypadkach nikt na tych oznaczeniach nie zarabia.
 

Jakie są odmiany znaków towarowych?

Odmian znaków towarowych jest całkiem sporo. Ze statystyk, które publikują urzędy patentowe widać jednak, że 99% zgłoszeń dotyczy tzw. znaków konwencjonalnych.

Do tej grupy zalicza się:

  • nazwę (słowny znak towarowy);
  • logo (słowno-graficzny znak towarowy);
  • sygnet/ rysunek (graficzny znak towarowy).

 
Co lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy?

 

Mniej praktyczne, ale dużo ciekawsze są znaki niekonwencjonalne. Historycznie w takiej formie udało się zastrzec:

  1. oznaczenia przestrzenne (kształt cukierka toffifee)
  2. kolory (magenta dla T-mobile)
  3. budynki (sławna opera w Sydney)
  4. oznaczenia pozycyjne (źdźbło trawy w butelce Żubrówka)
  5. oznaczenia multimedialne (intro przed serialami HBO)
  6. dźwięki (ryk tarzana)
  7. gesty (tzw. cieszynka w postaci pistoletów Krzysztofa Piątka)
  8. zapachy (zapach czekolady dla mebli)
  9. dotyk (napis zrobiony alfabetem Bbraille’a) a nawet
  10. wystrój sklepu (udało się to firmie Apple).

Wystrój sklepu APPLE jako znak towarowyIR-1060321

 

Jeżeli temat cię zaciekawił to zajrzyj do wpisu:

Podałem tam ponad 100 niesamowitych rejestracji, które zakończyły się sukcesem!

 

Co lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy? [CASE STUDY]

Napisałem, że znaki niekonwencjonalne są mniej praktyczne bo też mało kto je zgłasza. Zazwyczaj mali i średni przedsiębiorcy stają przed dylematem czy lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy. Dopiero kiedy biznes im się rozwinie rozważają ochronę również innych elementów po których kojarzeni są na rynku.

Tą drogą poszedł Kraft Foods, który najpierw zastrzegł logo Milka z biegiem lat również fioletową krowę a nawet sam ten kolor.

Lepiej zarejestrować nazwę czy logo?
 
Problem w tym, że nie ma prostej odpowiedzi czy bardziej opłaca się chronić nazwę czy logo. To tak jakbym Cię zapytał co jest lepsze, samochód terenowy czy bolid formuły 1. Wszystko zależy od okoliczności. Bolid na błocie nie ruszy się nawet o metr za to terenówka w kilka sekund zostanie odstawiona na torze wyścigowym.

 

Abyś wyrobił sobie zdanie jaka forma ochrony lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku, poniżej przytaczam 5 autentycznych historii moich klientów. Myślę, że możesz z tego wyciągnąć wiele ciekawych wniosków.

Uszeregowałem to tematycznie:

  1. Kiedy znak towarowy chroni nazwę firmy?
  2. Czy 30% różnic wystarczy aby obejść kolizję?
  3. Rebranding logo a znak towarowy.
  4. Naruszenie znaku towarowego na Allegro.
  5. Czy znak towarowy chroni domenę firmową?

 

-1-
Kiedy znak towarowy chroni nazwę firmy?

Historia klienta:

Odezwał się do mnie Klient, który sam zgłosił do ochrony nazwę swojej firmy. To była nazwa typu “Top serwis” na usługi naprawiania samochodów. Urząd Patentowy odmówił mu ochrony twierdząc, że to określenie jest opisowe. Po prostu jego potencjalny klient nie odbierze tej nazwy jako wyróżnika na rynku a zwykłą informację, że oferuje usługi na wysokim poziomie.

Ekspert miał rację.

Nie widziałem możliwości uratowania tego zgłoszenia. Doradziłem mu jednak aby zgłosił do ochrony firmowe logo. Tak jak przewidywałem grafika zawarta w logo była na tyle fantazyjna, że urząd znak towarowy zarejestrował.

 

Wnioski z tej historii są dla Ciebie takie, że znak słowny trudniej zarejestrować. Sama nazwa nie może “łopatologicznie” wskazywać czym się zajmujesz. Obejściem prawa jest zgłoszenie logo o ile ma w sobie coś oryginalnego. Niestety tendencja dziś jest odwrotna.

Przejdź się po galeriach handlowych. Mohito, Reserver, Empik – każda z tym marek ma logo w postaci czarnego napisu na białym tle. To żadna fantazja.

 

Lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy?

Jeżeli chcesz mieć pewność, że chronisz nazwę firmy do rejestracji powinieneś zgłosić znak słowny. Nikt Ci wtedy nie zarzuci, że ochrona Twojego znaku jest tylko na “garniturek” a nie zawarte w logo słowo.

 

-2-
Czy 30% różnic wystarczy aby obejść kolizję?

Historia klienta:

Pewien przedsiębiorca zwrócił się do mnie o pomoc, kiedy rozstał się ze wspólnikiem. Jak się domyślasz w tle był poważny konflikt. Bał się, że były kolega otworzy firmę o podobnej nazwie i zacznie podbierać mu klientów. Na odchodne usłyszał od niego:

I tak mi nic nie zrobisz bo wystarczy, że zrobię 30% zmian w logo obejdę prawo.

Nie wiedzieliśmy czy będzie próbował się podszyć pod nazwę czy logo więc do ochrony zgłosiłem mu obie formy. Musieliśmy działać szybko aby być w Urzędzie Patentowym jako pierwsi. To była świetna decyzja bo kiedy tylko zobaczyliśmy nowe logo konkurenta od razu wysłaliśmy mu oficjalne pismo ostrzegawcze. Usunęliśmy też siłą jego stronę na Facebooku.

Najwyraźniej po konsultacji z prawnikami postanowił odpuścić temat i wejść w inną już niepodobną nazwę.

 

Co lepiej zastrzec nazwę czy logo?Z mitem 30% różnic spotykam się bardzo często.

Ludzie myślą, że zmienią jedną, dwie literki w nazwie i nie będzie kolizji. To samo dotyczy szaty graficznej. Tymczasem ochrona znaku towarowego jest również na podobieństwo. Jeżeli tylko potencjalny klient może się pomylić to mamy naruszenie prawa.

Kosmetyczne zmiany nie wystarczą.

Można to porównać do dwóch sióstr bliźniaczek z których jedną uczeszemy inaczej 🙂 Jaka jest szansa, że nie ktoś nie zauważy, że to siostry? Powiedział bym, że żadna.

 

Lepiej zastrzec nazwę czy logo?

Moim zdaniem obie formy. Nigdy nie przewidzisz czy konkurent będzie chciał się przybliżyć do twojej nazwy czy logo. Pełne bezpieczeństwo zapewni czy rejestracja dwóch znaków towarowych.

 


 

-3-
Rebranding logo a znak towarowy

Historia klienta:

Pewien przedsiębiorca otworzył restaurację. Po 2 latach, kiedy całkiem dobrze się rozwinął otrzymał pismo z kancelarii prawnej swojego konkurenta. Z przerażeniem przeczytał, że od kilkunastu lat konkurent z drugiego końca Polski ma zarejestrowane logo z taką samą nazwą. Prawnicy żądali od niego nie tylko zmiany nazwy firmy ale również odszkodowania.

Kiedy przyjrzałem się sprawie zauważyłem, że od wielu lat nasi przeciwnicy używają zupełnie innego logo. W odpowiedzi zagroziliśmy im  złożeniem wniosku o wygaszenie ochrony ich znaku, chyba, że zawrzemy ugodę.

Tak się finalnie stało.

 

Mało kto o tym wie, ale po zastrzeżeniu znaku towarowego należy go używać w formie jakiej został zarejestrowany. Nasi przeciwnicy popełnili błąd myśląc, że stare logo chroni również nową jego wersję.

Formalnie mogliśmy złożyć wniosek o wygaszenie ochrony zarzucając, że przez ostatnie 5 lat go nie używali. Znów prawnicy przeciwników zrozumieli, że atakując nas ich klient może wiele stracić więc woleli sprawę załatwić polubownie.

 

Co lepiej zarejestrować nazwę czy logo firmy?

Wiele firm zrobi rebranding swojego logo raz na 10 lat. W takim przypadku za każdym razem trzeba zgłaszać do ochrony nowe logo. Takiego problemu nie ma jeżeli od początku chronisz nazwę firmy. Tym samym bez względu jak wygląda aktualnie logo, jego płaszczyznę fonetyczną zabezpieczy znak słowny. Gdyby nasz konkurent zastosował tę strategię – nie uratowałbym mojego klienta.

 

-4-
Naruszenie znaku towarowego na Allegro

Historia klienta:

Mój klient prowadził sprzedaż na Allegro. Stworzył nowy produkt i opatrywał go wymyśloną nazwą. Była to błyskotliwa gra słów. Nagle zobaczył, że konkurent w ten sam sposób oznacza swoje przedmioty. W pierwszym odruchu napisał do niego maila zarzucając naruszenie prawa. To nie poskutkowało więc do niego zadzwonił. Rozmowa była delikatnie mówiąc burzliwa.

Na tym etapie zrozumiał, że potrzebuje pomocy rzecznika patentowego i odezwał się do mnie. Uznałem, że nic go lepiej nie zabezpieczy niż szybka rejestracja znaku towarowego. Niestety okazało się, że kilka dni wcześniej logo ze sporną nazwą zgłosił jego konkurent.

Szczęście w nieszczęściu było takie, że zrobił to po to aby móc dalej swoje przedmioty sprzedawać a nie blokować mojego klienta.

Pomysłodawca tej nazwy miał wybór albo tolerować konkurenta, albo rozpocząć spór przed Urzędem Patentowym o unieważnienie tego znaku. Uznał, że to zbyt droga zabawa i odpuścił temat.

 

Z tej historii możesz wyciągnąć dwa wnioski.

Po pierwsze zanim zaczniesz kogoś straszyć skorzystaj z porady prawnej prawnika. Zauważ, że gdybyśmy ze zgłoszeniem byli pierwsi sprawa byłaby wygrana. Po drugie jeżeli masz markę, która świetnie się sprzedaje – chroń ją w Urzędzie Patentowym. Życie pokazuje, że liderzy w branży są szybko kopiowani.

 

Co lepiej zarejestrować nazwę czy logo firmy?

Moim zdaniem nazwę. Chodzi o to, że możesz zgłosić do Allegro skargę na naruszenie Twojego prawa do znaku towarowego. Taki wniosek będzie rozpatrywał pracownik Allegro, który ma przeciętną wiedzę na ten prawa. Jeżeli zgłosisz do ochrony logo, pracownik może uznać, że konkurent używa innej grafiki i nie usunie aukcji. Przy ochronie samej nazwy nie będzie miał takiej wymówki.
 

 

 

-5-
Czy znak towarowy ochroni domenę firmową?

Historia klienta:

Miałem okazję pomagać Klientowi, który był abonentem domeny Okazje.pl. Konkurent, duża porównywarka cen, zarejestrował słowno-graficzny znak towarowy Okazje.pl jako unijny znak towarowy. Mając w ręku takie świadectwo ochronne pozwał mojego klienta, próbując mu odebrać domenę siłą.

Sprawa trafiła przed oblicze Sądu Polubownego ds. Domen Internetowych i była na tyle doniosła, że sentencja z tego wyroku pojawiła się w książce autorstwa prezesa tegoż sądu. Wybroniliśmy naszego klienta w oparciu o argument, że nikt nie może mieć wyłączności na słowo “okazje” do oznaczania usług reklamowych.


 
Znak towarowy może swoim zasięgiem objąć również domenę, ale tylko w pewnych przypadkach. Chodzi o sytuacje, kiedy jego nazwa ma tzw. zdolność odróżniającą. Innymi słowy, logo z nazwą opisową nie chroni domeny a z nazwą fantazyjną jak “fenix” już tak.

Schody zaczynają się w momencie, kiedy musimy ocenić czy w danej sprawie mamy do czynienia z nazwą opisową czy nie. Idealnie jak na stronie Urzędu Patentowego jest informacja, że konkurent dostał odmowę na samą nazwę.

Najczęściej jednak muszę to analizować osobiście.
 
Co lepiej chronić nazwę czy logo?

 

Co lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy?

W kontekście domen internetowych bezwzględnie lepiej zastrzec nazwę firmy. Nie musisz nawet zastrzegać pełnej nazwy domeny z “www” czy “.pl”. Sądy uznają te elementy za opisowe. Dzięki takiej rejestracji w sporze istnieje domniemanie ochrony płaszczyzny fonetycznej. W końcu gdyby Twój znak był opisowy Urząd Patentowy nie przyznałby Ci ochrony.
 

 

Co rejestrować – nazwę czy logo firmy? Podsumowanie

 
Rejestracja nazwy firmy:

(+) plusy

  • stajesz się właścicielem samej nazwy;
  • nie można Ci zarzucić opisowości nazwy firmy;
  • chronisz domenę firmową;
  • łatwo usuniesz oferty nieuczciwej konkurencji na Allegro

(-) minusy

  • nazwa, która za mocno sugeruje co oferujesz może dostać odmowę;
  • nazwa może być fonetycznie podobna do znaku konkurenta.

 

Rejestracja logo firmy:

(+) plusy

  • łatwiej uzyskać ochronę;
  • grafika może zneutralizować podobieństwo fonetyczne do konkurenta;
  • czasami taka rejestracja pozwala odstraszyć konkurenta.

(-) minusy

  • przy zmianie logo trzeba zgłaszać nowy znak towarowy;
  • tylko w niektórych przypadkach logo zabezpiecza samą nazwę.
Mikołaj Lech

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/emarketi/domains/wzoryprzemyslowe-blog.pl/public_html/wp-content/themes/thesis_184/lib/classes/comments.php on line 43

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: